Acesta controleaza si producatorul de autoturisme GazOligarhul mai are fabrici de avioane si autobuzeAvere de 13 miliarde dolari, facuta din afaceri cu aluminiu Oleg Deripaska, proprietarul celei mai mari companii producatoare de aluminiu din Rusia, a cumparat o participatie de 5% in cadrul grupului General Motors (GM), au declarat doua persoane apropiate subiectului pentru Financial Times.Participatia mogulului rus la cea mai mare companie de automobile valoreaza 900 de milioane de dolari la cotatia de marti a actiunilor si se spune ca este o investitie personala si nelegata de Gaz, producatorul de masini pe care acesta o controleaza."Este o investitie strategica din partea sa si nu are nicio legatura cu Basic Element (compania de holding a lui Deripaska)", a declarat pentru Financial Times o sursa anonima. Investitia nu a fost discutata oficial cu managerii Gaz. Renee Rashid-Merem, oficial pentru General Motors, a spus ca producatorul de automobile din Statele Unite nu ofera detalii despre actionarii sai.Gaz este unul dintre cei mai ambitiosi producatori de masini din lume, iar numele companiei a fost legat de eforturile Ford Motor de a vinde diviziile sale de lux Jaguar, Land Rover si Volvo, dar si de vanzarea, de catre DaimlerChrysler, a companiei Chrysler. Totusi, Gaz a negat orice interes in Jaguar si Land Rover. Gaz este producatorul dominant din Rusia in privinta vehiculelor comerciale.Zvonuri ca Deripaska era interesat sa isi creeze o participatie la General Motors au aparut anul trecut, dar la acel moment, mogulul a negat ca ar fi interesat de companie.Deripaska detine gigantul de aluminiu, United Company Rusal, si a investit recent 1,54 bilioane de dolari intr-o participatie de amploare la compania Magna, compania canadiana de asamblare a partii de vehicule. In mai 2007, presedintele Magna International, Frank Stronach, a anuntat ca Deripaska a devenit un partener strategic in cadrul companiei Magna, aducand cu el resursele necesare pentru a putea face o oferta pentru Chrysler.┼×tirile investitiei in participatia General Motors vor provoca speculatii despre producatorul de automobile, care, desi in mijlocul unui proces de restructurare, a raportat luna trecuta castiguri neasteptat de mari. Un actionar cu o participatie minora a fost recent si miliardarul Kirk Kerkorian, a carui Tracinda Corp a avut la un moment aproape 10% din companie. Tracinda a impulsionat General Motors sa poarte discutii despre o posibila alianta cu Renault si Nissan, o miscare pe care conducerea producatorului american de masini a respins-o. Tracinda si-a pastrat de atunci actiunile General Motors. Bogat si interesat Oleg Deripaska, in varsta de 39 de ani, are o avere estimata la 13,3 miliarde de dolari si este numit cel de-al doilea bogatas din Rusia de catre revista Forbes. Casatorit cu una dintre nepoatele lui Boris Eltin, a devenit unul dintre apropiatii lui Vladimir Putin. Beneficiind de sustinerea Kremlinului, Deripaska a ajuns unul dintre cei mai bogati oligarhi ai Rusiei. El detine producatorul de autoturisme GAZ, fabrica de avioane Aviacor, Ingosstrakh - companie de asigurari, si grupul RusPromAuto (autobuze). Dar compania care i-a adus cea mai mare parte din avere este Ruskii Aluminii (Rusal), cel mai mare concern din industria ruseasca a laminatelor. A vrut aluminiul romanesc si Automobile Craiova In septembrie 2006, se zvonea ca Deripaska ar fi interesat sa cumpere Arsenal F.C. pentru 350 de milioane de lire sterline, dar Arsenal a negat in nenumarate randuri aceasta afirmatie. In aprilie 2007, Deripaska a achizitionat 30% (1,05 miliarde de euro) in cadrul companiei austriece Strabag SE, care este detinuta de Hans-Peter Haselsteiner. Strabag SE este a sasea cea mai mare afacere de constructii din Europa. Oligarhul a cumparat pachete mari de actiuni in cadrul companiei germane de constructii Hochtief.Influenta miliardarului rus s-a simtit si in tara noastra, cand acesta a depus o oferta surprinzatoare pentru a cumpara Automobile Craiova. Deripaska a incercat sa preia in bloc industria autohtona de aluminiu. Concret, rusul a vanat Alro Slatina, Alprom Slatina si Alum Tulcea, toate privatizate de Guvernul Nastase in favoarea grupului Marco, infiintat de Marc Rich si preluat de magnatul Vitali Machitski.