Producatorul executiv al filmului cistigator la Document. Art, David C. Cooper ofera sfaturi despre ce ar trebui sa promoveze filmul turistic romanesc.

La festivalul de filme documentare, turistice si ecologice, Document.Art, desfasurat anul acesta la Cimpulung Muscel, David C. Cooper, producatorul executiv al filmului "Salamanca", pelicula ce a primit Marele Premiu a acordat un interviu pentru Cotidianul.

Cum de a ajuns un englez sa produca un film despre un oras spaniol?

Am calatorit in toata lumea, din America pina-n Africa facind mai mult sau mai putin acelasi lucru: film turistic.

Ce trebuie sa comunice un astfel de film?

Absolut orice loc din lume are ceva de oferit calatorilor. Un film turistic trebuie sa scoata in fata cel mai vandabil lucru si sa il repete, printr-un soi de agresiune eleganta, pina ce acesta intra in constiinta publicului. Odata ajuns acolo, o intreaga industrie se va dezvolta numai pe acel detaliu.

Romania ce ar trebui sa scoata la inaintare?

Pe Dracula. Fara nici o jena. Asta vrea potentialul turist, asta trebuie sa-i dati. Dracula asta merita stors din plin pentru ca el insusi ii stoarce de bani pe turisti. Cind le-am spus prietenilor mei din toata lumea ca vin la un festival de film in Romania, si americanul, si europeanul, si asiaticul, si africanul mi-au zis acelasi lucru: "A, te duci in tara lui Dracula! Ce bine de tine!" Ar trebui sa existe o intreaga industrie Dracula in tara voastra. De la Coca-Cola care ar trebui sa se numeasca DracuCola pina la hoteluri, parcuri de distractii etc.

Dar avem si alte lucruri, poate mult mai onorabile decit contele Dracula…

Sint perfect de acord. Aveti munti, aveti mare. Dar lumea merge la munte in Austria si la mare in Grecia sau in Croatia. Spunind doar asta, avem peisaje montane minunate si avem statiuni la Marea Neagra, nu va fi nici pe departe atit de eficient. In schimb, daca spui ca in muntii cutare e un castel al lui Dracula, turistii vor veni atrasi de mitul vampirului si va vor aprecia si muntii. Si in tot acest timp, vor cheltui bani aici, bani pe care ii veti putea folosi pentru domenii onorabile.

Stiti ca Vlad Tepes nu a calcat niciodata in Castelul Bran?

Daca turistii vor sa creada acest lucru, lasati-i sa viseze frumos. Sint dornici sa plateasca pentru asta.

Se poate construi un business din acesta mamut bazindu-te doar pe o singura atractie turistica?

Sigur ca se poate. De pilda, te duci la Las Vegas, un oras aflat in plin desert. De cum cobori din avion, chiar pe culoarul pe care mergi sa ti se verifice actele sint plasate masinarii cu jocuri de noroc. Adica nici nu apuci sa pui piciorul in oras, ca deja iti ies in cale distractiile pentru care ai venit. Si peste tot, in restaurante, hoteluri, pina si in aer liber, gasesti spatii destinate jocurilor de noroc. Pentru asta vin turistii in Las Vegas asa cum in Romania ar veni pentru Dracula. Fara sa va dati seama, stati pe o mina de aur. Nu trebuie sa va fie rusine sa exploatati celebritatea unui vampir. Uite, daca cineastii vostri au probleme de constiinta, sint hotarit sa vin chiar eu in Romania si sa produc un film turistic avindu-l ca personaj pe "amicul" nostru comun.