Circula pe Internet un apel catre organizatiile de media sa se ralieze unei initiative civice care priveste consolidarea practicilor democratice pentru o presa libera in Europa. O coalitie de organizatii profesionale printre care Federatia Europeana a Jurnalistilor, Article 19, Open Society Institute, sustine ca este necesar ca imperativele libertatii, calitatii, diversitatii si integritatii mass-media in Europa sa fie reiterate datorita unor fenomene noi in piata media care tind sa minimalizeze aceste valori: "Chemam legislatorii, autoritatile publice, proprietarii media, organizatiile profesionale, grupuri ale societatii civile... sa actioneze urgent pentru a atinge acest scop", se spune in apelul intitulat "Declaratia asupra mass-media si democratia in Europa".
Semnata de cateva zeci de ONG-uri si de sute de jurnalisti, petitia a fost trimisa forurilor legislative europene si totodata pe adresa a numerosi demnitari de pe tot continentul pentru a se ralia combaterii monopolizarii presei, promovarii independentei editoriale prin rezistenta la orice forma de presiune asupra jurnalistilor, precum si dezvoltarii unui sistem media echilibrat, accesibil si democratic. Nu doar decidentii care fac politici media, o reglementeaza sau controleaza segmente de piata sunt chemati in acest proces de protejare a libertatii presei, ci si publicul, comunitatile locale trebuie consultate alaturi de experti si manageri.
Ingrijorare le-a produs initiatiorilor "Declaratiei asupra mass-media si democratia in Europa" si comercializarea excesiva a mass-media si tradarea misiunii jurnalistice in favoarea divertismentului facil. Mediile publice, utilizate ca instrumente politice, isi pierd credibilitatea, iar sansa jurnalismului de investigatie, a spatiului pentru cultura, pentru minoritati sau gender scade. De aceea, documentul solicita consolidarea autonomiei serviciilor publice de radio si televiziune, aflata in mare suferinta in "noile democratii" (v. Europa Centrala si de Est): "Masuri pozitive pentru a salva continutul si calitatea serviciilor publice in mass-media din Europa, in special in audio-vizual, sunt urgent necesare", spune comentariul initiatorilor.
Nu doar concurenta si piata reprezinta totul in business-ul de media, sugereaza apelul, ci la fel de importante sunt apararea valorilor profesionale si etice ale jurnalismului capabile sa intretina dialogul cultural, pluralismul, diversitatea opiniilor. O strategie pe plan european devine tot mai necesara cu cat noile tehnologii sunt mai prezente iar accesul la acestea este limitat, riscand sa duca la o grava divizare socio-culturala. Dialogul dintre profesionistii din media (jurnalisti, profesori, cercetatori), dintre acestia si cetateni, dintre proprietari si consumatorii media aduce informatiile necesare pentru o astfel de strategie. Declaratia indeamna si la aplicarea cu prioritate a Conventiei UNESCO asupra protectiei si promovarii diversitatii culturale care stabileste masuri de acces mediatic pentru grupurile vulnerabile.