Cea mai populara afacere de social networking din Ungaria se pregateste sa intre pe piata romaneasca.

Prezenta pe Hi5, MySpace, Orkut sau Facebook si conectarea cu semenii in spatiul virtual se numara printre activitatile preferate ale utilizatorilor de Internet. Retelele sociale virtuale ofera posibilitatea de a avea o prezenta online si de a cunoaste oameni noi sau de a extinde pe Internet relatiile din viata de zi cu zi. Socializam pe platforme online cu aceeasi naturalete cu care ne verificam mailul si un spatiu comunitar precum Facebook aduna zilnic aproximativ 150.000 de membri noi.

Tendinta generala este insa nu de a spori o comunitate globala, vorbitoare de limba engleza, ci de a angrena cit mai multi internauti in retele sociale regionale. Asta a fost si ideea celor de la iWiW, portal de socializare virtuala aflat, conform www.alexa.com , pe locul 78 in topul celor mai populare destinatii web, chiar daca serviciul este destinat exclusiv pietei unguresti.

Initial, iWiW a aparut in 2002 ca proiect al unei studente la Sociologie si al unui programator, pina in 2004 totul raminind in stadiu experimental, ca jucarie a unui grup extins de prieteni. Dupa ce ideea a fost preluata de Virgo Systems Ltd. a mai trecut un an si jumatate pina la lansarea oficiala a noii versiuni, in noiembrie 2005. Daca pina atunci site-ul avea 100.000 de utilizatori (dintre care 40.000 activi) si accesul se facea doar pe baza de invitatii, care ajunsesera sa fie licitate pentru 60-70 de euro, luna aprilie 2006 i-a surprins pe cei de la iWiW pe locul 2 in topul celor mai vizitate site-uri unguresti, cu peste 600.000 de membri. Succesul lor i-a determinat pe cei de la T-Online, principalul provider local de Internet broadband, sa-i cumpere pentru patru milioane de euro.

Investitiile in infrastructura si arhitectura portalului au crescut numarul de membri la 2,2 milioane, printre utilizatorii care se socializeaza pe iWiW numarindu-se nu doar cei casnici, ci si actori, prezentatori tv, scriitori, staruri porno sau DJ. Una dintre regulile iWiW e folosirea numelui real, ceea ce i-a convins si pe politicieni ca pot obtine expunere publica in virtual. Primarul Budapestei, Gabor Demszky, are o retea de peste 5.000 de contacte, fiind online aproape zilnic, iar Gabor Fodor, ministrul mediului, si-a anuntat candidatura pentru sefia partidului liberal tot pe iWiW.

Orice idee buna merita sa fie adaptata local, astfel incit serviciul unguresc se va lansa si in Romania, sub numele Socializeaza. Cum ii va atrage noua platforma sociala pe romani, prezenti in majoritate pe Hi5 (peste 980.000 de conturi create), ramine de vazut.

Printre promisiunile www.socializeaza.ro , anuntata deocamdata doar pe un blog „de intimpinare, http://socializeaza.blogspot.com, se regasesc clasicele unelte de conectare prezente si la celelalte platforme, dar si functii noi. Printre acestea se afla „ping"-uirea posibililor prieteni, mai putin intruziva si mai putin stresanta decit mailurile pe care le primesti de la straini care vor sa te „adauge", si integrarea Google Maps in vizu-alizarea comunitatii restrinse si extinse. Cea mai interesanta insa e reprezentarea retelei de cunoscuti si necunoscuti printr-o harta care se genereaza dinamic in functie de relatiile virtuale pe care ti le faci, de gradele de apropiere.