Linia aeriana nationala a mers mai bine in primele sase luni ale anului datorita aderarii la Uniunea Europeana si a intaririi pozitiei pe piata interna.

Tarom incepe sa se ridice spre profit Ameliorarea activitatii s-a datorat unei cresteri mai pronuntate a veniturilor comparativ cu cea a cheltuielilor de exploatare. „Veniturile din exploatare pe primul semestru prezinta o crestere de 10% fata semestrul I al anului 2006, cheltuielile de exploatare fiind cu 2% mai mari. Pierderea prezinta o scadere de 13 ori fata de aceeasi perioada a anului trecut", spune compania. Nivelul pierderilor inregistrate de compania nationala nu a fost dezvaluit de reprezentantii companiei. Informatia va fi disponibila la finele acestei luni, cind rezultatele, estimative deocamdata, vor fi facute publice. Cresterea veniturilor si scaderea pierderilor inregistrate au rezultat in urma unei majorari a numarului de pasageri transportati si a cresterii incarcarii aeronavelor. Potrivit datelor oficiale, zborurile cu cel mai mare grad de incarcare au fost cele spre Tel Aviv, Dubai, Frankfurt, Madrid, Londra si Salonic, iar pe rutele interne, cele spre Cluj, Oradea, Timisoara si Iasi. Pe toate aceste rute, incarcarea aeronavelor s-a situat intre 70 si 80%, peste limita minima care asigura profitabilitatea unui zbor.

Rezultatele Tarom pe primele sase luni pot fi considerate un indiciu de ameliorare a activitatii companiei, iar existenta unor pierderi nu semnifica neaparat ca acestea vor fi inregistrate pe tot anul. „Primele sase luni din an sint cele mai slabe deoarece de abia din lunile mai-iunie activitatea unei companii aeriene incepe sa-si revina. La momentul la care se face calculul, nu toate veniturile pe primul semestru sint inregistrate", spune Gabriel Dumitrescu, fost director general al companiei. Ceea ce conteaza este faptul ca Tarom a reusit sa atraga o buna parte din cresterea pietei datorata aderarii la Uniunea Europeana.

Anul trecut, compania a inregistrat un profit minim de 1,6 milioane de euro, datorita rezultatelor pozitive din activitatea externa. Pe rutele interne, Tarom a mers in pierdere. In primele sase luni ale acestui an insa, activitatea pe intern a inregistrat un reviriment: 169.000 de pasageri transportati fata de doar 119.000 in primul semestru din 2006, dupa cum ne-a declarat Sorin Georgescu, directorul de marketing al companiei.

Pe ansamblu, in primele sase luni ale anului, Tarom a transportat 752.500 de pasageri, in crestere cu 27% fata de perioada similara a anului trecut, in conditiile unui grad mediu de ocupare a aeronavelor de 65,6%, potrivit datelor Asociatiei Companiilor Aeriene Europene (AEA). Gradul de incarcare a aero-navelor Tarom ramine mediocru, dupa cel de umplere, Tarom ocupind a 19-a pozitie din cele 31 de linii membre AEA. Cresterea consemnata de operatorul roman s-a plasat pe locul doi in rindul companiilor de profil din Europa, cel mai mare avans fiind inregistrat de SN Brussels Airlines (39%). In schimb, din cauza flotei mici, Tarom s-a plasat printre ultimele locuri raportat la numarul efectiv de pasageri, depasind doar sapte din cei 31 de operatori aerieni membri AEA.