La 09.01.1992, in biroul ministrului Transporturilor, am avut o indelunga discutie cu inaltul demnitar, in principal in legatura cu articolul intitulat "Goodbye, Mr. Page! exclama escrocii din transporturile navale", aparut sub semnatura mea in ziua precedenta. Am profitat de ocazie ca sa-l intreb pe domnul Basescu ce s-a intamplat cu nava PRAHOVA, disparuta in chip ciudat de pe teritoriul Romaniei.
Raspunsul ministrului a fost o imbinare de fraze sibilinice si de pantomima de excelenta calitate actoriceasca, sensul fiind ca este o minune cereasca faptul ca ne-am descotorosit de pacostea aia plina de otrava! Nici raspunsul n-a fost lamuritor, nici curiozitatea gazetarului satisfacuta. De fapt, care este istoria tancului-motor de 18.000 tdw (unele surse dau cifra de 25.000 tdw), disparut, la modul propriu - nu este figura de stil - in ceata unei nopti de iarna?
Scandalul "Sulina"
La 01.05.1992, in temeiul informatiilor stranse cu destula truda, am publicat articolul "Odiseea tancului PRAHOVA". Este vorba de nava Prahova, un vas a carui istorie se leaga de reinfiintarea Administratiei Portului Liber Sulina, celebrul Porto Franco de dinainte de comunism, la 15.08.1978. Pana la izbucnirea scandalului "deseurilor toxice" in 1987, portul a fost in subordinea Ministerului Comertului Exterior. Cand a explodat afacerea "Sulina", MCE a profitat de ocazie ca sa scape de incomodul port, obtinand transferul acestuia la Departamentul Transporturilor Navale. Seful de atunci al DTN, contraamiralul Gheorghe Anghelescu, a refuzat inscrierea navei in protocolul de transfer. (Socotim interesante cateva amanunte, necunoscute publicului, in legatura cu scandalul asa-numitelor substante toxice, pe care mi le-a dat fostul meu director Petre Mihai Bacanu, aflate de el dintr-o sursa de prima mana: colegii de celula de la Jilava de pe Sectia Speciala unde fusese inchis in 1989 pentru ziarul anticeausist conceput impreuna cu Mihai Creanga: "Ceauseasca aprobase sa se deverseze deseuri in nava stationata la Sulina. Substantele veneau in secret din Occident prin intermediul unei intreprinderi, "Chimica". Ucrainenii au aflat, au facut sa se publice un articol intr-un ziar occidental si astfel a izbucnit scandalul. La ordinul Ceausestilor, Securitatea a arestat cativa functionari ai Portului Sulina care cunosteau adevarul si carora li s-a pus in carca aducerea deseurilor. N-ar mai fi iesit vii din hrubele alea daca nu venea 22 Decembrie".
Nava ar fi trebuit sa-i revina Primariei
La Capitania Sulina, in registrul de inmatriculare, PRAHOVA figura la pozitia 111. Era "Nava in balast", adica goala. Statuse indelunga vreme fara echipaj de siguranta, fara cineva la bord. Juridic vorbind, se gasea in situatia de nava abandonata. Este ceea ce a afirmat Consiliul Local al orasului intr-un fax trimis Romaniei Libere si corespondentului sau pentru Dobrogea: "Fiind abandonata pe teritoriul Orasului Sulina, nava ar fi trebuit sa-i revina Primariei localitatii care, prin sectia financiara, ar fi trebuit s-o liciteze sau s-o vanda la fier vechi in baza decretului 111/1953, banii revenind bugetului local. Cineva profita de confuzia iscata in privinta proprietarului si in februarie 1991, nava este preluata de un remorcher turcesc. Se nasc urmatoarele intrebari: cine s-a considerat proprietar al navei, cu ce suma s-a vandut si cine a incasat-o? Pe baza caror acte a fost eliberat permisul de scoatere a navei pe canal, cine a platit taxele de canal si pilotaj? Fata de cele aratate, Consiliul Local Sulina sesizeaza de drept organele Procuraturii pentru calificarea celor semnalate si recuperarea sumei ce i se cuvine". Trebuie sa ai o doza supraomeneasca de naivitate ca sa-ti inchipui ca Procuratura a miscat un deget ca sa afle ce s-a intamplat cu vasul.
Disparuta in ceata unei nopti de iarna
Flota Romaniei a fost sfeterisita in fel si chip, incepand cu istorica vizita a lui Traian Basescu la Oslo si punerea la cale a dezastruoasei afaceri Petroklav si pana cand din nave n-a mai ramas decat amintirea. (Se pare ca, in cazul multor romani, nici macar atata...)
