Unul dintre cele mai dinamice segmente ale pietei imobiliare romanesti, retailul s-a bucurat si continua sa se bucure de atentia crescuta a tot mai multor grupuri internationale. Fie ca este vorba de sectorul de cash & carry, cel de hypermarket,
Unul dintre cele mai dinamice segmente ale pietei imobiliare romanesti, retailul s-a bucurat si continua sa se bucure de atentia crescuta a tot mai multor grupuri internationale. Fie ca este vorba de sectorul de cash & carry, cel de hypermarket, de discount market sau chiar - mai ales in ultimul timp - cel de bricolaj, tara noastra este cat se poate de atractiva in ochii marilor retaileri ai lumii. Pe segmentul de hypermarket, de precizat ar fi cateva nume precum grupul francez Carrefour, apoi Louis Delhaize, detinator al hipermarketurilor Cora, grupul german Rewe, cu brandul Billa (acesta din urma fiind de asemenea activ pe piata de discount, prin brandurile Penny Market si XXL Megadiscount), si, nu in cele din urma, grupul francez Auchan. Desi in expansiune, piata romaneasca e departe de cele occidentale In contextul acestei piete extrem de dinamice, se pune intrebarea fireasca: cu toti jucatorii care se intrec in a anunta noi si noi deschideri, fie ele in Bucuresti sau in provincie, ce putere reala de absorbtie mai are piata romaneasca? Ca raspuns la aceasta intrebare, Jacobo Caller Celestino, directorul Carrefour Romania, ne-a declarat: "Piata romaneasca de retail este inca in faza de expansiune extrem de alerta, insa este departe de tarile dezvoltate. Comertul modern, la sfarsitul anului 2006, se situa undeva pe la 33% din totalul comertului din Romania. In Franta, acest procent depaseste 85%, ceea ce lasa o marja de dezvoltare importanta". "Sunt inca zone intregi din Romania, inclusiv orase, in care inca nu exista nicio forma moderna de comert, cu atat mai putin vreun hypermarket", a adaugat Celestino, subliniind ca, da, inca mai este loc pe piata pentru noi jucatori. In 10 ani, segmentul de hypermarket va fi dominat de 3 jucatori majori In conditiile in care, dupa cum se vede mai sus, segmentul romanesc de hypermarket ramane deschis atat planurilor de dezvoltare ale jucatorilor deja consacrati, cat si nou-venitilor, o alta "curiozitate" ar fi legata de felul in care va arata, in decurs de 5-10 ani, piata luata in discutie.Sa migram oare spre o piata monopolista, una duopolista sau, dimpotriva, spre una oligopolista? Celestino opteaza, avand in vedere perspectiva sa destul de permisiva in ceea ce priveste noile intrari, pentru cea din urma varianta. Astfel, directorul Carrefour Romania este de parere ca "pe segmentul de hypermarket va avea loc, cel mai probabil, o concentrare intre 3 jucatori importanti". In S1 2007, Carrefour a inregistrat o crestere de 35,3% a cifrei de afaceri Ce loc estimeaza Celestino ca va ocupa grupul francez in acest peisaj? Ei bine, "pe segmentul de hypermarket, suntem lideri in ceea ce priveste cifra de afaceri si o sa mentinem aceasta pozitie", ne-a declarat directorul Carrefour. In ceea ce priveste acest indicator financiar, de precizat ar fi faptul ca, anul trecut, grupul a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 609 milioane euro. In contextul in care pe primul semestru al anului s-a inregistrat o majorare de 35,3% a cifrei de afaceri fata de perioada similara a anului trecut, Celestino a subliniat: "cresterea la care ne asteptam (pentru sfarsitul lui 2007, n. red.) este de ordinul a doua cifre". "O sa continuam sa propunem cel mai bun raport calitate-pret" Privitor la modalitatile de atingere a obiectivului de mentinere a pozitiei de lider de piata, directorul Carrefour ne-a declarat: "O sa continuam sa mentinem strategia noastra de a propune cel mai bun raport calitate-pret din piata, asa cum am inceput in 2001". Cat despre faptul ca mai toti jucatorii de pe segmentul de retail adopta aceeasi pozitionare in mintea consumatorului - "preturi mici", uneori in corelatie cu "produse de calitate" -, Celestino a remarcat: "Intr-adevar, toti concurentii o spun, insa noi chiar o facem. Suntem intr-adevar cei mai ieftini! Clientul oricum vede diferentele". In 2007-2008, grupul va deschide inca 9 magazine In contextul in care valoarea investitiilor grupului se ridica la ora actuala la circa 300 milioane euro, in 7 magazine (4 in Bucuresti - Orhideea, Baneasa, Colentina si Militari -, inca 3 in provincie - Brasov, Ploiesti si Constanta), reprezentantul companiei a precizat: "o sa avem un ritm de expansiune foarte alert, am anuntat deja 6 noi magazine pentru 2008: Pitesti, Arad, Oradea, Suceava, Iasi si in zona Vitan din Bucuresti". Toate acestea se vor adauga deschiderilor planificate pana la sfarsitul anului in curs: la Unirii, in Iasi si in Cluj. Despre potentialul pietei din provincie, Celestino ne-a declarat: "Suntem interesati de toate orasele cu peste 150.000 de locuitori, insa observam si orasele mai mici". In legatura cu un "plafon" de crestere a retelei locale de hypermarketuri, directorul companiei ne-a precizat: "Este dificil de spus, caci piata este inca in plina expansiune, iar o alta tara, Spania, care are magazine Carrefour inca din 1975, mai deschide noi magazine".


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.