Muzeul National de Arta al Romaniei (MNAR) ne propune sa ne reamintim un capitol aproape uitat in ultima vreme: "Descoperirtea peisajului" si "inceputurile modernitatii romanesti". Ca atare, sub acest titlu, Cabinetul de Desene si Gravuri al MNAR prezinta - incepand din aceasta saptamana si pana in data de 4 noiembrie - in cadrul Galeriei de Arta Romaneasca Moderna, o expozitie ce reuneste 38 de lucrari de grafica ce evidentiaza "multiplele fatete ale peisajului ca gen pictural si retraseaza un istoric al modului in care au fost abordate spatiul si miscarea in pictura la inceputurile artei moderne romanesti". Cu alte cuvinte, aparitia, ca gen pictural a peisajului in arta romaneasca a insemnat o eliberare fata de rigorile impuse de pictura oficiala (portretul si compozitiile istorice) si o modernizare a viziunii plastice. Astfel, selectia de lucrari prezinta trecerea de la peisajul de tip academist la cel impresionist, cu accent pe genul de peisaj romantic. Demersul expozitional ofera publicului ocazia sa se reintalneasca - fie si cu aceasta ocazie - cu opere semnate de Theodor Aman, Ion Andreescu, Carol Popp de Szathmary, Sava Hentia, Henri Trenk, Ion Georgescu, realizate in tehnici variate, de la creion si carbune la acuarela si tus. Organizatorii ofera, totodata, publicului posibilitatea unor vizite cu ghidaj gratuit. Acestea vor fi sustinute de organizatoarea expozitiei, Petruta Vlad Murvai, specialist al Muzeului National de Arta al Romaniei si se vor desfasura in zilele de sambata, 18 august, 15 septembrie si 20 octombrie 2007, de la ora 11.00. Participarea se face pe baza de programare la telefon: 314. 81.19.Revenind la numele artistilor, ale caror lucrari ilustreaza tema amintita, precizam ca in galeriile de antichitati bucurestene sunt foarte frecvent intalnite lucrari semnate de catre acestia. Tentatia colectionarilor de a intra in posesia unor desene sau gravuri ce poarta semnatura lui Aman sau Andreescu, de pilda, este insotita de spaima falsurilor. De altfel, se stie ca industria falsurilor in materie de pictura, sculptura si, din ce in ce mai mult, in tehnica desenului, a luat proportii mari, in ultimii ani. Casele de licitatii se confrunta cu aceleasi probleme. Negustori si colectionari care se aventureaza sa cumpere fie o fac pe proprie raspundere, fie cu buna-stiinta, dupa care incearca sa plaseze lucrarile unor "neinitiati". Uneori reusesc, alteori se amagesc. Cert este ca pretul lucrarilor (in tehnicile amintite) ai caror autori sunt cei mentionati nu ating, la adjudecare, pretul care sa exprime valoarea reala a desenelor. Initiativa primului muzeu al tarii poate sa constituie o atentionare pentru actorii fenomenului pietei de arta de la noi, in dublu sens: acela care se refera la opera in sine, la ce inseamna o lucrare originala, si evident, la valoarea ei pe piata. In plus, sau, mai degraba, placerea de a admira lucrari foarte putin sau total necunoscute este un avantaj unic.