Volumul publicitatii din Romania va atinge in acest an, conform prognozelor, o jumatate de miliard de euro.

Avind cea mai mare acoperire in mediul urban din Europa (84%), televiziunea ramine pentru romani cea mai cautata sursa de divertisment si informatii, se arata in cea de-a zecea editie a ghidului anual Media Fact Book, lansat joi de Initiative Media Romania. In ultimul an au fost lansate patru posturi tv autohtone si tot atitea si-au anuntat intrarea pe piata pina la sfirsitul verii.

Suprematia televiziunii se traduce si prin faptul ca timpii alocati spoturilor pe tv sint vinduti deja agentiilor de profil pina la sfirsitul anului. Incasarile sint pe masura: 224 de milioane de euro in 2006 si o estimare de 324 de milioane pentru acest an. "Daca, la nivel international, bugetele alocate pentru tv ating 40-50% din bugetul advertiserilor, in Romania se investesc aproape 60-65% in campaniile de pe micul ecran", declara Alexandra Olteanu, Buying Director in cadrul Initiative Media Romania.

Televizorul vinde pentru ca genereaza impulsul de a cumpara exact in momentul difuzarii spotului, argumenteaza reprezentantul Initiative Media. "In plus, costurile pentru a atinge 1.000 de persoane sint de 2 euro, fata de 6 euro pentru Internet. Este unul dintre cele mai mici costuri din Europa Centrala si de Est", exemplifica Olteanu.

In ciuda cresterii constante a numarului de posturi (39 in acest moment), audienta televiziunilor este in continua cadere. "Daca, acum patru ani, in timpul Campionatului European de Fotbal se inregistrau si 30 de puncte de rating, in 2006 acestea s-au injumatatit", arata Alexandra Olteanu. Avintul crescut al Internetului, precum si cei patru milioane de romani plecati in strainatate si imposibil de monitorizat sint principalele explicatii pentru reculul audientelor.

Segmentarea pietei media romanesti, unica in Europa, este din plin valorificata de mogulii autohtoni, se constata in Media Fact Book. Numarul posturilor de nisa a ajuns la 40, toate avind spatiul publicitar vindut pina la finele anului ("sold-out"), ceea ce genereaza o majorare a rate-cardurilor si implicit a incasarilor din publicitate. Daca in 2005 primele cinci statii tv detineau monopolul de audienta, cu un total de 80% din punctele de rating, in 2007 se estimeaza ca acestea vor ramine doar cu 67%, in competitia cu posturile de nisa.

In ceea ce priveste presa scrisa, ghidul Media Fact Book scrie ca, desi investitiile au sporit in 2006 cu 8% fata de 2005, acest suport pierde din ce in ce mai mult teren din cauza costurilor foarte mari pentru inchirierea spatiului publicitar. Bugetele din presa scrisa au fost impartite intre cotidiene, 51%, si reviste, 49%, arata Alfacont. Combinarea dintre print si online este una dintre solutiile formulate de Initiative Media pentru iesirea din acest impas. Bugetele de publicitate alocate mediului virtual au avut, de altfel, o crestere insemnata, argumenteaza studiul: 8,5 milioane de euro in 2007, cu 1,1 milioane mai mult fata de 2006.