Circa 83 milioane de euro. Aceasta este suma pe care statul o va aloca pentru exproprierile de pe tronsonul Bucuresti - Ploiesti al autostrazii care leaga Capitala de Brasov. Cei care au proprietati in respectivele zone isi freaca mainile de bucurie. Pretul mediu pe care il vor incasa pentru fiecare metru patrat este de 21 euro pentru primul tronson, Bucuresti - Moara Vlasiei, si respectiv de 23 lei pentru terenul corespunzator celui de-al doilea tronson, Moara Vlasiei - Ploiesti. Mare parte din banii pe care statul este dispus sa ii achite va intra in buzunarele afaceristilor care au cumparat cu multa vreme inainte terenurile de la taranii din satele care vor fi strabatute de noua autostrada. In presa a fost publicata recent harta cu traseul pe unde va trece autostrada, dar cei avizati erau de mult in tema, cu toate straduintele autoritatilor de a pastra, chipurile, secretul traseului exact. Deja Guvernul a alocat 350 milioane de lei pentru infrastructura din transporturi din Fondul National de Dezvoltare, iar cei mai multi sunt destinati exproprierilor. In total, aproximativ 1.858 de loturi de teren vor intra in proprietatea statului pentru constructia noii autostrazi. Un prim efect al constructiei autostrazii este ca preturile terenurilor din zona au crescut peste noapte de cateva ori. De la 50 de centi, terenul agricol a ajuns sa coste, in unele zone de pe traiectul autostrazii, si 6 euro pe metru patrat. Vor fi facute mai multe exproprieri: in sectorul 2 al Capitalei, Voluntari, Stefanesti, Dascalu si Tunari pentru primul tronson, iar pentru tronsonul al doilea, intre kilometrii 20 - 62, se vor expropria proprietati in localitatile Moara Vlasiei, Snagov, Gruiu, Nuci - in judetul Ilfov, respectiv Balta Doamnei, Gherghita, Olari, Draganesti, Dumbrava, Rafov, Berceni si Barcanesti. Planurile de predare a terenurilor au termene cuprinse intre 27 iulie si 31 august 2007. Legislatia prevede ca loturile cu pricina vor fi evacuate "pentru cauza de utilitate publica". Fara a preciza pe ce se bazeaza, actualul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, zice ca autostrada ar putea sa fie finalizata in circa 24 de luni fata de 36 luni, cat se prevede in contract. Cele doua tronsoane ale autostrazii spre Ploiesti vor fi executate de constructori diferiti. Primul tronson, Moara Vlasiei - Ploiesti, va fi finalizat de compania italiana Pizarotti si are o lungime de 19,5 kilometri. Licitatia pentru al doilea tronson a fost castigata in toamna anului trecut de consortiul romanesc format din companiile UMB Spedition - PA & CO International - Euroconstruct Trading 98 si COM - AXA. Cat despre raportul Autoritatii de Control al Guvernului privind castigarea, de catre "prietenii presedintelui Basescu", a licitatiei pentru tronsonul de autostrada Moara Vlasiei - Ploiesti, si care a ajuns la DNA, nimeni nu a mai suflat o vorba. Concluzia documentului este ca licitatia organizata in toamna anului trecut de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADR) ar fi fost ilegala, intrucat caietul de sarcini ar fi fost modificat dupa inceperea procedurii de achizitie. Schimbarea regulilor jocului ar fi favorizat adjudecarea lucrarii de catre consortiul amintit. Concret, desi procedurile licitatiei erau in desfasurare si anuntul initial prevedea ca este necesara experienta in domeniul constructiei de autostrazi in Romania, ulterior a fost adaugata caietului de sarcini expresia a€žsau sa fi turnat 700.000 de tone de mixtura asfaltica". Simpla modificare dintr-un condei a adus in pole position firmele romanesti, care altfel nu ar fi avut sanse, pentru ca nu au construit autostrazi. Dar pana la aflarea rezultatelor investigatiilor DNA asupra licitatiei, care este posibil sa nu fie facute publice prea curand, un lucru este cert: autostrada care va uni Bucurestiul de Ploiesti ii va imbogati pe multi baieti destepti initiati in afaceri cu statul.