Motoarele de cautare, precum Google, Yahoo! sau Microsoft, stocheaza tot ce cautati si stiu de la ce calculator s-a facut cautarea.

Cum ar fi daca ar exista o baza de date uriasa, care sa contina toate temerile dumneavoastra ascunse, intrebari medicale jenante sau faptul ca, din cind in cind, va ginditi la dragostea din liceu? Ei bine, o astfel de baza de date chiar exista daca ati introdus vreodata astfel de subiecte private intr-un motor de cautare, relateaza publicatia electronica Techworld. Motoarele de cautare precum Google, Yahoo! sau Microsoft Live Search inregistreaza, toate, si retin in bancile lor imense de date orice termen pe care il cautati, precum si data si ora la care a fost facuta cautarea, adresa IP a computerului dumneavoastra si un cod personal unic, pe baza unui „cookie", care, in afara de cazul in care il stergeti, permite motorului de cautare sa stie cind cererile vin de la acelasi computer, chiar daca, spre exemplu, conexiunea se schimba. Un cookie HTTP sau un modul cookie este un fragment de text trimis de un server unui browser web si apoi transmis inapoi (nemodificat) de catre browser de fiecare data cind acceseaza acel server. Cookie-urile sint folosite pentru autentificare, precum si pentru urmarirea comportamentului utilizatorilor; aplicatii tipice sint retinerea preferintelor utilizatorilor sau implementarea sistemului de „cos de cumparaturi".

Microsoft Live Search retine, de asemenea, ce tipuri de cautare ati efectuat (imagine, web, locala etc.), in timp ce Google stocheaza si tipul de browser folosit, precum si limba utilizata. Iar in momentul in care se da click pe unul dintre linkurile afisate de Google, acest lucru poate fi, de asemenea, stocat si asociat cu adresa IP a computerului. Daca Google a anuntat recent ca va face inregistrarile sale anonime dupa 18 luni, stergind o parte a adresei IP si cenzurind cookie-urile asociate cu cautarile, Microsoft si Yahoo! nu au facut inca publica politica lor privind retinerea datelor. AOL stocheaza date pentru doar o luna. Daca cineva ar cere uneia dintre aceste companii sa predea o lista de adrese IP de pe care s-a cautat un anumit termen, compania ar putea furniza un astfel de document. Merge si invers: cu o adresa IP sau cu un cookie, compania ar putea sa realizeze o lista a termenilor cautati de utilizatorul acelei adrese.

Exista „voci" in piata de profil care spun ca situatia nu trebuie sa ingrijoreze, intrucit logurile (fisiere in care sint stocate informatii) nu asociaza acesti termeni ai cautarilor cu informatii care ar putea duce la identificarea unor persoane, precum numele sau adresa de e-mail.

Pareri impartite Daca aveti un cont ori v-ati inregistrat pentru oricare dintre serviciile aditionale de pe un site al unui motor de cautare (e-mail, retele sociale, calendare, liste de cumparaturi), este probabil ca aceasta conexiune sa poata fi facuta, spune Brad Templeton, presedintele Consiliului de Administratie al Electronic Frontier Foundation, un grup care protejeaza libertatile si intimitatea utilizatorilor in spatiul virtual. In cazul Microsoft si Yahoo!, informatiile care ar putea fi depistate pot fi chiar mai multe, avind in vedere cite informatii personale cer aceste companii in formularele pentru inregistrarea unui cont, inclusiv ocupatia, functia, starea civila sau numarul copiilor din gospodarie.

Whitney Burk, manager PR in cadrul Microsoft, spune ca „nu exista o metoda sistematica de identificare, de izolare sau de verificare incrucisata a datelor provenite din cautari cu informatii care ar putea fi folosite pentru identificarea unei persoane. Si Google spune ca stocheaza separat cele doua tipuri de informatie.