Nu peste mult timp se va implini un deceniu de cand firma Renault a preluat uzinele Dacia Pitesti. Logan - produsul acestei preluari - este acum un succes. Sumele de peste 1,5 miliarde de euro pe care Renault sustine ca le-a adus in uzina de la Pitesti pentru a construi Logan abia insa compenseaza, doar in parte, contravaloarea facilitatilor aproape incredibile pe care statul roman le-a acordat trustului francez timp de ani la rand. Mai mult, afacerea a fost incheiata sub marca Dacia, si nu Renault. Nu a fost vorba de vreun hatar sau de vreun cadou de prestigiu facut partii romane, ci de o afacere deloc onoranta: avand in vedere miza - anume, proiectarea si construirea de la inceput a unui automobil de circa 5.000 de euro - , prin aceasta formula un insucces era trecut in contul Dacia si, dimpotriva, un succes ar fi fost confiscat in timp de Renault. Ce-ea ce s-a si intamplat. Cine considera cumva Logan o masina romaneasca delireaza! Ca aceasta va fi fabricata acum si in Iran sau in Rusia nu este nici decizia uzinei Dacia si nici vreo expresie a noutatii ca Romania, care este mereu numai "globalizata" de altii, ar reusi si ea sa "globalizeze" pe cineva! Nu este cazul sa fie confundate lucrurile. Afacerea exista si este una de succes pentru Renault. Totul este insa ca afacerea sa nu fie prezentata ca vreun exemplu de "investitie straina" reusita si cu atat mai putin ca Logan sa fie afisat ca un succes al industriei romanesti. Si sa mai adaugam ceva: ca lucrurile stau cum spuneam e dovedit de faptul ca primul ministru al Romaniei, care a avizat la vremea respectiva privatizarea in conditiile aratate a uzinei Dacia, a primit rapid, rapid din partea franceza Legion da€™honneur! Pai, din punctul de vedere al intereselor franceze, chiar merita! Acum, la aproape un deceniu, Renault va construi un nou automobil pe banii statului roman! Cu noul automobil, lucrurile sunt si mai rele! Cu mult mai rele, cu toate ca Romania nu mai este in starea economica de dezastru de acum un deceniu! Deci acceptarea unor conditii si mai ametitoare decat la privatizarea uzinelor Dacia devine si mai rusinoasa! Premierul Tariceanu, care a acceptat aceste conditii, ar merita imediat Legion da€™honneur! Pentru ca nu este deloc mai prejos, din punctul de vedere al intereselor franceze, decat dl Radu Vasile! Renault va construi un nou automobil sub 3.000 de euro. Intreaga cercetare-dezvoltare va fi facuta intr-un centru din Romania. Vor lucra ingineri si alti angajati romani. Toti sefii vor fi, evident, din Franta, cei mai multi avand a face naveta saptamanal. Automobilul nu va fi fabricat in Romania, ci in India. Si acum, tineti-va bine! Finantarea o va face in cea mai mare parte statul roman! Hai ca-i tare! Statul roman, care gafaie sub povara responsabilitatilor multiple pe care le are in aceasta perioada - ocrotirea sanatatii, pensiile, infrastructura, protectia mediului etc. - finanteaza trustul Renault. Care, saracul, n-are bani! Sa fim bine intelesi! Trustul Renault este implicat in Romania si poate dispune cum vrea de  implantarile din Romania, care sunt proprietatea sa. Deci poate dezvolta centre de productie, centre de cercetare, dupa cum le poate retrage, muta sau desfiinta, in conformitate cu interesele sale! Dar sa-si finanteze afacerile si ce sa mai vorbim despre afacerile, din alte tari, pe banii statului roman, este de fapt ceva inimaginabil! Fapt de care nu trustul francez este insa de vina, ci statul roman! De unde da statul roman banii?! S-a facut mult caz in jurul interzicerii de catre UE a ajutoarelor de stat. De fapt, UE doar le-a limitat si mai ales le-a redirectionat: dinspre sprijinirea unor restructurari de companii spre sustinerea unor activitati sau sectoare precum cercetarea-dezvoltarea, promovarea intreprinderilor mici si mijlocii sau prezervarea mediului. Trustul Renault, hop si el! Vreasazica, fonduri destinate cercetarii-dezvoltarii romanesti sau intreprinderilor mici si mijlocii autohtone vor fi preluate de trustul Renault! Trebuie sa recunoastem ca este vorba despre un obraz gros de tot! Fara alte comentarii!