Lungmetrajul de animatie „Simpsonii - Filmul" va putea fi vizionat in cinematografele din Capitala.

Familia Simpson, protagonista uneia dintre cele mai longevive productii de televiziune americane (400 de episoade difuzate in 18 ani), a facut tranzitia catre marele ecran, materializindu-se intr-unul dintre cele mai de succes filme de animatie, care va avea miine premiera in Romania. Personajele create de Matt Groening, prezente hipercunoscute ale popculturii americane, au parte acum de 87 de minute de aventuri si intrigi. Ironia scenaristilor nu iarta abordarile comune ale unora dintre cele mai actuale chestiuni ale momentului: obsesia ecologista, plus scenariile poluarii ca agent al apocalipsei, si religia, cu toate formele ei aferente, de la calatorii mistice pina la experiente revelatoare.

Raportata la episoadele serialului tv, actiunea lungmetrajului e incilcita la maxim, si asta cu buna-stiinta. La inceput, Homer e perfect multumit plimbindu-si noul animal de companie - un porc - si fredonind „Spiderpig, spiderpig" pe muzica din „Omul-Paianjen". Insa, cind patrupedul proviaca o catastrofa in Springfield, iar familia Simpson e proscrisa in ochii intregii comunitati, ba chiar silita sa fuga din oras, Homer cade sub influenta unei amerindiene pe care o numeste „Boob Lady" si are parte de o revelatie care il face sa actioneze radical, pentru binele familiei sale (de care se indepartase). De altfel, Bart isi alesese un nou tata. Un alt moment captivant este scandalul pe care il stirneste mergind gol pe skateboard. Cit despre Lisa, ea tine un discurs despre mediu, intitulat „An Irritating Truth", dar se si indragosteste. Si mama ei, Marge, are parte de o revitalizare a vietii amoroase. Fundalul politic sta insa mai prost: Arnold Schwarzenegger este presedintele SUA.

Desi ideea de a realiza un lungmetraj in jurul celebrei familii galbene are o istorie indelungata, productia propriu-zisa a inceput in 2001, cind unii dintre cei mai prolifici scenaristi care au colaborat de-a lungul anilor la realizarea serialului si-au prezentat propunerile. Cu toate acestea, varianta finala este rezultatul a mai bine de o suta de rescrieri, intrigile continuind sa se modifice chiar si dupa inceperea filmarilor. Unele dintre ideile prezentate pe parcurs s-au transformat in episoade, iar altele, cum ar fi cea a lui Groening, de a crea o „Simpstasia", varianta parodica a „Fantasiei", au fost abandonate din diferite motive. Tot in 2001 a fost cooptat si David Silverman, care, pentru a semna regia lungmetrajului, a renuntat la contractele sale de la Pixar.

In ceea ce priveste castingul, au participat aceiasi actori care au dat voce personajelor din serial inca de la inceput. Invitatul special a fost trupa Green Day, ai carei membri s-au interpretat pe ei insisi. De asemenea, Arnold Schwarzenegger si-a imprumutat imaginea pentru rolul presedintelui american, insa nu si vocea. Partea de animatie a fost realizata in patru studiouri din SUA, respectiv Coreea de Sud, si, dupa declaratiile scenaristului Matt Groening, este „in mod deliberat imperfecta", „un tribut al artei animatiei manuale care este pe cale de disparitie". Cit despre coloana sonora, aceasta este semnata de Hans Zimmer, care a compus paralel si muzica pentru „Piratii din Caraibe: La capatul lumii". Trupa Green Day a anuntat, de asemenea, ca va realiza o varianta personalizata a temei din „The Simpsons", pe care o va lansa in curind. In prima instanta, premiera filmului a fost anuntata pentru inceputul lui 2006, dar cei implicati in proiect au preferat aminarea acesteia pentru iulie 2007. Dupa terminarea filmarilor, a inceput un alt episod al misiunii „The Simpsons": lupta impotriva spoilerelor, care ar fi dezamorsat interesul spectatorilor fata de productia recent incheiata. Pentru premiera s-a organizat un concurs intre 16 orase Springfield din SUA, fiecare dintre ele realizind cite un filmulet despre planul de promovare a peliculei. Pe 10 iulie a fost desemnat orasul cistigator: Springfield, Vermont, care a gazduit pe 21 iulie premiera mondiala a filmului, insotita de ceremonia covorului galben.

Initial, criticii au avut retineri fata de calitatea filmului, dar s-au si intrebat daca, strinse intr-o ora si jumatate, poantele vor ramine la fel de savuroase. Fox organizase o vizionare de presa pentru un grup infinitezimal de jurnalisti si, potrivit „Washington Post", aceasta nu fusese vreun succes remarcabil. Primele cronici sint insa entuziaste: Peter Bradshaw, de la „The Guardian", i-a acordat 4 stele din 5. Criticul britanic opineaza si ca „Simpsons: The Movie" are „un IQ creativ, care depaseste lejer, cu 99%, orice altceva produs la Hollywood", punctind si faptul ca scenariul este excelent scris de la cap la coada si ca poantele vin cu viteza fulgerului. Tot cu 4 stele l-a cadorisit si „Times", al carui critic, James Bone, a fost trimis la premiera. El considera ca filmul este „o parabola postmoderna" despre o epidemie de teama cauzata de situatia mediului, care este in acelasi timp „ilara si oribil de pregnanta". „Simpsonii - Filmul" a primit din partea MTV o nominalizare la categoria Cel mai bun film al verii pe care inca nu l-am vazut, iar trailerul lungmetrajului a cistigat premiul pentru Cel mai bun trailer al unui film de animatie.

Cum sa marketezi familia galbena Dupa cum era de asteptat, metodele de promovare a mult discutatului si recenzatului film apeleaza la mijloace alternative. De la teasere inserate in diverse filme si emisiuni pina la o linie de obiecte si gadgeturi tematice. Compania Samsung va lansa pe piata un telefon mobil special, branduit cu imaginea Simpsonilor, iar Microsoft, o editie limitata Simpsons Movie Xbox 360. Burger King a creat jucarii cu fetele personajelor, iar Ben&Jerry’s a pus in vinzare berea Simpsons si inghetata cu aroma de gogosi. Va fi lansat, evident, video-jocul inspirat de familia lui Homer, si acesta nu este decit inceputul unei lungi serii de obiecte si servicii promotionale angrenate in procesul de marketare a filmului.