Cu toate ca Romania a intrat recent in "familia europeana", marii producatori de anvelope prezenti pe piata de profil din tara noastra sunt de mult timp in Uniunea Europeana. Michelin, Continental si Pirelli au o atitudine eurooptimista cand vine vor

Cu toate ca Romania a intrat recent in "familia europeana", marii producatori de anvelope prezenti pe piata de profil din tara noastra sunt de mult timp in Uniunea Europeana. Michelin, Continental si Pirelli au o atitudine eurooptimista cand vine vorba de potentialul de crestere al pietei de anvelope din Romania, dovada fiind reprezentata de adevaratele fortarete de productie construite de gigantii cauciucurilor, pe taram autohton.
Continental AG, primul mare producator mondial de anvelope care a testat Romania, inca din 1998, cand a decis sa demareze un proiect greenfield pentru o fabrica de anvelope pentru autoturisme, in orasul Timisoara, vede potentialul de crestere al pietei undeva in jurul a 15% anual. "Piata de anvelope din Romania este foarte dinamica si inregistreaza o crestere de circa 15 procente anual, comparativ cu tarile din centrul si vestul Europei. In aceste state, piata anvelopelor evolueaza cu doar 2% in fiecare an. Totodata, estimam o descrestere a pietei second-hand, pentru urmatorii ani, dar si un trend ascendent pentru segmentul anvelopelor de iarna. Din datele pe care le avem, vanzarile la anvelope se plaseaza la 1,8 milioane de unitati/an, ceea ce inseamna ca, in cinci ani, volumul vanzarilor ar putea atinge cifra de 2,6 milioane/an", ne-a declarat Martin Zaloudek, director de vanzari al Continental Romania.

Michelin vede o crestere a pietei de 5-7%

Prezent in Romania din 2001, Michelin estimeaza ca piata de anvelope poate creste pana la 7% anual. "Romania si regiunea Balcanilor fac parte din acele piete emergente cu o viteza de crestere foarte interesanta pentru Michelin. Cresterea pietei din Romania va fi alimentata de inmultirea rapida si de durata a numarului de masini, innoirea rapida a parcului de autoturisme si camioane, dinamica economica, in general, deschiderea si intensificarea santierelor in constructii, dar si trecerea la o agricultura moderna, care va necesita investitii in masini agricole", ne-au spus reprezentantii companiei.
Incepand cu luna ianuarie a acestui an, Michelin Romania este centru regional pentru activitatile comerciale ale grupului din Croatia, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Albania, Bosnia-Hertegovina si Macedonia. Altfel spus, toate activitatile comerciale, de marketing, comunicare, logistica, precum si finante, contabilitate, juridic, logistica, resurse umane pentru tarile din aceasta zona sunt gestionate de la Sediul Central Bucuresti.
Potrivit companiei, piata de anvelope din Romania se ridica, in 2006, la 1,9 milioane de unitati.

Romania, cartierul general al Pirelli in Europa de Est

Italienii de la Pirelli nu au scapat ocazia de a profita de potentialul Romaniei si au construit in Slatina un adevarat cartier general pentru activitatile companiei din Europa de Est. Oficialii Pirelli sunt de parere ca Romania se afla in vecinatatea Europei Occidentale, nu doar din punct de vedere geografic, dar si din cel al perspectivelor de dezvoltare.
Reprezentantii companiei mizeaza pe o crestere mult mai rapida a pietei romanesti de anvelope, comparativ cu pietele statelor care au intrat mai devreme in Comunitatea Europeana.
Pirelli isi propune sa faca din activitatile derulate in Romania un centru logistic si de distributie pentru tari ca Ungaria, Ucraina sau Croatia. "Croatia, Bulgaria si Romania sunt cele trei tari cu potentialul cel mai interesant pentru piata de automobile (din regiune - n.r.) considera si Michelin Romania.

Sute de milioane de euro, pe pamant romanesc

Cele trei mari grupuri au investit in Romania sute de milioane de euro, atat in constructia de fabrici, cat si in modernizare, protectia mediului sau instruirea personalului.
In perioada 2001-2006, Michelin a investit peste 180 de milioane de euro. Banii au fost orientati catre retehnologizarea uzinelor Silvania (Zalau) si Victoria (Floresti), ambele achizitionate de la Tofan. De asemenea, investitiile au vizat construirea uzinei de cord metalic de la Zalau, proces demarat in toamna anului 2004.
In Romania, Continental AG este prezent prin intermediul a trei divizii ale corporatiei si detine sase fabrici, in Timisoara, Sibiu, Carei si Arad (compania este prezenta in Arad de la inceputul acestui an, cand a achizitionat Thermopol Ltd.), un centru de inginerie in Sibiu, un joint venture in Slatina (impreuna cu Pirelli) si un centru de distributie in Sacalaz. Grupul a investit circa un sfert de miliard de euro pana in 2006, 170 de milioane de euro fiind inghititi doar de catre fabrica din Timisoara.
Pirelli nu a ramas mai prejos si a investit in jur de 210 milioane de euro in Romania. 40 de milioane de euro au fost alocate de companie pentru o fabrica de cord metalic, in Slatina. In aceeasi localitate, compania a construit o fabrica de anvelope, investitie evaluata la 170 de milioane de euro, iar planurile companiei prevad construirea unei fabrici (in judetul Gorj) care va produce filtre de mediu pentru masini echipate cu motoare diesel. Intr-o prima faza, valoarea investitiei va fi de 25 de milioane de euro.
Pentru anul 2007, companiile isi propun sa investeasca intre 30 si 40 de milioane de dolari.

Productie orientata spre export

Continental, Michelin si Pirelli isi directioneaza grosul productiei la export. Cifrele de productie ale Continental, in Romania, au evoluat fulminant, de la 1,2 milioane de anvelope in 2001, la aproximativ 11,5 milioane unitati 2006, iar pentru 2007 productia preconizata este de 13 milioane de anvelope. "Livram, in fiecare zi lucratoare din saptamana, aproximativ 42.000 de unitati. Speram sa atingem capacitatea maxima de productie, respectiv 16 milioane de anvelope anual, in 2010", a declarat Martin Kleinbrod, director general Continental AP. Din totalul productiei aferente anului 2006, aproximativ 95% dintre anvelopele companiei au fost destinate exportului, iar 5 procente au ramas pe piata interna.
Exportul, care a reprezentat 62% din cifra de afaceri realizata de Michelin in 2003, a inregistrat o crestere de 10% in 2004, iar in 2005 a atins 75%. "Vanzarile noastre in regiune reprezinta 30% din cifra noastra de afaceri, iar exportul ne aduce celelalte 70%, in tari din Europa si America", au precizat oficialii Michelin.

Romania devine interesanta si pentru Ghidurile Michelin

Cu o traditie de peste un secol, francezii de la Michelin sunt renumiti pentru ghidurile turistice oferite. In 2006, grupul a vandut peste 15 milioane de harti si ghiduri in intreaga lume. Acestea insumeaza peste 650 de produse si servicii in 90 de tari. In plus fata de partea de editura, produsele Michelin sunt si din domeniul noilor tehnologii: GPS, Internet si baze de date turistice pe CD.
"In Romania suntem inca la inceputul promovarii acestor produse destinate calatoriilor si turismului, dar consideram ca este o piata interesanta, cu precadere datorita cresterii interesului turistic al Romaniei", au afirmat reprezentantii Michelin.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.