Dupa sagetile premierului indreptate in directia Tarom, ministrul Transporturilor promite un management privat al liniei aeriene nationale in cel mult sase luni. Premierul Calin Popescu Tariceanu a reprosat punctual incapacitatea Tarom de a profita de pe urma traficului aerian in crestere si dezinteresul liniei aeriene nationale fata de cursele transatlantice, in conditiile in care Delta Airlines a inaugurat recent o ruta directa catre New York. Tarom a fost criticata si pentru ca nu ar face nimic pentru a-si eficientiza managementul. „Tarom dovedeste, pe zi ce trece, ca o intreprindere de stat este mai prost gestionata decit una privata. Am spus de mai multe ori ministrilor (fostului ministru Radu Berceanu si actualului ministru Ludovic Orban - n.r.) ca solutia este un management privat capabil, nu neaparat printr-o privatizare, ci prin asociere cu un operator privat", a spus Tariceanu.

Contactat, actualul ministru declara ca nu doreste sa comenteze afirmatiile primului-ministru. Totusi, Orban afirma ca „in doua saptamini Tarom va prezenta strategia de eficientizare a activitatii sale si crestere a profitabilitatii" si ca in trei-sase luni compania va avea management privat. Potrivit declaratiilor facute de ministrul Ludovic Orban in urma cu o luna, cu ocazia inaugurarii de catre Delta Airlines a cursei Bucuresti-New York, Tarom ar fi trebuit sa aiba definitivat studiul de piata „detaliat" care sa arate oportunitatea reluarii curselor Tarom intrerupte in noiembrie 2003. La acel moment, cursa spre SUA aducea anual companiei aeriene pierderi de peste 10 milioane de euro. Un astfel de studiu nu a fost facut public.

Specialistii in aviatie nu cred ca este avantajoasa pentru Tarom reluarea curselor catre SUA. „Compania care doreste sa ofere astfel de curse trebuie ca printr-un marketing agresiv sa asigure un grad de ocupare de cel putin 90% pentru aeronavele sale, in orice moment al anului", ne-a declarat un fost director al Tarom. Pentru cursele externe, Tarom are un grad mediu de ocupare de 70%. Delta Airlines este avantajata fata de Tarom deoarece, ajutata de cursele sale interne, are un bazin mare de colectare a calatorilor, respectiv intregul spatiu al SUA. In plus, cele doua aeronave Airbus A310-325, singurele aeronave la care Tarom ar putea apela pentru zborul catre SUA, este posibil sa aiba nevoie de o escala de realimentare daca zboara cu vintul in fata si sint incarcate la capacitatea maxima, spune fostul director. Singura incurajare este ca cererea de transport aerian este in Romania mai mare decit cea de la momentul la care Tarom a decis stoparea curselor transatlantice.

Totusi, liniile aeriene nationale ungare (Malev), cehe (CSA), poloneze (LOT) sau ucrainene (Aerosvit) ofera zboruri directe intre capitalele tarii de resedinta si New York sau Canada.