Premierul Marii Britanii, Gordon Brown, va incerca sa repare imaginea televiziunii publice, sifonata de recentul scandal al concursurilor trucate.

Mark Thompson, unul dintre cei mai incercati manageridin lumea mediatica de azi, are de rezolvat sau macarde stopat criza BBC Impecabila reputatie de care s-a bucurat intotdeauna „The ’Beeb’", asa cum este poreclit in Marea Britanie British Broadcasting Corporation, a fost stirbita in ultimii ani de citeva scandaluri de natura etica. Ultimul, pornit de la dezvaluirile Ofcom, echivalentul britanic al CNA-ului romanesc, potrivit carora BBC ar fi falsificat rezultatele mai multor concursuri tv si radio, a atras atentia inclusiv proaspatului premier. Potrivit editiei de joi a cotidianului „The Guardian", Gordon Brown s-a hotarit sa convoace Ofcom la discutii pe tema emisiunilor interactive, pentru a incerca sa gaseasca solutii ca sa recistige increderea telespectatorilor. „Este o problema foarte serioasa pentru ca afecteaza increderea pe care o are publicul in posturile de televiziune", a declarat Brown. Anterior, acesta s-a mai implicat in solutionarea mai multor probleme de media, printre care restrictiile spoturilor tv la junk-food. „Au compromis acuratetea si onestitatea BBC. Nu exista scuze pentru aceasta deceptie", declara recent Mark Thompson, directorul general al BBC, referindu-se la angajatii sai care au trucat rezultatele concursurilor. Dezvaluirile au aparut in urma unei anchete Ofcom, organismul de control si reglementare a industriei media audiovizuale. Intr-o editie a emisiunii-concurs „Blue Peter", difuzata in noiembrie 2006 de unul dintre posturile din reteaua BBC, copiii trebuiau sa sune pentru a identifica un personaj dintr-un serial dupa o poza a picioarelor acestuia si un indiciu. Cum telespectatorii nu au reusit sa ghiceasca, raspunsul corect a fost pasat unei fetite care vizita institutia si care a fost prezentata drept cistigatoare. Secretul a fost divulgat de o persoana din public si a costat BBC 50.000 de lire sterline, aceasta fiind si prima amenda incasata de televiziunea britanica. Ofcom a decis ca postul se face vinovat atit de incalcari grave ale codului audiovizualului, cit si de inselaciune.

Rusinea BBC nu se opreste insa aici, caci potrivit aceleiasi anchete, metoda folosita de producatorii „Blue Peter" se practica inca din 2005. „Children in Need", „Comic Relief" si „Sport Relief" sint doar citeva dintre show-urile in care membrii echipei de productie au pozat in cistigatori sau au folosit nume fictive pentru a justifica premiile. „Un incident de acest gen distruge brandul", recunostea recent Mark Byford, director general adjunct. Surprins de obiceiurile oamenilor de pe statul lui de plata, Mark Thompson a demarat o ancheta interna pentru a afla dedesubturile povestii si a trimis acasa temporar mai multi senior-editori si persoane din conducere, pina li se stabileste o vina. Totodata, el a suspendat toate concursurile telefonice de pe sticla si de pe unde. In plus, directorul BBC a anuntat ca toti cei 16.500 de angajati ai corporatiei vor urma obligatoriu stagiul de cursuri de deontologie „Mentinerea increderii".

Cu numai o saptamina inainte ca „afacerea" emisiunilor interactive sa iasa la iveala, BBC facea vilva in presa cu un spot de prezentare a unui documentar despre regina, din care reiesea ca Elisabeta a II-a a plecat nervoasa de la o sedinta foto. Filmuletul insinua ca Majestatea sa ar fi iesit din camera cind fotografa Annie Leibowitz i-a cerut sa renunte la coroana. „Nu mai schimb nimic, mi-a ajuns!", era ultima replica a reginei inainte de a parasi incaperea. „The ’Beeb’ „ a recunoscut ulterior intr-un comunicat ca imaginile au fost montate astfel incit sa para ca Elisabeta a II-a a iesit din camera furioasa. Mai mult, se pare ca celebra fotografa nu a tinut cont de rangul suveranei pe tot parcursul intilnirii, confundind in prima instanta coroana cu o tiara, iar mai apoi comparind-o pe regina cu Cher. Atit Leibowitz, cit si BBC si-au cerut scuze public pentru ofensele aduse Majestatii sale.

In aprilie 2007, postul public britanic a intrat in conflict si cu Ambasada Romaniei la Londra. Corpul diplomatic a acuzat BBC ca a difuzat un reportaj regizat despre imigrantii romani care imediat dupa aderarea Romaniei la UE si-ar fi instalat corturile in Hyde Park. Daniel, un roman in virsta de 23 de ani, protagonistul materialului video, pretindea la scurta vreme dupa difuzare ca totul a fost o inscenare. De altfel, la data la care reportajul a fost dat pe post in cadrul emisiunii „News Night", Daniel se afla deja in Romania. El sustinea ca a primit bani ca sa joace un rol, ceea ce BBC nu a negat. Raduta Matache, sefa misiunii diplomatice a Romaniei in capitala britanica, a solicitat o intilnire cu Mark Thompson pentru a clarifica situatia. BBC a respins vehement acuzatiile aduse, in ciuda faptului ca inclusiv administratia parcurilor londoneze si-a exprimat indoiala cu privire la corectitudinea informatiilor prezentate.

Credibilitatea postului public britanic a fost pusa sub semnul intrebarii inca de acum patru ani. Materialele jurnalistului Andrew Gilligan in care acuza guvernul Blair ca a coafat dosarul irakian privind armele de distrugere in masa au provocat o adevarata isterie in Marea Britanie. Povestea in urma careia BBC si-a pierdut statutul de unica televiziune impartiala s-a sfirsit tragic. Dr. David Kelly, expert guvernamental in probleme de armament si sursa principala a lui Gillian, a murit in iulie 2003. Politia a declarat ca expertul s-a sinucis, insa opinia publica din Anglia nu a exclus varianta unui asasinat politic. Jurnalistul si-a cerut scuze ca a introdus in primul material fraza in care afirma ca regimul de la Bagdad poate face uz de armele de distrugere in masa in 45 de minute de la primirea ordinului, „stiind probabil ca acest lucru este fals". Mai mult, el a recunoscut ca l-a luat gura pe dinainte si ca exagerarile atribuite lui Kelly au fost o „scapare".

Stiri subiective la postul public Mai mult de jumatate dintre telespectatorii BBC nu sint multumiti de actualele programe ale postului si vor mai multa inovatie in programe, reiese din raportul anual al companiei. Potrivit sondajului, 83% dintre intervievati mai spun ca stirile postului sint subiective si isi doresc ca BBC sa prezinte cit mai multe puncte de vedere in cadrul unui material de televiziune, indiferent de cit de extreme sau nepopulare sint acestea. Rezultatele raportului au determinat conducerea corporatiei sa schimbe actualul cod de conduita, care va contine si noi reguli cu privire la modul de abordare a stirilor.

Urmariti pe www.cotidianul.ro/select trailerul care a provocat scandalul dintre BBC si regina Elisabeta a II-a