Ford cere clarificarea datoriilor si a situatiei licentei de productie de masini sub marca Daewoo de la Automobile Craiova. Guvernul nu exclude acordarea de ajutoare de stat.

Finalizarea privatizarii Automobile Craiova, proprietarul producatorului de autoturisme Daewoo Automobile Romania (DWAR), va necesita o lege speciala din partea Guvernului, intrucit cerintele Ford nu se incadreaza in legislatia actuala. „Am primit mandat de la Guvern sa negociez in cadrul unei legi speciale pentru privatizarea Automobile Craiova. Pretentiile Ford, pe care nu le pot face publice inca, nu se regasesc in cadrul legislativ pentru privatizare. Ford vrea sa preia o societate curata", a declarat presedintele Comisiei de privatizare, Sebastian Vladescu, citat de NewsIn. Potrivit acestuia, reprezentantii Ford vor sa fie clarificate toate problemele legate de societatea Automobile Craiova. Aici sint incluse datoriile pe care societatea le are catre statul roman si cele privind raspunderea pentru masinile produse de fostul proprietar Daewoo si aflate inca in circulatie. Datoriile DWAR catre statul roman se cifreaza la aproximativ 800 de milioane de euro. Compania opereaza ca producator si distribuitor de autoturisme si subansambluri pentru autoturisme sub licenta GM Daewoo Auto Technologies.

Ford nu a cerut facilitati fiscale sau ajutoare de stat, a precizat Vladescu, care insa nu a exclus acordarea lor. „Daca vom acorda ajutoare de stat, acestea se vor incadra cu siguranta in schemele de ajutor agreate de Uniunea Europeana", a sustinut Vladescu. Secretarul de stat din Ministerul Finantelor a mai spus ca spera ca legea sa fie aprobata de Parlament in septembrie, pentru ca „cei de la Ford nu sint dispusi sa astepte pina in 2008".

Pretul de cumparare al Automobile Craiova nu a fost negociat nici pina in prezent cu reprezentantii companiei americane. Potrivit estimarilor, statul roman ar putea incasa 500 de milioane de euro pentru pachetul de actiuni de 72,4%. Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat, saptamina trecuta, ca oferta tehnica depusa de Ford pentru Automobile Craiova este extrem de consistenta si raspunde cerintelor Guvernului, iar pretul oferit pentru cumpararea companiei nu reprezinta o prioritate, ci efortul investitional.

Ford Motor Company este singurul ofertant pentru preluarea Automobile Craiova, dupa ce General Motors si JSC Russian Machines, firma controlata de magnatul rus Oleg Deripaska, s-au retras din procesul de privatizare. In cazul in care va deveni proprietar, Ford a anuntat ca va investi in Romania un miliard de euro pina in 2012. Printre angajamentele Ford se numara producerea la Craiova a unui autoturism nou. Potrivit analistilor din piata auto, cel mai probabil, noile generatii de Ford Fiesta si Ka ar putea fi produse la Craiova. Compania americana intentioneaza sa mareasca numarul angajatilor de la 3.900, citi sint in prezent, pina la 7.000-9.000. Presedintele Ford Europe, John Fleming, a declarat ca 90% din masinile si 75% dintre motoarele produse in Romania vor fi exportate.

Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994 ca societate mixta creata de Automobile Craiova si de grupul sud-coreean Daewoo. Grupul Daewoo a intrat in 1999 in faliment, fiind cumparat partial de General Motors, care insa a refuzat sa preia si fabrica din Romania. Automobile Craiova a rascumparat pachetul de actiuni de 51% detinut de compania coreeana Daewoo Motor, in august 2006, pentru 60 de milioane de dolari.

Statul roman controleaza, prin Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, 72,4% din Automobile Craiova, SIF Oltenia detine 22%, iar actionarii minoritari, restul de 5,6%.