Aceste alegeri au loc deoarece atunci cand partidul conservator aflat la putere, AKP, l-a desemnat candidat la presedintie pe ministrul de Externe Abdullah Gul, elita laica s-a crispat. Nu Gul era problema, ci sotia lui. Daca Gul ar fi fost ales Turcia ar fi avut o prima doamna care pentru intaia data si-ar fi acoperit fata cu un val. Valul sotiei lui Gul a fost interpretat ca un simbol al schimbarilor intunecate. Daca prima doamna va purta val, intregul sistem laic va fi subminat - a sustinut elita laica. A urmat o tulburare politica fara precedent, inclusiv demonstratii de strada nemaivazute pana acum.
In toate acestea femeile turce au fost in prima linie. Femeile occidentalizate, modernizate si laice ale Turciei au parut hotarate sa-si arate opozitia fata de existenta "celeilalte" femei turce. Problemele de gen au fost dintotdeauna vitale pentru statul turc. Kemalismul este unic printre miscarile de reforma musulmane deoarece nu a transformat doar sfera publica, ci si cea privata - domeniul mamelor, sotiilor, surorilor, fiicelor. In anii conducerii lui Kemal Ataturk "noile femei turce" au devenit icoana regimului modern si laic. (...)
La 80 de ani de la fondarea republicii turce problema cu valul femeiesc este ca nu se potriveste cu imaginea femeii turce moderne ideale. La o prima privire pare ca exista o imensa diferenta mentala, culturala si politica intre femeile din Turcia. La o privire mai atenta aceasta diferenta devine iluzorie. In viata de zi cu zi cele doua tipuri de femei sunt mult mai amestecate decat se presupune ca ar fi. Nu este neobisnuit ca o sora sa poarte val in vreme ce cealalta nu poarta. Orice plimbare in Istanbul arata ca femeile cu val si cele fara val se amesteca aproape natural. De ce nu poate fi obtinuta o asemenea fratietate in domeniul politic? Un sondaj recent arata ca 60% dintre femeile din Turcia isi acopera capul in afara casei. Inseamna asta ca 60% poarta val? Inseamna ca sprijina fundamentalismul islamic? Raspunsul la ambele intrebari este negativ. (...) Femeile poarta valul din motive diferite. Unele il poarta din obisnuinta sau motive de traditie si nu din motive religioase. Pentru altele motivatia este politica. Si nu toate femeile cu val sunt "ignorante" sau "oprimate".
Insa aceasta complexitate se pierde din cauza conceptului de "val". Daca nu sunt facute distinctii si nu sunt luate in considerare nuantele ajungem la concluzia ca 60% din femeile turce poarta "val". Acelasi sondaj arata ca procentul femeilor care isi acopera capul din motive politice este doar de 11%. Daca dam atentie nuantelor rezulta o diferenta enorma: diferenta dintre a spune ca 60% sau 11% dintre femei poarta val.
Aceasta complexitate este pierduta nu doar pentru observatorii occidentali, dar si pentru elita Turciei. Deoarece ciocnirile ideologice de aici par sa se centreze in jurul corpului si hainelor feminine probabil ca este timpul sa nu ne mai intrebam "cum ar trebui sa arate femeia turca ideala?" si sa incepem sa ne intrebam: "ar trebui sa existe o femeie turca ideala?" La urma urmei, pluralismul nu este doar un principiu politic, ci este un principiu care se aplica si indivizilor - barbati sau femei.
Noi in Turcia am atacat intrebarea daca Islamul poate coexista cu democratia occidentala pentru mai mult de 150 de ani. Dupa 150 de ani de occidentalizare raspunsul pe care il avem este un da hotarat. Turcia este o tara complicata, cu multe dileme, iar femeile sale vindeca si intensifica aceste tensiuni.
Elif Shafak este una dintre cele mai cunoscute scriitoare turce, autoare a volumelor "Bastardul Istanbulului si "Sfantul nebuniilor incipiente".
Copyright: Project Syndicate, 2007.
www.project-syndicate.org