Cei doi demnitari s-au intilnit ieri la Toulouse pentru a discuta redresarea companiei.

Presedintele francez, Nicolas Sarkozy, s-a intilnit ieri cu cancelarul german Angela Merkel pentru a discuta problemele financiare cu care se confrunta grupul franco-german EADS (European Aeronautic Defence and Space Company). Intrunirea celor doi demnitari a avut loc la Toulouse, la sediul producatorului de avioane Airbus. Constructorul de aeronave face parte din EADS si era, pina de curind, principala sursa de profit a concernului. In ultimii doi ani insa, compania a avut pierderi de miliarde de euro.

Rezultatele negative de la Airbus au aparut pe fondul intirzierilor inregistrate la modelul A 380. Primul aparat de acest fel trebuia livrat in urma cu doi ani, dar din cauza unor probleme tehnice si de management aparatul va putea fi gata abia in toamna. Compania aeriana de stat din Singapore va fi primul client care va primi un astfel de avion, in luna octombrie. Intirzierea a provocat pierderi mari pentru Airbus si a aruncat compania intr-un adevarat haos.

Analistii spun ca multe din aceste neajunsuri sint cauzate de neintelegerile politice dintre managerii francezi si cei germani de la EADS. Atit actionariatul, cit si functiile de conducere sint impartite acum intre Paris si Berlin. Franta detine 22,5% din actiunile EADS - 15% aflate in proprietatea guvernului, iar 7,5 procente ale grupului Lagardere. Germania controleaza si ea un pachet de 22,5% din titluri, prin intermediul grupului DaimlerChrysler si al citorva banci.

EADS are un director general francez si unul neamt (Louis Gallois si Tom Enders). De asemenea, directorii executivi sint si ei doi (Arnaud Lagardere, din partea Frantei, si Ruediger Grube, din Germania). Potrivit specialistilor, managerii incearca adesea sa apere interesele nationale ale tarilor lor si ignora ceea ce e important pentru companie.

Analistii spun ca Nicolas Sarkozy si Angela Merkel vor avea de infruntat aceeasi provocare in timpul discutiilor lor. Ei vor fi nevoiti sa lase deoparte divergentele de tip nationalist pentru a salva EADS. „Sincer, daca interesele de tara nu sint date uitarii macar temporar, grupurile multinationale in care guvernele detin actiuni nu au nici o sansa de viitor", a declarat Sandy Morris, analist la ABN Amro, in Londra.

Inaintea intilnirii de ieri, atit Merkel, cit si Sarkozy au declarat ca interferentele politice in deciziile EADS trebuie sa inceteze. „Este important ca aceasta companie sa fie condusa dupa regulile economice ale profitului si nu dupa interesele politice", a declarat cancelarul german. Angela Merkel crede ca este absolut necesar ca aceasta problema sa-si gaseasca rezolvare cit mai rapid posibil.

La inceputul saptaminii trecute, oficialii EADS negociau modificarea conducerii, astfel incit deciziile importante sa poata fi luate mai usor. Potrivit presei straine, grupul ar putea ramine cu un singur director general, de origine franceza, si cu unul executiv, din Germania. Cel mai probabil, cei doi manageri mentinuti in functii vor fi Arnaud Lagardere si Thomas Enders. Cel de-al doilea director executiv, Louis Gallois, ar putea fi numit in fruntea Airbus. In aceasta calitate, el va avea de implementat un plan de restructurare extrem de ambitios, menit sa reduca cheltuielile companiei cu doua miliarde euro pe an. Proiectul nu va fi usor de pus in aplicare, deoarece prevede desfiintarea a 10.000 de locuri de munca in urmatorii patru ani. Acest fapt a nemultumit sindicatele Airbus, care au organizat greva dupa greva, in semn de protest.