Liberalii mai vor sa organizeze un examen de capacitate, dupa rezultatele dezastruoase ale testelor nationale desfasurate in urma cu cateva saptamani, de dragul cresterii in sondaje. Tariceanu a programat analizarea acestei probleme in sedinta de Guvern de astazi desi, ministrul Educatiei Cristian Adomnitei (PNL), si-a manifestat dezacordul privitor la o eventuala reorganizare a competitiei. Ironia face ca nici macar reprezentantul PNL in comisia de specialiate, deputatul Horia Toma, nu priveste cu ochi buni aceasta alternativa. Majoritatea reprezentantilor partidelor politice au criticat reorganizarea examenului. "Coincidenta" face ca nota discordanta au facut doar pesedistii lui Mircea Geoana. (R.G.)
Liderii PNL au fost de acord ieri, in cadrul Biroului Politic al partidului, cu propunerea secretarului de stat pentru invatamant preuniversitar, Zvetlana Preoteasa, de a se gasi o solutie pentru a se repeta examenul de capacitate, date fiind rezultatele deplorabile obtinute de elevi la aceasta competitie. Surse de la varful PNL ne-au dezvaluit ca propunerea secretarului de stat comporta doua posibilitati: repetarea examenului de catre toti elevii care l-au picat sau repetarea competitiei doar de catre acei elevi care au cazut la o singura proba. Aceleasi surse ne-au precizat ca premierul Tariceanu si liderii PNL s-au exprimat ieri in favoarea acestei propuneri in absenta ministrului Educatiei, Cristian Adomnitei, acesta din urma trasmitand din strainatate ca nu-i surade deloc reorganizarea unui examen de capacitate. Propunerea Zvetlanei Preoteasa va fi discutata insa in cursul zilei de astazi, in cadrul sedintei de Guvern.
De dragul sondajelor
Sursele citate ne-au explicat ca liderii PNL au imbratisat fara rezerve ideea repetarii examenului de capacitate ca pe o solutie de relansare a partidului in sondajele de opinie. "In curand vor veni alegerile europarlamentare. O reorganizare a examenului de capacitate, dat fiind rezultatele slabe obtinute la aceasta competitie in cursul acestui an, ar putea salta PNL in sondaje", ne-au precizat sursele citate. Liberalii au analizat ieri justificarile propunerii lansate de Zvetlana Preoteasa. "Secretarul de stat sustine ca, din moment ce la unele licee au mai ramas o serie de locuri vacante, exista o logica pentru gasirea unei solutii de repetare a examenului de capacitate. Pe de alta parte, exista elevi foarte buni care au luat note mari la toate materiile si au cazut doar la matematica. De asemenea, sunt elevi care au excelat la disciplinele reale si au picat la romana. Liderii liberali au fost de parere ca acestora ar trebui sa li se mai dea o sansa deoarece nu merita sa ajunga dulgheri in scolile de meserii", ne-au precizat sursele citate.
Critici liberale
Contactat telefonic, liberalul Horia Toma, membru in comisia pentru Invatamant a Camerei Deputatilor, a fost de parere ca propunerea Zvetlanei Preoteasa altereaza ideea de concurs. "Examenul de capacitate reprezinta un concurs si nu poti sa schimbi ierarhia unui concurs. Nu este inca foarte clara propunerea: sa repete examenul numai cei care l-au picat sau si cei care l-au luat? Personal, imi pare hazardata aceasta propunere. Unii elevi au dat examenul pe niste subiecte, acum trebuie facute altele. Aceasta propunere altereaza ideea de concurs". (Razvan GHEORGHE)
Legea ii contrazice pe guvernanti
Legislatia referitoare la organizarea testelor nationale 2007 a fost promovata cu un an inainte. De altfel, Legea nr. 84/1995 - Legea invatamantului, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste modul de admitere la liceu.
Potrivit art. 22, "accesul absolventilor clasei a VIII-a in clasa a IX-a a ciclului inferior al liceului sau a scolii de arte si meserii se realizeaza prin procedura de selectie si repartizare, reglementata conform metodologiei Ministerului Educatiei, care se da publicitatii pana la inceputul anului scolar". Ministerul Educatiei s-a conformat legii, astfel ca, din vara lui 2006 se cunoaste modul in care se face admiterea la liceu. Ordinul ministerial nr. 5001/31.08.2007 precizeaza ca testele nationale se sustin anual, "intr-o singura sesiune". Cei care nu au promovat aceste teste le pot repeta, dar in anii urmatori. Tot metodologia de organizare si desfasurare prevede ca un candidat este declarat reusit daca a obtinut cel putin nota 5 la fiecare dintre teste. Daca nu a obtinut aceasta nota la una dintre discipline, candidatul este declarat respins. Intentia de a organiza inca o serie de teste nationale ar incalca prevederile legale, ce impun o singura sesiune de teste intr-un an. Mai mult, instituirea mai multor sesiuni de teste trebuie anuntata cel tarziu la inceputul anului scolar, fapt ce, in aceste conditii, ar duce din nou la incalcarea legii. (L.M.)
Locuri libere in licee
In acest an, s-au inscris la testele nationale 138.865 de candidati. Cei mai multi au fost din Bucuresti - 12.110 elevi -, urmat la mare distanta de judetul Bacau - 5341 elevi -, iar cei mai putini au fost in judetul Ilfov, doar 610 candidati. In cele din urma, la teste s-au prezentat 137.326 elevi si au reusit sa intre la liceu 127.783 elevi. Au avut note peste 5 alti 1539 elevi, dar care nu au putut ocupa un loc la liceu.
