Turism - cererea pentru circuitele proprii este cu 30% mai mare  Tot mai multi romani au optat anul acesta pentru circuite individuale, realizate cu masina proprie. "Vacanta pe patru roti" are avantajul ca turistul poate sta cat vrea si unde vrea.  Romanii care vor sa plece in concediu cu masina proprie pentru a vizita obiective din diferite orase si tari pot apela la "vacanta pe patru roti". Acest produs turistic exista in oferta catorva agentii de turism de la noi din tara. In general, agentiile au circuite turistice, ceea ce inseamna o excursie cu un grup organizat ce urmeaza un traseu bine stabilit. Insa pentru cei care aleg vacanta pe patru roti, agentia de turism se ocupa de cazarea turistilor in diferite locuri. "Cu ajutorul consultantului in turism, clientul alege astfel traseul, numarul de locatii pentru innoptare, numarul de stele si pretul pe noapte, ce obiective turistice viziteaza, taxe, etc. Fiecare gaseste intotdeauna «marfa» de banii pe care ii are", a explicat Roxana Balcescu, director executiv al agentiei de voiaj CMB Travel. "Cererea pentru vacantele personalizate creste deoarece sunt multe personalitati care nu au loc toate in patul lui Procust. Unii vor sa stea mai mult intr-un oras si mai putin in altul, altii vor doar sa innopteze intr-o localitate, fara sa viziteze nimic. Cresterea e continua, de cand s-au eliberat vizele Schengen", a explicat Mircea Vladu, manager Prestige Tours. "Este foarte greu sa tii evidenta turistilor care nu cumpara pachete prin intermediul agentiilor. Oamenii isi pot face rezervarea la hotel prin intermediul internetului sau pot apela la agentile de voiaj sa le faca rezervare la hotelulurile de pe traseul dorit", a explicat Traian Badulescu, purtator de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor din Turism.   CERERE. Desi ne aflam in varf de sezon, cand activitatea agentiilor de turism este focusata pe pachetele de sejururi pentru tineri si familii, la mare, indiferent unde se afla ea, sunt si agentii care au inclus in oferta "vacanta pe patru roti". De la inceputul anului si pana in prezent s-a inregistrat o crestere de circa 30% a cererilor pentru vacantele personalizate. "Se observa o crestere semnificativa in sectorul vacantelor personalizate. Mai ales anul acesta, cand romanii pot calatori liber in statele membre ale Uniunii Europene. Speram ca anul acesta sa avem o crestere de peste 25% fata de anul trecut", a declarat Traian Badulescu. "Cererea pentru acest tip de vacanta a crescut fata de perioada similara a anului trecut cu 30%. In plus, s-a diversificat cererea in sensul in care sejurul solicitat este mai mare de 10 zile, in comparatie cu anul trecut, unde media sejurului era de 8 zile", a explicat Roxana Balcescu. "Cererea pentru circuitul personalizat a crescut cel mai mult, cam cu 15%-20%, circuitele cu autocarul stagneaza, iar cele cu avionul au crescut cu 10%", a declarat Mircea Vladu.    DESTINATII. Turistii au prioritati diferite. Fiecare vrea sa vada anumite locuri. "Principalele destinatii cerute de clienti sunt Austria, Germania, Italia, Franta, Tarile de Jos si Spania", a explicat Roxana Balcescu. "Majoritatea turistilor care opteaza pentru o vacanta pe patru roti alege o destinatie apropiata, cum ar fi Grecia. Iarna, la schi, 95% merg cu masina", a explicat Vladu.   Avantaje "Vacanta pe patru roti reprezinta varianta 100% personalizata a clasicului circuit de grup cu autocarul. Deci nu reprezinta o «medie» a ceea ce doreste sa vada un grup de 40 de oameni sau a ceea ce gandeste touroperatorul ca ar trebui sa intereseze. Reprezinta exact si numai ce il intereseaza pe client, in cazul acesta pe cele patru persoane care calatoresc intr-o masina (familie de cele mai multe ori sau prieteni). Mai mult, te poti abate de la program si beneficiezi de mobilitate maxima. De asemenea, bugetul este altul", a declarat Roxana Balcescu. In cazul vacantelor personalizate nu se poate vorbi de dezavantaje deoarece totul depinde de spiritul organizatoric al turistului si de experienta soferului de a parcurge distante lungi pe autostrada.