Stiristii nu au voie sa faca reclama la radio si tv. Dar isi incearca norocul pe strada sau pe print pentru ca nu e nimeni sa-i sanctioneze.

Cocotata pe stilpii Capitalei, Andreea Esca (foto) le zimbeste trecatoarelor dintr-un afis, indemnindu-le sa cumpere "The One", revista pe care o conduce. Consiliul National al Audiovizualului (CNA) interzice in mod expres stiristilor sa fie personaje de spoturi publicitare, insa nimeni nu-i opreste sa faca reclama pe alte suporturi media, publicitatea stradala (outdoor) nefacind exceptie de la aceasta regula. Interdictia CNA a creat confuzie in rindul prezentatorilor, care n-ar spune nu unei oferte de reclama, fie ea si pe print. Altii, in schimb, nu si-ar folosi imaginea nici in ruptul capului in altfel de reclame decit sociale. Cotidianul a cerut opinia citorva stiristi cu privire la reglementarile CNA si i-a intrebat daca ar fi dispusi sa promoveze produse comerciale.

"De-a lungul timpului mi s-a propus sa reprezint produse comerciale, dar am refuzat de fiecare data si am preferat sa ma asociez unor cauze sociale de larg interes, cu un impact puternic asupra viitorului societatii si pe termen lung", povesteste Andreea Esca. Cit despre aparitia ei pe panoul publicitar raspindit prin Bucuresti, vedeta PRO TV se justifica folosind argumentul calitatii produsului mediatic promovat, care nu "dauneaza" cititorilor sau telespectatorilor sai. "Sa nu-mi asociez imaginea cu revista «The One» e ca si cum mi-ati cere sa nu-mi asociez imaginea cu Stirile PRO TV", completeaza Esca. Presedinta Centrului pentru Jurnalism Independent, Ioana Avadani, spune ca afacerea promovata e tot media: "Nu e vorba de un produs oarecare, e vorba de un produs mediatic, ca, daca ar fi vorba de pasta de dinti, poate am avea o problema, nu stiu", afirma Avadani.

Sefa si ea la o institutie de presa scrisa, in paralel cu functia de prezentatoare de la Antena 1 si 3, Gabriela Vrinceanu-Firea crede ca moralitatea nu are loc in discutie, "atita timp cit (n.red.- stiristii) nu prezinta costume de baie". Vedeta spune ca si-ar dori sa promoveze branduri din zona business, care sa o "reprezinte", insa reglementarile neclare ale CNA au fost cele care au oprit-o. "Pina acum a fost o nebuloasa. Ni s-a transmis ca nu avem voie. Am si ratat, astfel, citeva oferte. Dar acum, cind exista precedent si cind lucrurile sint clare: nu avem voie sa filmam spoturi tv, dar ni se accepta aparitia in reclame pe suport print, nu as mai refuza", ne-a declarat Vrinceanu- Firea. In plus, in opinia ei, interdictia CNA pentru stiristi nu este echitabila atita vreme cit realizatorilor de emisiuni de divertisment, care adesea se "revendica a fi jurnalisti", li se permite sa joace in spoturi tv.

Avertizat in urma cu citiva ani de CNA pentru ca aparea intr-o reclama la un magazin de electronice, prezentatorul de atunci al stirilor sportive TVR, Cosmin Cernat, considera ca regulile Consiliului sint prea restrictive. "Mie mi se par oamenii care fac stiri niste oameni credibili si niste oameni suficient de inteligenti care sa intre in niste reclame de bun-simt si sa nu faca niste lucruri urite. Am spus-o si atunci si am transmis-o si CNA-ului", isi aminteste Cernat.

Despre valoarea si natura produsului comercial vorbeste si Mirela Vasadi, prezentatoarea Realitatii TV: "Nu cred ca acest lucru tine neaparat de conduita morala a omului de stiri. In sensul ca a promova diverse produse sau servicii nu dauneaza grav atitudinii serioase si nu iti clatina scara de valori. Depinde, desigur, si ce anume promovezi".

"Unele oferte sint tentante, dar, cu sau fara o legislatie restrictiva, mi se pare de bun-simt sa nu amesteci stirile cu nimic altceva", considera Mihai Constantin, prezentatorul principalului jurnal de stiri de la TVR. El a refuzat de curind o propunere, insa ar accepta fara sa clipeasca sa fie imaginea unei campanii sociale. "Exista cauze care merita ajutate, dupa puterile fiecaruia. Ma gindesc la cele de ecologie sau la proiecte sociale -imi vine in minte campania Danei Razboiu, cu alaptarea la sin. Chiar daca era intr-un context anume, ideea era salutara", completeaza Constantin. De alfel, acest gen de publicitate este singurul pe care CNA il agreeaza.

CNA nu vrea prezentatori nici in reclame stradale Vicepresedintele CNA, Attila Gasparik, recunoaste ca nu are cum sa le impuna stiristilor sa nu faca reclama in outdoor sau in presa scrisa, insa califica aceasta activitate drept "neetica".

"Eu, ca telespectator, trebuie sa am incredere totala intr-un om care face stirile. El trebuie sa fie total impartial. Va dati seama daca un stirist ar zice ca e suporter Steaua, ce-ar zice dinamovistii?’’, se intreaba Gasparik.

Totusi, el agreeaza prezenta stiristilor in spoturi sociale.

"Tot ce nu se incadreaza la campanii comerciale este permis, pentru ca e vorba de promovarea unor cauze nobile, unde nu exista interese economice", explica vicepresedintele CNA. El incheie afirmind ca, in statele civilizate, relatia stiristului cu publicitatea nu este neaparat prevazuta in lege, acolo mizindu-se pe autoreglementare.