Interesant este faptul ca cea mai mare nota cu care nu s-a intrat la liceu a fost de 9,08, la Constanta, urmatoarea fiind inregistrata in Bucuresti - 8,91. Cu medii peste 8, au fost inregistrati 27 de elevi, note care ar fi permis lejer intrarea la licee bine cotate din aceste localitati. De regula, astfel de incidente se petrec din cauza completarii gresite a codurilor liceelor in cererile pentru repartizarea computerizata. Cei mai multi respinsi, dar cu note peste 5, s-au inregistrat in Constanta - 208 elevi. La nivel national, Ministerul Educatiei a alocat 219.626 de locuri la licee si scoli de arte si meserii. Dupa prima repartizare, mai sunt disponibile 5494 locuri in licee si 76.806 locuri in scolile de arte si meserii. Nu sunt suficiente locuri la licee, pentru elevii cu note peste 5, in judetele Constanta, Gorj, Maramures, Neamt, Prahova, Suceava, Valcea si Vrancea. (L.M.)
Cristian Adomnitei, ministrul Educatiei
Vom avea un nou sistem
"Examenul insusi este anacronic si va fi desfiintat in perioada urmatoare prin pachetul nou de legi. Numai ca sunt generatii care mai au de incheiat acest traseu. Prima generatie care va intra in gimnaziu, dupa ce va fi implementat acest pachet de legi, va fi si prima care nu va mai avea parte de acest examen", a anuntat, recent, Adomnitei. Ministrul considera nepotrivit ca elevii sa sustina un examen national la sfarsitul celor opt clase, in conditiile in care, in prezent, invatamantul obligatoriu are zece ani. "Vom schimba sistemul prin care vom avea zece clase obligatorii. Cel mai probabil la ora aceasta clasa a IX-a va fi ultima clasa de gimanziu, iar a X-a va fi clasa pregatitoare. Si atunci va disparea acest examen pe care copii de numai 14 ani sunt obligati sa-l dea", a mai spus Adomnitei. In opinia demnitarului, ar fi mai important ca elevii sa fie evaluati constant din primul an de gimnaziu si nu o data la 14 ani.
Liliana Preoteasa, director general in Ministerul Educatiei, responsabil cu invatamantul preuniversitar
"Nu stiu nimic"
Oficialul MEC nu stie de vreo intentie a ministerului de a organiza o noua sesiune pentru testele nationale 2007. Nici alti reprezentanti ai Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului nu au stiinta de posibilitatea unui test pentru elevi in vederea admiterii in clasa a lX-a. Ei au precizat ca ministrul Educatiei si-a exprimat intentia de a reorganiza sistemul de admitere la liceu, dar incepand cu anii urmatori. In opinia sa, ar fi de preferat organizarea tezelor cu subiect unic chiar din clasa a Vll-a, care sa reprezinte notele de admitere la liceu. In aceste conditii, ar urma sa fie desfiintate testele nationale.
Lucian Bolcas, vicepresedinte PRM
"O initiativa populista"
"In principiu, eu nu sunt de acord cu repetarea examenelor. Este vorba despre responsabilitatea profesorilor si, nu in ultimul rand, de responsabilitatea acelora care au fost examinati. Este o initiativa populista cu iz de campanie electorala." (R.G.)
Alexandru Athanasiu (PSD), fost ministru al Educatiei
Capacitatea trebuie eliminata
"Problema reluarii examenului de capacitate pentru cei care au picat la anumite probe trebuie rezolvata la nivel legislativ prin modificarea legii, dar pentru ca Parlamentul este in vacanta, trebuie emisa o Ordonanta de Urgenta. Sustin modificarea legii in acest sens pentru ca si eu am modificat in 2003 legea invatamantului pentru examenul de bacalaureat in acelasi sens. Sunt favorabil acestei propuneri dintr-un motiv de simetrie, de forma. Cred ca este o solutie echitabila. In mod normal testele nationale trebuiau sa fie eliminate de doi ani, deoarece conform legii avem invatamant obligatoriu de zece clase. In acest context se impune o asemenea solutie in favoarea elevului." (C.A.)
Constantin Ciosu, secretarul general al Federatiei Educatiei Nationale
Sarcina de partid
"Nu stiu motivatia - poate este sarcina de partid", a spus Ciosu. "Nu ma mai mira absolut nimic, in special la acest Guvern", a precizat Ciosu, referitor la posibila organizare a unei noi sesiuni de teste nationale. El a atras atentia ca sindicatele din invatamant nu au fost instiintate de intentia ministerului de a organiza acest nou test national.
Roberta Anastase, deputat PD
"Practic, este imposibil"
"Dumnezeule mare, mi se pare de-a dreptul incredibil! Ar fi un lucru incorect pentru ca un examen este un examen. Propunerea este intr-adevar socanta. Cum poti sa refaci un examen daca nu intra toti in examen? Trebuie asigurate conditii egale de examen, cu aceleasi subiecte pentru toata lumea. Iar testele de capacitate pot fi refacute doar in cazul unor fraude majore, nu pentru ca a fost extras un subiect foate dificil. Practic, este imposibil". (A.I.)
Andras Lokotos, vicepresedinte UDMR pe probleme de invatamant
"Examenul trebuie desfiintat, nu reorganizat"
"Examenul de capacitate trebuie desfiintat odata pentru totdeauna, nu reorganizat. Este absurd ca un bun matematician sa se rateze pentru ca a cazut, de exemplu, la limba romana. Examenul de capacitate nu are nici cea mai mica ratiune, este anacronic si irelevant. In cadrul UDMR, noi discutam de trei ani aceasta problematica. Nu se incheie nici un ciclu la examenul de capacitate. Nu se face o selectie serioasa pentru invatamantul liceal. Aceasta este si opinia celor care au intocmit raportul de la Cotroceni despre starea invatamantului". (R.G.)