Au fost vandute pe nimica toata vapoare pe care cumparatori smecheri le-au revopsit, le-au schimbat numele si inca au mai cutreierat marile pana la adanci batraneti desi vanzatorii le dadusera ca fier vechi. Multe au fost inhatate de bancile straine unde le ipotecasera partenerii din societati mixte in care Romania a jucat rolul prostului - dar numai tara, contribuabilii de rand, nu si baietii destepti care au perfectat incuscririle cu sedii prin paradisuri fiscale. A existat chiar si un caz de disparitie in urma unui act de piraterie! In 1997 cargoul Sabareni "a fost furat din portul spaniol Ceuta cu marfa cu tot - 4050 tone de zahar, in valoare de aproape doua milioane de dolari. Dupa ce i s-a schimbat identitatea, fiind arborat un pavilion strain si rebotezata Ayatt, nava a ajuns in portul Beirut unde a inceput descarcarea", cf. Romania Libera din 24.06.1997. Cargoul apartinea Companiei Navrom, deci statului roman. Care stat credeti, stimati cititori, ca a rascolit cerul si pamantul ca sa-si recapete bunul furat? Disparitia PRAHOVEI s-a facut insa intr-o discretie deplina. Tancul a fost scos in mare la 04.02.1991, legat de remorcherul turcesc OCEAN ASLI - si dus a fost! Unde? Mult mai tarziu, un pilot roman mi-a spus ca l-a vazut in portul Aliaga, dus spre debitare ca fier vechi. In ce priveste continutul, in registrul de la Pilotaj - Sulina, la rubrica "incarcatura" figura "balast". Asadar dioxina, daca dioxina va fi fost, era scoasa dinainte astfel incat remorcherul otoman a dus spre apele Bosforului o nava golita de substante toxice. Cu care substante este o intreaga poveste: localnicii au luat cu caldarile din incarcatura, profitand de inexistenta pazei, ca sa-si vopseasca gardurile si acareturile si singura victima se spune ca ar fi fost o vaca dupa ce a lins niste uluci. Dar asta deja e folclor.
Ancheta Senatului
Dar ce legatura au toate astea cu actualul presedinte? In vara lui 1992 domnul ministru mi-a trimis la redactie un teanc gros de xerocopii, pe ambalaj scriind, intr-un puseu de umor bolovanos, "D-lui Mihalcea cu dragoste".
Era o mica diversiune in stilul sau, caci stia ca nu ma intereseaza domeniul la care se refereau xerocopiile. "Dragostea" demnitarului nu a fost atat de fierbinte incat sa-mi expedieze si documente privind disparitia PRAHOVEI. Intre timp Comisia de ancheta a Senatului Romaniei, prezidata de regretatul Dragos Luchian, stabilise ca "un caz aparte il constituie instrainarea sau disparitia din Flota Romana, in conditii misterioase, a navei PRAHOVA (...) Potrivit declaratiilor martorilor audiati, aceasta nava a fost scoasa din Portul Sulina din dispozitia telefonica a dlui. ministru Basescu Traian, pe data de 04.02.1991, fiind remorcata de un remorcher turcesc, Ocean Asli, si luand o directie necunoscuta".
Implicarea serviciilor
Sub titlul "Fosta Securitate este implicata in disparitia navei PRAHOVA", in publicatia Zigzag (18 - 24.06.1992) aparea urmatoarea nota: "Dl. Marinescu (Shogunul - n.r.) (foto) afirma ca disparitia navei se afla in legatura cu celebra "Afacere Sulina". A lasat sa se inteleaga ca incarcatura de deseuri toxice a navei PRAHOVA a fost motivul secretului operatiunii. De asemenea, asa cum "Afacerea Sulina" a fost dirijata de Securitate, si acum oarece "Servicii Secrete" ar fi lucrat discret, cu acordul lui Basescu, desigur. Din informatiile dansului, nava ar fi fost scufundata, taiata intr-un port turcesc (...) Intr-un interviu aparut in "Cuget Liber" dl. ministru afirma: "Daca o singura nava lipseste, suportam noi toate cheltuielile...". PRAHOVA costa in jur de 3 milioane de dolari".
Vanduta spre taiere
Mai tarziu, cotidianul constantean Telegraf (13.03.1998) a publicat, sub titlul "Un document care face istoricul jafului comis de Traian Basescu si acolitii sai in domeniul transporturilor", o sinteza din care ne-a atras in mod deosebit atentia urmatorul paragraf: "...La Zona libera Constanta. CONSTANTIN SUTEU, fost comandant de cursa lunga, adjunctul lui Traian Basescu la Inspectoratul Navigatiei Civile in anii 1990 - 1991, in perioada cand a disparut intr-un mod foarte ciudat nava PRAHOVA din Portul Sulina, fara formalitatile vamale necesare si fara recuperarea de catre Statul Roman a contravalorii fierului vechi din componenta corpului navei (este foarte curios cum este posibil ca organele de specialitate ale statului sa nu dea, dupa 7 ani, un raspuns plauzibil la acest caz)". Parca numai la acest caz! Tot apropo de PRAHOVA, o jurnalista din presa centrala a scris ca nava, construita in Suedia, avea corpul facut din otel de calitate superioara. Disparitia unei nave fara acte justificative, inclusiv fara certificat de radiere, este infractiune curata. Parerea noastra e ca PRAHOVA a fost vanduta cinstit piratereste, probabil spre taiere. De cine, cui, in ce conditii? In ce buzunare s-au dus banii? Pai daca "organele de specialitate" n-au fost in stare sa raspunda, cu atat mai putin putem sa o facem noi! Oricum, le sugeram confratilor sa nu-l intrebe pe dl. Basescu unde este PRAHOVA. Cu inimitabilul sau umor, s-ar putea sa raspunda - mai pasarico (sau, dupa caz, ba gaozarule ori ma nesimtitilor), tu n-ai alta treaba decat sa ma intrebi unde e Prahova? Doar n-oi fi vrand sa te invat geografie! Uní sa fie, la nord de Ilfov, ha,ha,ha!