Profesorul universitar Irinel Popescu, presedintele Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport din Senat, a participat la dezbaterea Raportului Comisiei Prezidentiale pentru analiza si elaborarea politicilor din domeniile educatiei si cerc
Profesorul universitar Irinel Popescu, presedintele Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport din Senat, a participat la dezbaterea Raportului Comisiei Prezidentiale pentru analiza si elaborarea politicilor din domeniile educatiei si cercetarii. Fixand discutia pe problemele invatamantului superior, prof. dr Irinel Popescu spune ca doar prin respectarea criteriilor internationale universitatile romanesti vor putea fi competitive.


Jurnalul National: Din perspectiva calitatii de senator, care este opinia dumneavoastra in legatura cu acest raport?
Prof. dr Irinel Popescu: Cu ocazia dezbaterii Raportului Comisiei Prezidentiale pentru analiza si elaborarea politicilor din domeniile educatiei si cercetarii am subliniat, mai ales ca s-a vorbit despre un pact national, ca sunt total de acord cu ideea ca educatia trebuie sa depaseasca partizanatul politic. In cadrul acestui pact national, unul dintre actori este Parlamentul.
In acest sens, am precizat ca Parlamentul se va implica, sustinand demersul Presedintiei. Astfel, in toamna vom organiza la nivelul Parlamentului o sesiune dedicata educatiei si cercetarii.


Jurnalul National: Unii l-au comentat favorabil, altii au spus ca este prea critic fata de realitatile romanesti. Dumneavoastra ce parere aveti despre acest raport?
Prof. dr Irinel Popescu: Cred ca nu trebuie sa ne temem de critici si mai curand sa tinem seama de ele. Sunt de parere ca Romania mai are mult de facut pentru a ajunge la un sistem de educatie de nivel european. Raportul releva faptul ca nu avem nici o universitate intre primele 500 din lume. Si pentru a intra in acest clasament trebuie sa indeplinim criteriile pe baza carora putem ajunge acolo. Unul dintre criterii este prezenta in publicatii de referinta internationala. Exista o clasificare a publicatiilor ce apartine Consiliului National al Cercetarii din Invatamantul Superior, condus de profesorul Ion Dumitrache. Astfel, exista categoria A - cea a publicatiilor ISI Thomson, din care fac parte cele mai prestigioase reviste ale lumii. Romania are 2-3 reviste de acest nivel, dintre care performanta cea mai notabila, in ultimul timp, o are Jurnalul de Patologie Celulara si Moleculara, care il are ca redactor-sef pe profesorul Laurentiu Popescu. Este o publicatie cu un factor de impact peste 6, ceea ce inseamna imens la scara internationala. Apoi, sunt revistele de categoria B citate in bazele de date internationale. Aici, Romania are mai multe reviste si accesul cercetatorilor romani la bazele de date din categoria B este mai facil. In categoria B intra doar revistele nationale. In categoriile C si D sunt publicatiile de nivel scazut. Asadar, daca vrem sa avem universitati intre primele 500 ale lumii, batalia se da pentru prezenta in revistele din categoriile A si B.


Evolutia absolventilorIn privinta universitatilor nu trebuie uitata nici evolutia absolventilor. Performanta unei universitati se judeca si prin gradul de integrare socio-profesionala a absolventilor: daca ei reusesc sa practice imediat meseria pentru care au facut facultatea si au primit diploma. Presedintele reia in raport aceste criterii, pentru ca ele sunt cunoscute. Problema este in ce masura ele sunt acceptate.  Jurnalul National: Aceste performante nu se pot dobandi peste noapte. Cand incepe startul in aceasta batalie?
Prof. dr Irinel Popescu: Lupta pentru a fi prezent in publicatiile ISI Thomson si in cele de categorie B incepe de la stadiul de asistent universitar. Nu cand vrea sa treaca de la conferentiar la profesor sa inceapa sa scrie, ci din perioada de preparator, la ritmul de doua lucrari anual. Am sa va dau propriile repere. Am 95 de articole in revistele de categorie B, dintre care 25 sunt in categoria A. Aceasta este performanta mea academica actuala. Primul articol aproape l-am traficat peste granita, in 1986. El a fost prezentat de un coleg la Paris, pentru ca eu nu aveam voie sa ies din tara. Articolul a aparut in Memoires de la€™Academie de la Chirurgie in 1986. Acesta a fost primul meu articol ISI Thomson.
O vara am lucrat la prima monografie. Nu erau computere si prima versiune era scrisa de mana. Avea atatea completari, ca nu se mai intelegea nimic. Abia a treia versiune am dus-o profesorului Setlacec.


