Nemaipomenit! Murim de cald. Exclusiv. E seceta! Ura! Norul toxic nu mai omoara romani, omoara doar ucraineni. Bonus: nu mai avem nici brand de tara. Fabulospiritul s-a ofilit.

Ca de obicei, dupa ce se cheltuiesc ceva fonduri, proiectele cu branduirea tarii numite Romania intra in amorteala completa. Am fost dintotdeauna impotriva obsesiei imaginii de tara. Si asta pentru ca asociez aceasta boala a look-ului cu gaunosenia si laudarosenia miilor de personaje ale tranzitiei care vor sa acopere prin „imagine" trecuturi nebuloase.

Nu avem de ce sa ne promovam. Cine vrea sa vinda locuri turistice sa-si faca reclama, ca orice alta industrie. De ce sa platesc de la buget pentru dezvoltarea traseelor turistice private? Sintem obsedati sa comunicam ca noi nu sintem hotii de prin capitalele europene, de exemplu. Ba sintem si asta. Anglia inseamna, la nivel superficial al imaginii, si „hooligans", si Oxford. Iar asta o stim nu din cum si-a comunicat brandul, ci din faptul ca lumea e interesata de ce se intimpla acolo. Mai toate tarile cu imagine buna au o aroganta nobila pe care o „vind". Ajunge cu piinea si sarea, cu legendara ospitalitate a romanilor, care nici macar nu e asa spectaculoasa, ajunge cu atitudinea fals umila de popor primitor care iti trinteste pe masa, in 80% dintre restaurante, un snitel semipreparat tinut insuficient la microunde. Toata chestia asta cu „imaginea buna" imi aminteste de povestea cu unii hoti de buzunare care se imbraca foarte elegant, cu ceasuri de mii de euro la mina, care-ti dau cu tifla cind ii banuiesti ca ti-au furat cele citeva sute de mii din buzunar.

Cind esti isteric cu propria imagine, inseamna ca ai, de fapt, o problema. Imi plac tarile flegmatice, care te primesc bine, fara sa te cheme neaparat. Mi-a placut extraordinar de tare Slovenia (in care am ajuns absolut intimplator) tocmai pentru ca nu are obsesia autocomunicarii. E misto si gata. Si cu Romania chestiunile de comunicare ar trebui sa se schimbe. As vrea sa simt urmatoarele: „Am ajuns la nivelul in care nu mai cheltuim bani publici pentru sulemeneala, avem locuri de vazut, avem locuri senzationale, avem restaurante si hoteluri pline de nesimtiti; astia sintem; veniti daca vreti; daca nu, ne descurcam". Avem nevoie de ceva aroganta si de mai putine spoturi cu manastirile din Moldova.