Imbuteliatorii nu mai fac fata cererii, solicitarile comerciantilor fiind uneori duble fata de capacitatile de productie. Unele companii au cerut chiar si suplimentari de la Societatea Nationala a Apelor Minerale. Canicula din ultima perioada aproape i-a lasat pe producatori fara apa. Pentru unii dintre ei, cererea a ajuns chiar mai mare decit oferta. Mai mult, interdictia de a mai circula intre orele 11.00 si 20.00 impusa de autoritati pentru autovehiculele mai mari de 7,5 tone face ca oferta de apa din magazine sa fie tot mai redusa. Cheia in rezolvarea acestei probleme se pare ca a ramas doar vremea. Aceasta in conditiile in care imbuteliatorii nu isi pot depasi capacitatile de productie decit cu investitii semnificative care, pe termen lung, nu se justifica. Si asta pentru ca romanul nu consuma apa minerala daca nu este cald. Spre exemplu, in vreme ce la noi consumul pe cap de locuitor este in momentul de fata, adica intr-o perioada de canicula, de aproximativ 50 de litri, in tarile din vestul Europei o persoana bea de pina la trei ori mai mult.

Din datele patronatului apelor minerale in luna iunie a acestui an reiese ca s-au produs 114 milioane de litri, cu aproximativ 30 de milioane de litri mai mult decit in perioada similara a anului trecut. Cresterea consumului se observa si in datele pe primele sase luni ale anului, cind s-au produs 506 milioane de litri fata de 440 de milioane de litri in aceeasi perioada a anului trecut. „Sintem cu productia in top. Cererea este la maximum. Practic, in momentul de fata, consumul este aproape egal cu capacitatea de productie", ne-a declarat Mihail Ianas, presedintele patronatului apelor minerale Apemin. Acesta estimeaza ca productia de apa minerala va atinge anul acesta in jur de 1,1 miliarde de litri, in conditiile in care anul trecut piata nu a trecut de 900-940 de milioane de litri.

Spre exemplu, Romaqua Group, detinatorul brandului Borsec, are cerere dubla fata de cit poate oferi. „Productia nu ajunge sa acoperim cererea, care este poate de 100% mai mare (decit productia - n.red.). Dar nu avem ce face pentru ca productia este liniara. Utilajele nu pot fi fortate. (...) Am avut si stocuri constituite in extrasezon, dar au fost minore in comparatie cu cererea care este acum", ne-a declarat Octavian Cretu, actionarul majoritar al companiei. Potrivit acestuia, unul dintre motivele pentru care apa minerala ajunge cu greu in magazine consta si in transport, care acum se poate realiza doar noaptea. Conform estimarilor proprii, Romaqua va produce anul acesta aproximativ 250 de milioane de litri.

In urma cu comenzile sint si producatorii Perla Harghitei, care au inregistrat in iunie-iulie o crestere a vinzarilor cu 40% fata de perioada similara a anului trecut. „Nu sintem in termen fata de cererile venite din piata pentru ca este o situatie exceptionala, dar onorarea cererilor nu depinde numai de producatori, ci si de furnizori, si de logistica", a declarat pentru MEDIAFAX directorul de vinzari al imbuteliatorului de apa minerala Perla Harghitei, Istva Puskas. Compania are in prezent o capacitate zilnica de productie de 800.000-900.000 de litri de apa minerala. De asemenea, oficialii Coca-Cola HBC, care detin Dorna Apemin, ne-au comunicat ca nu au probleme cu productia, dar trebuie sa faca eforturi logistice deosebite in conditiile in care, din cauza restrictiilor de circulatie, acum transporta apa cu trenul.

Exista de asemenea si situatii in care producatorii au solicitat Societatii Nationale a Apelor Minerale din Romania (SNAM) o suplimentare a cantitatilor de apa pe care o pot imbutelia. „Noi am cerut o suplimentare de la SNAM acum doua luni. Din cite stiu eu am si obtinut-o", ne-a declarat Badea Sandu, sef de productie la Apemin Zizin. Oficialii SNAM sustin insa ca se pot face suplimentari doar in anumite limite. „Si sursele (de ape minerale - n.red.) au o limita. Daca exploatezi mai mult, strici mineralizatia, se schimba indicatorii fizico-chimici. Noi respectam toti acesti indicatori. Problema este ca sint restrictii la transport. Societatile nu sint pregatite sa imbutelieze pentru livrari continue in timpul noptii", ne-a declarat Iosif Nagy, presedintele SNAM.

Pentru toate acestea ar exista o solutie, in afara de stocurile pe care imbuteliatorii le fac deja in perioada rece: cresterea productiilor. Numai ca, avind in vedere consumul redus din tara noastra, pentru producatori nu este foarte rentabil sa isi creasca foarte mult capacitatile. „In principiu, cu sursele (de ape minerale - n.red.) noastre putem creste productia. Principalii producatori au capacitatea aceasta. Problema este puterea de absorbtie din Romania. Producatorii nu au piata si nu isi pot proiecta capacitatile in functie de virfurile de vinzari, ci in functie de medie", mai spune presedintele Apemin.

Intre timp, retailerii constata ca nu pot profita de o situatie pentru a-si rotunji veniturile. Acestia sustin ca golul de pe rafturile pentru apa sint cauzate de distribuitori. „Problema este la distribuitori", ne-au declarat reprezentantii Carrefour. De asemenea, oficialii Metro sustin ca societatea „nu se confrunta cu o problema de aprovizionare privind apa minerala. Putem spune doar ca, pe linga aprovizionarea din magazinele retelei noastre de cash&carry, toti clientii revinzatori doresc sa se aprovizioneze direct de la Metro si, in aceste momente, ne confruntam cu o cerere mult mai mare fata de o perioada obisnuita".