Jurnal de cinefilCu plapuma-n cap. Cu lumina stinsa. Imbracati. Si, daca se poate, pe neatinse. Asa pare ca e sexul, partidele d-amor adica, la romani. Saptamana asta, puritanismul romanilor a atins note comice. Suplimentul de cultura a publicat un fragment in avanpremiera din Glamorama, cartea lui Bret Easton Ellis, o satira la adresa obsesiei pentru frumusete si celebritate a societatii contemporane. Fragmentul are o secventa de sex, mai intai in trei (o femeie si doi barbati), apoi in doi (cand cei doi sunt barbati). Au aparut imediat priviri incrucisate, comentarii pe la colturi. Directorul unui ziar local, care distribuie Suplimentul de cultura impreuna cu publicatia sa, s-a aratat revoltat ca o revista culturala poate sa publice ceva atat de imoral. Altfel, aceasta carte, publicata in America in 1998, e un best seller si a fost "copiata" in filmul Zoolander.   Reactia romanilor, intelectuali sau mai putin, are legatura (si) cu cinematografia autohtona. Ganditi-va o clipa la secventele de sex din filmele romanesti de dupa 1989. Aveti cumva in minte vreun cadru simpatic, senzual, erotic si rafinat? Dupa Revolutie, cand s-a dat liber la sex in filmele noastre, regizorii s-au grabit sa-si "violeze" actritele. Unele dintre ele au avut chiar onoarea sa fie violate de doua ori. Cand n-au fost violate, sexul era brutal, intr-un spatiu sordid. Singura secventa de sex intre barbati din cinematografia romaneasca post decembrista (cel putin singura pe care mi-o amintesc eu, daca mai e alta, imi cer scuze) e una tot cu viol. Mircea Albulescu il violeaza pe Stefan Iordache in "Cel mai iubit dintre pamanteni". Spectatorului i se spune, si pe aceasta cale, ca sexul intre barbati are legatura cu oamenii nebuni si/sau infractori. (Anul trecut, Tudor Giurgiu a incercat ceva politically corect, avand protagoniste doua fete, iar succesul la tineri s-a simtit si la incasari.) Altfel, cand platim cu bani de la buget ca sa facem filme mass-market, rezulta creatii precum Azucena, care ar sta bine mercic la rafturile XXX, caci, eroina, cum vede un barbat, cum isi da bluza jos. Nu are sens sa vorbim de rafinament, de poveste sau de vreo idee in filmul asta. Si tot cu banii de la buget, cand vorbim despre Romania, invariabil ne laudam cu fetele frumoase si-o facem atat de insistent incat devine o invitatie la prostitutie. Iar asta ajunge (culmea!) in filmele altora, care mai iau si premii; vezi Sex Traffic. Peste tot in lume, filmul a fost si este o forma rafinata pentru promovarea unor mesaje care sa "directioneze" multimile. In cazul nostru, cand e vorba de sex, regizorii se iau la intrecere in variante macho. Iar efectele se simt si in reactii de genul celei de saptamana asta.  La tema cu supararea intelectualilor pudibonzi, tot in aceasta saptamana a fost un subiect minunat de film. Un fel de Philadephia locala. Un tanar a castigat procesul impotriva unei companii ai carei angajati l-au agresat pe tema orientarii sale sexuale cand s-a dus sa plateasca o factura. E primul caz solutionat asa in Romania si ar putea deveni un subiect motivational pentru toti cei care se simt diferiti, indiferent de orietarea lor sexuala. Altfel, pentru mine, cea mai senzuala si rafinata secventa la tema, din filmele ultimilor ani, e semnata de Lucian Pintilie si o are pe Kristin Scott Thomas in prim-plan. Intr-o cada, in mijlocul unui camp dobrogean secetos, ea face baie protejata de privirile soldatilor de la popota de cearceafuri albe. Se intampla in filmul "O vara de neuitat" si beneficiaza, e drept, si de rasa si clasa actritei.