Romanii din diaspora se uita cel mai des la stiri, tinjesc dupa „Balanel si Miaunel" si prefera vedetele din zona divertismentului: doctorul Cristian Andrei, Mihaela Tatu, Mihaela Radulescu.

Monica Dascalu si-a cistigat admiratori printre romanii din diaspora Cei din Italia urmaresc deseori show-urile de divertisment. Romanii din Germania apreciaza obiectivitatea stirilor, iar cei din Israel si Statele Unite isi doresc mai multa muzica populara. Insa ratingul cel mai ridicat il inregistreaza stirile difuzate de cele mai importante posturi autohtone receptionate peste hotare: TVR International, PRO TV International si Antena International. Nevoia de a fi la curent cu evenimentele din tara, placerea de a auzi limba romana, dorul de casa, dar si atasamentul pentru emisiunile preferate sint motivele fata de care romanii din diaspora urmaresc televiziunile de acasa. „Descopera Romania", un documentar despre cele mai pitoresti locuri din tara, si „Gala Filmului Romanesc", o colectie a celor mai bune filme autohtone, sint si ele in topul preferintelor telespectatorilor PRO TV International. Iar „Dansez pentru tine" a impresionat cu audiente-record nu doar populatia dintre granite. Romanii de aiurea s-au implicat, trimitind SMS-uri pentru a-si sprijini favoritii. Adesea, ei lacrimeaza si la telenovelele autohtone preluate de la Acasa TV.

1.500 dintre telespectatorii TVR International au completat un chestionar, pe site, referitor la programele oferite. Dupa stiri, divertisment si film, romanii intre 31 si 40 de ani si cei de peste 50 de ani, din diaspora, vor sport si emisiuni interactive. Barbatii prefera stirile, sportul si filmele, in timp ce femeile sint atrase mai mult de emisiunile de divertisment si de cele cu si despre romanii din strainatate.

„Unii cer filme realizate inainte de anii ’90, altii desene animate, filme istorice, comedii, diverse filme documentare. Am primit numeroase solicitari din partea parintilor, in care sintem rugati sa difuzam, pentru copiii lor, «Mihaela si Azorel», «Aventurile lui Pin-Pin», «Creionel», «Balanel si Miaunel». «Aceste desene sint minunate pentru copiii nostri, ca sa invete si sa asculte in romaneste oriunde s-ar afla, dar, deopotriva, sint minunate si pentru noi, care ne reamintim cu mare placere momentele minunate ale copilariei noastre». Am citat dintr-un fragment al unui telespectator", ni se spune de la Departamentul de Comunicare si Relatii Internationale al TVR.

Telespectatorii din Europa si din America de Nord sint mai critici fata de continutul emisiunilor, in timp ce aceia din Australia si din Asia Centrala, fata de ora de difuzare. Tot la TVRi, nemultumirile tinerilor sint legate, in special, de continutul programelor, iar ale adultilor, de moderatori. Barbatii vor mai mult sport, iar femeile si tinerii pina in 30 de ani, mai mult divertisment. Persoanele peste 40 de ani solicita mai multe filme si muzica, iar cele peste 50 de ani, spectacole de varietati. Un interes crescut exista pentru emisiunile cu si despre romanii din strainatate si pentru emisiunile interactive in care pot afla informatii despre legislatia la zi de acasa si din zona in care traiesc, despre conditii de repatriere si posibilitati de investitii.

„9595" - problemele psihice ale celorde acasa fac rating La Antena International, cele mai multe mesaje de apreciere le-a strins emisiunea „9595" a doctorului Cristian Andrei. Ii sufla in ceafa, in topul telespectatorilor, talk-show-urile „Stirea zilei", prezentat de Gabriela Vrinceanu-Firea, si „Sinteza Zilei", cu Mihai Gadea in postura de moderator, dar si emisiunea duminicala a Mihaelei Radulescu. „Multi se implica si ne dau diverse sfaturi legate de temele alese pentru emisiuni, de invitatii din platou sau cer mai multe detalii legate de un subiect anume. Nu critica o emisiune sau o vedeta anume, ci ne atrag atentia asupra unor greseli de abordare, a unor invitati sau subiecte de dezbatere", spun cei de la Antena International. Exista diferente notabile intre preferintele romanilor din Spania sau Italia in comparatie cu cei din Germania sau Israel. „Romanii stabiliti in Italia sau in Peninsula Iberica sint mai atrasi de show-urile de entertainment sau infotainment", ni se comunica de la PRO TV International. In Germania, in schimb, telespectatorii apreciaza la un show de televiziune calitatea informatiei sau obiectivitatea cu care sint prezentate stirile. In Israel ne adresam unui public in virsta, care a parasit Romania cu multi ani in urma, care este extrem de receptiv la orice le aduce aminte de locurile natale, cum ar fi muzica populara sau artistii anilor ’70 sau ’80. Romanii din SUA si Canada au standarde ridicate in materie de televiziune. Accesul la un entertainment facut la cel mai inalt nivel impune automat astfel de asteptari din partea oricarui show tv. Cu toate astea, si publicul de aici se bucura de melodiile populare romanesti si de orice le aduce aminte «de acasa»."

Monica Dascalu si Mihaela Tatu sint preferatele telespectatorilor PRO, indiferent ca acestia se afla in tarile cu diaspora puternica sau in colturi de lume precum Kenya, Tanzania, Costa Rica, Chile sau Alaska. Monica si Mihaela prezinta cite o emisiune dedicata exclusiv romanilor de peste granita: „Week-end cu Monica Dascalu" si „De suflet". In plus, cele doua au fost deseori prezente in rindul comunitatilor din diaspora, unde au realizat reportaje despre romanii de succes.

Informatii suplimentare despre programele PRO TV International la www.cotidianul.ro/select