Suma nu include banii pentru cumpararea fabricii. Grupul american a promis ca va produce in Romania, dupa 2011, 300.000 de masini pe an si tot atitea motoare.

La Craiova s-ar putea produce
Fiesta in locul Matizului Reprezentantii Comisiei de privatizare a Automobile Craiova s-au declarat multumiti de oferta tehnica depusa de Ford si vor analiza astazi si oferta financiara. Presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, a afirmat ca cel de-al doilea mare grup american a facut, prin divizia sa europeana Ford Europe, o oferta de preluare „mai generoasa" decit conditiile minime impuse in caietul de sarcini. Atanasiu a precizat ca oferta financiara depusa de compania americana nu a fost inca deschisa, deoarece trebuiau analizate mai intii celelalte criterii tehnice. „Pot sa va spun ca pentru oferta tehnica surpriza a fost foarte placuta. Planul lor de afaceri continea o oferta mult mai buna decit ceea ce noi ne-am propus sa solicitam drept conditii minimale", a spus Atanasiu, citat de MEDIAFAX. Presedintele AVAS a precizat ca statul roman a cerut companiei care cumpara Automobile Craiova ca in patru ani sa ajunga la o productie de 200.000 de autoturisme pe an si sa pastreze forta de munca actuala, societatea avind in prezent aproape 3.000 de angajati.

Ministrul pentru Relatia cu Parlamentul, Mihai Voicu, a declarat ca cel de-al doilea mare producator american de autovehicule s-a angajat sa investeasca 675 de milioane de euro in uzina de la Craiova. „Angajamentele firmei Ford pentru fabrica de la Craiova sint urmatoarele: productie de 300.000 de autovehicule pe an dupa 2011, 300.000 de motoare de autovehicule - concept nou pe an tot din 2011, si investitii directe de 675 de milioane de euro, ceea ce duce la cheltuieli directe in Romania de peste un miliard de euro. Compania Ford este de acord sa ajunga la un grad de integrare de 60%, iar la fabrica de la Craiova se va dubla numarul angajatilor, pina la 7.000-9.000", a sustinut Voicu. La miliardul de euro se adauga si banii pe care americanii ii vor plati pe actiunile fabricii craiovene.

Oferta financiara depusa de Ford la AVAS va fi deschisa doar dupa ce grupul american va prezenta oferta imbunatatita, atit din punct de vedere tehnic, cit si financiar. Presedintele Ford Europe, John Fleming, va prezenta astazi Comisiei de privatizare a Automobile Craiova detalii despre companie si despre oferta tehnica pentru preluarea uzinei auto. „Presedintele Ford va efectua luni (n. red. - astazi) o vizita in Romania. El se va intilni cu premierul Calin Popescu Tariceanu si apoi va prezenta Comisiei de privatizare a Automobile Craiova mai multe detalii despre oferta tehnica depusa saptamina trecuta pentru preluarea companiei", au afirmat oficiali ai AVAS.

Potrivit unor aprecieri mai vechi ale analistilor romani, neconfirmate insa de Ford, firma americana ar putea produce la Craiova modelul Fiesta. Grupul auto a anuntat ca are nevoie de fabrica din Romania pentru a sustine nivelul de comenzi din tarile europene. In cazul in care Ford va deveni proprietarul uzinei craiovene, autoturismele Daewoo vor mai putea fi produse timp de cel mult doi ani, intrucit licenta pentru aceste modele si pentru numele marcii apartin General Motors (GM).

Documentele de precalificare pentru privatizarea Automobile Craiova au fost depuse numai de Ford, in timp ce alti doi potentiali cumparatori nu s-au mai aratat interesati de uzina craioveana. GM, cel mai mare producator american de autovehicule, si firma ruseasca JSC Russian Machines, controlata de magnatul Oleg Deripaska, si-au declinat interesul de a mai participa la privatizare. GM a cumparat uzina coreeana Daewoo Motor cind aceasta era in faliment, dar nu si unitatea din Romania. Potrivit estimarilor, valoarea companiei romanesti este de 800 de milioane de euro, avind in vedere investitiile de citeva sute de milioane de dolari efectuate la Daewoo Craiova, astfel ca statul poate primi peste 500 de milioane de euro pentru participatia sa de 72,4% la Automobile Craiova. Daewoo Automobile Romania (DWAR) a rascumparat anul trecut actiunile detinute de compania sud-coreeana Daewoo Motor la uzina de automobile pentru 60 de milioane de dolari. Contractul de transfer al participatiei de 51% si tranzactia creantelor, intre Daewoo Motor Co si DWAR, au fost semnate in luna august a anului trecut. Automobile Craiova controleaza 40% din DWAR.

Ford, locul al treilea in Europa Pe continentul european, grupul american Ford detine 35 de fabrici, in noua tari. Cele mai importante fabrici sint in Dunton, Marea Britanie, si in Köln, Germania. La Dunton sint produse trenurile de rulare, modelele Fiesta si Ka, precum si vehicule comerciale, iar la Köln se realizeaza caroseriile, sasiurile si sint construite in special masinile Focus si Mondeo. In afara acestor doua fabrici, cele mai importante centre de asamblare ale Ford sint pentru modelul Mondeo in Genk (Belgia), iar pentru Fiesta, Ka si Focus, in Valencia (Spania). Capacitatea de productie in Europa este de aproximativ 1,8 milioane de unitati pe an. La nivel de grup, Ford se mentine in Europa pe locul al 3-lea in functie de numarul de unitati comercializate in prima jumatate a acestui an. Astfel, vinzarile grupului Ford s-au majorat cu 0,9% in perioada ianuarie-iunie 2007, la peste 910.000 de unitati. Grupul Ford include marcile Ford, Volvo, Jaguar si Land Rover. Vinzarile marcii Ford in Europa au crescut usor, cu 0,2%, in primul semestru din acest an, comparativ cu intervalul similar din 2006, ajungind la 702.161 de unitati, potrivit Asociatiei Europene a Producatorilor de Automobile.