Vinerea viitoare, impreuna cu Cotidianul se vor distribui CD-ul cu selectii din muzica lui Bach si o brosura despre biografia si opera compozitorului.

Al treilea titlu din Colectia SIMFONICA, oferit de Cotidianul la un pret special, de doar 7,9 lei, contine celebra „Toccata si Fuga in re minor", selectii din Concertul Brandenburgic nr. 4 in sol major si din Concertul Brandenburgic nr. 2 in fa major, din cantatele „Jauchzet Gott in allen Landen", „Wachet auf, ruft uns die Stimme", „Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd", „Herz und Mund und Tat und Leben", din Suita pentru orchestra nr. 3 in re major, din Concertul pentru orga in re minor si din Suita pentru orchestra nr. 2 in si minor, in interpretarea faimoasei Royal Philharmonic Orchestra.

Concertele Brandenburgice, cele mai cunoscute compozitii ale lui Bach, surprind prin diversitatea lor sonora si prin bogatia instrumentala, care nu „pacatuieste" prin nici un element decorativ: in vreme ce primul, al treilea si al saselea concert folosesc complexe coruri instrumentale, al doilea, al patrulea si al cincilea evoca un soi de piramida pe trei niveluri care are la baza instrumentele de coarde, deasupra carora se afla solistii, iar in virf, unul dintre solistii de mai mare importanta si virtuozitate - trompeta in concertul al doilea, vioara in al patrulea, clavecinul in al cincilea.

Pe cind compunea aceste concerte, se crede ca Bach era angajatul printului Leopold de Anhalt-Cöthen, care nu era doar posesorul unei averi fabuloase, ci si un iubitor al muzicii, astfel incit compozitorul ajunsese sa fie al doilea cel mai bine platit de la curtea sa. Nenorocul l-a lovit pe Bach in 1721, cind nobilul sau patron s-a casatorit cu Frederica Henrietta de Anhalt-Bernburg, care i-a dat de inteles consortului sau ca nu o pasionau nici Bach, nici muzica lui.

Avind mare nevoie de o noua slujba, Bach si-a amintit de margraful Christian Ludwig de Brandenburg, care ii elogiase odinioara muzica, si i-a trimis, drept cadou, cele sase concerte. Acestea nu erau insa compozitii noi, iar structura lor diferita da de inteles ca nici macar nu fusesera concepute pentru a forma un set unitar. Asa ca margrafului nu i-au fost pe plac si nu i-a oferit lui Bach nici un post la Brandenburg. In 1734, la moartea margrafului, partiturile semnate de Bach au fost inventariate ca valorind cite patru grosi fiecare, o suma insignifianta. Numele de „Concerte Brandenburgice" le-a fost dat abia in secolul al XIX-lea, cind manuscrisele au fost redescoperite in arhivele din Brandenburg si salvate de Biblioteca Regala din Berlin.

Ce chitarist celebru se apuca de compus o simfonie, aflati pe www.cotidianul.ro/select