Industria aerospatiala din Canada este in criza de personal si risca sa-si piarda competitivitatea.

Scurtcurierul CRJ-1000, cel mai ambitios
proiect al companiei Bombardier Romania si Bulgaria reprezinta principalele surse de recrutare a specialistilor pentru industria aerospatiala canadiana care se afla in plina expansiune dar se confrunta cu un deficit serios de personal specializat, potrivit publicatiei "Montreal Gazette". Orasul Montreal este centrul industriei aerospatiale canadiene, aici desfasurindu-si activitatea companii precum Bombardier, CAE Inc., Heroux Devtek, Pratt&Whtiney Canada, Bell Helicopter si alte citeva zeci. Dezvoltarea economiei locale este insa afectata de lipsa de personal specializat in cadrul acestor companii, precizeaza sursa citata. In consecinta, guvernul provinciei Quebec a demarat, impreuna cu reprezentantii industriei aerospatiale, un program de recrutare de specialisti pentru acest sector. Un document redactat de Ministerul Imigratiei si Comunitatilor Culturale mentioneaza Romania si Bulgaria drept principalele surse de recrutare temporara a specialistilor straini necesari industriei in expansiune. Potrivit unui studiu efectuat la inceputul anului de CAMAQ, o firma care evalueaza necesarul de personal pentru industria aerospatiala, companiile din domeniu dispuneau de 250 de posturi vacante de masinisti side alte 50 de joburi de operatori pentru echipamentul electronic. Conducerea companiei Tremblay sustine ca si-a propus angajarea a 25 de masinisti din Romania pe care ii va ajuta sa se acomodeze la standardele de viata din Quebec.

Multi ingineri romani lucreaza deja in Canada, iar printre cei ramasi emigrarea este considerata in continuare o sansa in cariera. "Este o oportunitate pentru un inginer de aeronave sa poata lucra in Canada, deoarece reprezinta o experienta de care in Romania nu ai parte, pentru ca nu se aplica la modul real. Ingineria aeronautica la noi nu este deocamdata ceea ce ar trebui sa fie", spune Catalin Gabriel Elisei, inginer de aeronave. Acesta precizeaza insa ca inconvenientul ar fi ca in Quebec se vorbeste limba franceza, iar el este vorbitor de engleza.

Industria aeronautica din Montreal ofera 40.000 de locuri de munca. Guvernul din Quebec apreciaza ca circa 20.000 de imigranti sint angajati anual. In cazul in care autoritatile nu vor putea identifica solutii pentru acoperirea deficitului de personal, orasul Montreal si-ar putea pierde pozitia dominanta pe care o detine in sectorul aerospatial, precizeaza publicatia canadiana.

20.000 de imigranti sint angajati anual in fabricile de avioane din Montreal Scurtcurierul CRJ-1000, cel mai ambitios proiect al companiei Bombardier Datele tehnice ale avioanelor produse in Canada, pe www.cotidianul.ro/select