Jurnalul National: Cine sunt primii interesati sa intre in aceasta dura batalie?
Prof. dr Irinel Popescu: Generatiile tinere de preparatori-asistenti care vor sa ajunga profesori. Si daca vorbim despre medicina, istoria mai veche si mai recenta a Facultatii de Medicina ne arata ca aceste criterii nu sunt de netrecut. Eu am prezentat o parte din criteriile pe baza carora se intocmeste topul primelor 500 de universitati din lume incluse in clasamentul Shanghai 500. Dar cel mai dur criteriu este cel al Premiului Nobel. Iar Universitatea de Medicina "Carol Davila" primeste puncte, pentru ca savantul George Emil Palade este absolvent al acestei universitati. La ora actuala, profesorul Laurentiu Popescu este redactor-sef la o revista care face parte din elita. Din 1930, cand Palade era student, pana in 2007, am demonstrat ca putem face fata acestor criterii. Problema este daca urmam aceste exemple.
OportunitateJurnalul National: Aici este vorba de o pregatire ritmica, toata viata.
Prof. dr Irinel Popescu: Da, de pregatire ritmica si de o evaluare permanenta. Fiecare cadru didactic trebuie sa aiba o anumita norma de lucrari. Ajungem astfel la educatia continua, care este o componenta extraordinara. In acest sens, se pregateste o lege europeana privind educatia continua. Potrivit acestei legi, de la absolvire si pana la pensie, profesionistul va trebui sa treaca periodic printr-un proces de recertificare a cunostintelor. Or, sansa noastra este sa ne aliniem cat mai rapid la legislatia europeana, deoarece reflecta experienta dobandita in multi ani de democratie. Bazele acestui proces de educatie continua vor fi foarte clar stabilite, oferind o oportunitate cadrelor didactice, pentru ca lanseaza o industrie a invatatului de-a lungul intregii vieti. In medicina, de exemplu, Colegiul medicilor are obligatia de a asigura educatia continua.
Am avut o initiativa legislativa privind educatia continua, cheltuielile necesare acestei activitati urmand sa fie deduse din impozite. Dar am primit de la Guvern un raspuns negativ, motivat prin faptul ca deducerea din impozite se face in tarile cu impozitare progresiva, in timp ce Romania a trecut la cota unica de impozitare de 16%.


Jurnalul National: Asadar un raport care pune punctul pe i. La ce sa ne asteptam dupa acest raport?
Prof. dr Irinel Popescu: Nu vom asista la minuni peste noapte. Dar oricine este interesat de o cariera academica chiar si intr-o tara ca Romania - care nu este Anglia - trebuie sa se alinieze acestor criterii. Faptul ca s-a vorbit despre un pact national, ca s-au semnalat aceste probleme de la nivelul Presedintiei este important. Iar in aceasta toamna, asteptam pachetul de legi ale invatamantului. Apoi, asteptam de la ARACIS - care are misiunea de evaluare a invatamantului superior - sa ne spuna unde suntem, sa faca un clasament al universitatilor romanesti. Exista un program pilot in noua universitati, dar rezultatele inca nu s-au prezentat.


Jurnalul National: Sunt fonduri pentru a ne lansa in aceasta competitie?
Prof. dr Irinel Popescu: In invatamantul universitar, salariile profesorilor au fost marite, granturile universitare sunt consistente, nemaivorbind de faptul ca s-a demonstrat ca o infuzie prea mare de fonduri intr-un sistem nepregatit sa-l foloseasca duce la risipa.
In momentul in care se va sti ca promovarile se fac pe criterii europene, cand la un concurs de ocupare a unui post de profesor se vor putea prezenta si candidati de la universitati din strainatate, dupa cum si profesorii romani sa poata candida pentru posturi in universitati europene, cand se va respecta acel 6% din PIB promis educatiei vom putea vorbi despre un invatamant competitiv.


Critici"Nu trebuie sa ne temem de critici, ci mai curand sa tinem seama de ele. Sunt de parere ca Romania mai are mult de facut pentru a ajunge la un sistem de educatie de nivel european. Raportul Presedintiei releva faptul ca nu avem nici o universitate intre primele
500 din lume"


Educatia continua"Se pregateste o lege europeana privind educatia continua. Potrivit acestei legi, de la absolvire si pana la pensie profesionistul va trebui sa treaca periodic printr-un proces de recertificare a cunostintelor. Or, sansa noastra este sa ne aliniem cat mai rapid la legislatia europeana, deoarece reflecta experienta dobandita in multi ani de democratie"


Absolventi"In privinta universitatilor nu trebuie uitata nici evolutia absolventilor.Performanta unei universitati se judeca si prin gradul de integrare socio-profesionala a absolventilor: daca ei reusesc sa practice imediat meseria pentru care au facut facultatea si au primit diploma"
prof. dr Irinel Popescu


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.