Ionel Mantog (foto) a fost numit la inceputul anului 2005 in functia de secretar de stat in Ministerul Economiei si Comertului. Cu atributii in coordonarea mineritului pe tara si a complexelor energetice din Oltenia. Chiar daca exista un conflict de
Ionel Mantog (foto) a fost numit la inceputul anului 2005 in functia de secretar de stat in Ministerul Economiei si Comertului. Cu atributii in coordonarea mineritului pe tara si a complexelor energetice din Oltenia. Chiar daca exista un conflict de interese, la acel moment, intrucat Mantog detinea calitatea de membru in Consiliile de Administratie de la Complexele Energetice Turceni si Rovinari. Acolo unde s-a si intors dupa ce fostul ministru, Codrut Seres, i-a semnat ordinul de destituire din functia de secretar de stat. Revenind la numirea sa, trebuie sa spunem ca aceasta s-a produs in urma intalnirilor avute de Mantog, la Motelul "Casa Olteneasca" situat pe DE 60 Ramnicu Valcea - Pitesti, cu senatorul Radu Berceanu. Cei doi aveau relatii foarte stranse inca de pe vremea cand Berceanu detinea functia de ministru al Industriilor. O alta "vorba buna" i-a fost pusa de prietenul Marin Condescu, alaturi de care Mantog este implicat in scandalul "stramutatii de lux".
Pentru a putea manevra companiile miniere si complexele energetice, Ionel Mantog, sustinut de Marin Condescu, a inlocuit conducerile SNL Oltenia si Complexul Energetic Turceni. Astfel, fostul director general al SNLO Targu Jiu, Tiberiu Trotea, a fost schimbat cu finul lui Ionel Mantog, Dan Burlan, care potrivit presei locale a prejudiciat Clubul Minerul Motru cu 2,5 miliarde ROL. La CE Turceni, Nicolae Simionescu, a fost inlocuit cu Gheorghe Ilinca, ce ocupa anterior postul de contabil sef la Exploatarea Miniera Berbesti. Acestia s-au ocupat de "bunul mers" al licitatiilor, pentru a castiga cine trebuie.
Capusele energetice
In primavara anului 2005, Ionel Mantog, in calitate de secretar de stat, a profitat de greva angajatilor CFR, inlocuind transportul carbunelui pe calea ferata cu cel rutier, folosindu-se de camioanele de mare tonaj. Astfel, printr-o licitatie "cu dedicatie" a capusat printr-un grup de interese Complexul Energetic Turceni. In acest mod au aparut mai multe firme de transport. Printre acestea se numara SC Radical PTPS SRL, o firma din Mehedinti sustinuta de Ionel Mantog; Sc A sI Ral&Mara SRL, unde se regasesc rude ale lui Mantog; SC Ermerom Construct SRL, patronata de Madalina Berbecel, o apropiata a lui Marin Condescu; SC CFR SSVM SA a lui Dan Barcina, om de afaceri care a lucrat cu "celebrul" devalizator al CFR-ului, Mihai Necolaiciuc. Aceste firme au transportat carbune de la Pesteana Jiu la Complexul Energetic Turceni la pretul de 89.000 ROL/tona timp de luni de zile. Abia in februarie 2006, dupa o alta licitatie s-a ajuns la un pret de 5300 ROL/tona.
Afaceri oneroase pe banda rulanta
La initiativa secretarului de stat Ionel Mantog, s-a realizat la sfarsitul anului 2005 incheierea unor contracte pentru programul soft cu firma ROM SOFT Ramnicu Valcea. Valoarea acestuia a fost de peste cinci milioane de euro. La Complexul Energetic Rovinari valoarea contractului a depasit 84 de miliarde de lei. Suma achitata in lunile decembrie 2005 - 51 miliarde ROL si ianuarie 2006 - 33 miliarde ROL. Valoarea contractului de la Complexul Energetic Turceni a fost cu 10% mai mare, in conditiile in care numarul programelor de soft este de trei ori mai mic (respectiv 3 programe la Turceni si 9 la Rovinari). Mai mult, importante sume de bani au primit firmele sindicatelor miniere conduse de catre Marin Condescu. In 2005 Olservmin a primit, numai de la CE Rovinari, 9 miliarde ROL, iar in 2006, 11 miliarde ROL pentru activitati precum "curatire benzi". Tot artificial s-au alocat 7,5 miliarde ROL catre Medserv Min SA, pentru contracte de asistenta medicala. Numai ca respectiva firma nu dispune de laboratoare si aparatura medicala.
Mai mult, la Complexul Energetic Turceni s-au achizitionat 5 autoturisme Ford, contra sumei de 2,4 miliarde ROL. Fara ca nota de evaluare sa fie datata si inregistrata. La toate acestea se adauga si alte zeci de miliarde, care la ordinul lui Mantog au ajuns de la mineri la Clubul Pandurii Targu Jiu, patronat de Marin Condescu.
Controlul lui Seres
Saranbanda ilegalitatilor a ajuns in cele din urma si la urechile ministrului de atunci, Codrut Seres, care a dispus un control. In urma verificarilor intreprinse s-a constatat ca actuala echipa de conducere de la CE Turceni (instalata de tandemul Mantog-Condescu) a avut rezultate mult mai slabe comparativ cu echipa care a fost inlocuita. "Se confirma semnalarile potrivit carora rude ale unor cadre de conducere din CE Turceni SA au fost angajate in unitate", scrie in raportul intocmit in urma verificarilor. S-a utilizat cu precadere angajarea prin detasare si infiintarea unor noi directii. Fara ca echipei de control sa ii fie puse la dispozitie fundamentarea acestor schimbari organizatorice.
Miliarde pentru masini
O alta formula de spoliere a banului public s-a numit "inchiriere de autoturisme cu sofer pentru personal de si din conducere". Pretul la care s-a incheiat tranzactia cu J&R Trans SRL Tg Jiu (aproximativ 20 autoturisme) a fost de 7.997.147.334 lei, fara TVA. Printr-o suplimentare de 334 milioane lei s-a mai inchiriat un alt autoturism, platit de CE Turceni. Astfel, numai pentru aceasta masina valoarea lunara prevazuta la plata este de 55.625.960 lei (peste 660 milioane lei/an). In conditiile in care doar la CE Turceni parcul propriu auto numara 30 de autoturisme si sase microbuze.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.