De-a lungul timpului au existat numeroase controverse in ceea ce priveste alimentatia. Exista experti care ne recomanda diete de tot felul, una mai dezechilibrata decat cealalta.   IN TRECUT : MARGARINA E BUNA, UNTUL E RAU. ACUM E INVERS. In urma cu cativa zeci de ani grasimile animale erau privite extraordinar de rau. Erau considerate responsabile pentru boala de inima. Untul, ouale, carnea de porc, toate acestea au fost considerate aterogene. Studiile initiale stabilisera o legatura intre consumul de grasimi saturate si boala de inima. Margarina si uleiul rafinat erau considerate benefice. Studii recente au aratat ca grasimile trans din uleiul rafinat sunt mai rele chiar decat untul. Acesta din urma creste doar nivelul de LDL-colesterol (colesterolul rau). Uleiul rafinat creste LDL-colesterolul dar scade si HDL-colesterolul (colesterolul bun), avand efecte negative din doua puncte de vedere. Uleiul de tip trans (MARGARINA, ULEIUL RAFINAT, ULEIUL VEGETAL HIDROGENAT) este interzis din 5 decembrie 2006 in restaurantele din NEW YORK. (1) IN TRECUT : GRASIMILE SUNT RELE, GLUCIDELE SUNT BUNE. ACUM E INVERS. Datorita popularizarii dietei Atkins s-au facut numeroase cercetari asupra ei si s-a descoperit ca, o dieta ketogenica, bazata pe un consum crescut de grasimi si proteine si foarte redus in glucide, este benefica pentru scaderea rapida in greutate, dar si pentru imbunatatirea unor analize ce traduc risc crescut pentru boala de inima si diabet (glicemia, tensiunea arteriala, colesterolul rau scad, iar colesterolul bun creste). Acum, carbohidratii ar trebui sa fie considerati elementul a€˜raua€™ in dieta noastra. (2) Si aici, exagerarile sunt evidente in ambele directii, pentru ca atat o dieta cu o cantitate mare de grasimi e dezechilibrata, cat si o dieta cu o cantitate mare de glucide. ADEVARUL E LA MIJLOC - EXISTA GRASIMI SI GLUCIDE BUNE SAU RELE Walter Willet este un renumit doctor in epidemiologie si nutritie al Universitatii Harvard. El recomanda oamenilor sa manance echilibrat, consumand atat grasimi bune, cat si glucide bune. Willet arata ca exista grasimi rele, ce cresc riscul de boala coronariana si infarct miocardic atunci cand sunt consumate in exces - untul, margarina, uleiul rafinat, dar exista si grasimi bune, ce reduc acest risc - uleiul de peste, uleiul de masline extravirgin. Analog, exista glucide care fac rau - zaharul, faina alba, cerealele rafinate, precum si carbohidrati ce pot face mult bine - legumele, fructele, cerealele integrale. (3) Putem spune ca alimentele neprelucrate (deci nerafinate) ne fac bine, in vreme ce produsele rafinate ne fac rau. UN CERC VICIOS Painea alba, cerealele rafinate, dulciurile sunt un dezastru nutritional. Aceste produse contin o cantitate mare de glucide cu absorbtie rapida ce cresc rapid glicemia dupa ce au fost consumate. Compensator, pancreasul sintetizeaza insulina. Un nivel crescut al acestui hormon va avea drept rezultat o sinteza crescuta de grasimi la nivelul tesutului adipos, rezultand in crestere ponderala. Totodata, atunci cand insulina creste, apare o scadere a nivelului de leptina. Acesta scadere produce activarea centrului foamei la nivelul hipotalamusului. Apare astfel senzatia de foame. Omul mananca din nou. Daca va consuma tot paine alba, cereale rafinate, dulciuri, sucuri, produse de patiserie sau cofetarie, va intra intr-un cerc vicios. Insulina va creste din nou, leptina va scadea, senzatia de foame apare din nou, el va manca din nou, s.a.m.d. Va manca mult si va fi permanent flamand. Coreland aceste fenomene cu sedentarismul, avem a€˜retetaa€™ obezitatii, a diabetului si a bolii de inima, precum si a unor cancere. SA RUPEM CERCUL O paine integrala, facuta in casa, din faina integrala, drojdie si apa, si eventualele adaosuri de seminte sau nuci, va fi o paine sanatoasa. Nu va exista faina alba, ceea ce nu putem sa spunem despre painea din comert. Este drept, dureaza ceva timp sa o prepari, dar este o paine adevarata. Exista si cateva sortimente de paine adevarata in comert, cu un procent foarte mic de faina alba (