Muzeul National de Arta al Romaniei, impreuna cu Muzeul Colectiilor de Arta, inauguraza maine, la ora13.00, expozitia "Rodica Maniu - pictura si grafica". Organizatorii evenimentului si-au propus ca prin intermediul celor aproape 100 de lucrari prezentate sa readuca in atentia publicului larg si a specialistilor numele unei artiste ce a cultivat atat acuarela, cat si pictura in ulei), reprezentativa pentru perioada interbelica, dar, din pacate, pe nedrept marginalizata.
Deschisa in Salile Kretzulescu ale Muzeul National de Arta al Romaniei ( Calea Victoriei, 49-53), expozitia se doreste un "prilej de reconfirmare a originalitatii unei creatii incarcate de poezie si reflexivitate".
Rodica Maniu s-a nascut la Bucuresti in 1890, intr-o familie de reputati intelectuali. Cel care a initiat-o in limbajul plastic a fost pictorul Nicolae Vermont, recomandat de Nicolae Grigorescu la solicitarea familiei. La varsta de 18 ani pleaca la Paris unde frecventeaza Academiile Julian si La Grande Chaumiere.
Opera Rodicai Maniu, ale carei lucrari sunt foarte apreciate la casele de licitatii bucurestene, se constituie armonic pe cateva axe tematice, dintre care peisajul este un gen predilect. Pentru inceput, artista a fost atrasa si a pictat imagini ale locurilor pe care le-a vizitat, cu precadere din Franta, unde a studiat, si Italia ("Havuz la Tivoli", "Peisaj-Cenzano", "Peisaj din Roma", "Peisaj din Corsica").
Mai tarziu, dupa casatoria cu pictorul Samuel M├╝tzner - alaturi de care a facut lungi calatorii - Rodica Maniu va descoperi farmecul Orientului. Tablouri in ulei sau acuarela, precum "Pravalii din Damasc", "Strada din Orient", "Interior de bazar la Ierusalim","Arabi", "Moscheea Omar" reflecta din plin atractia artistei atat pentru arhitectura asezarilor, pentru atmosfera din interiorul bazarelor, respectiv pentru aspecte din viata cotidiana a localnicilor.
In constiinta contemporanilor, Rodica Maniu a intrat ca poetesa a marii, a Dobrogei, a privelistilor din Balcic, Caliacra sau Cavarna. Lucrari realizate in tehnicile amintite, intitulate "Stanci la Caliacra" sau "Capul Caliacra" sunt marturia emotiilor si a trairilor sale in fata peisajelor de la malul Marii Negre - zona Caliacra - unde stancile, apa si cerul intra in armonie cu universul.
In mod constant, a fost insa atrasa si de viata rustica, "povestita" cu delicatete, rafinament si in admirabile armonii cromatice in panze ca "Fete la cules de mere", "Culesul bumbacului", "Cules de vie", "Sezatoare la tara", s.a.
De asemenea, s-a remarcat cu succes si in portretistica - "Femeie in albastru", "Balerina", "Femeie cu mandolina", "Cantareata din lauta", "Portret de copil", "Portret de batrana", "Mama artistei", fiind numai cateva din tablourile cu aceasta tematica. Dupa o jumatate de veac de la ultima sa aparitie in fata publicului, Rodica Maniu demonstreaza, prin intreaga sa opera, ca reprezinta un punct de referinta in plastica romaneasca. Expozitia ramane deschisa publicului pana la sfarsitul lunii septembrie.