Intamplarea face ca, in aceea zi, o comisie prezidentiala, condusa de dl. Mircea Miclea, fost Ministru al Educatiei, sa prezinte la Cotroceni un raport privitor la aceeasi tema: "Romania educatiei, Romania cercetarii". L-am citit cu putin timp de a incepe dezbaterea noastra si am retinut, inainte de orice, cateva date care ma pun pe ganduri, ca de pilda: numai 24,54% dintre elevii din mediu rural reusesc sa ajunga la liceu si, in ciuda succeselor noastre la olimpiadele de matematica si chimie, suntem in urma Letoniei, Lituaniei, Bulgariei si Ungariei, in fine, intr-o ierarhie mondiala facuta nu stiu de cine (un for, oricum, international competent), nici o universitate romaneasca nu figureaza in primele 500 de universitati din lume. Daca adaugam si informatia, neinclusa in raportul citat, ca numarul studentilor proveniti din mediu rural nu depaseste azi 1-2% din numarul studentilor din Romania (informatie nesigura, unii analisti spun ca in realitate este vorba de sub 1%!), ca salariul unui profesor din invatamantul preuniversitar este printre cele mai mici din Uniunea Europeana, ca rata de participare la educatie a romanului pe spatiul intregii vieti este de 1,6% (fata de 10,8% cat este media Uniunii Europene) - ceea ce ne plaseaza pe ultimul loc in Europa - atunci, punand cap la cap toate aceste elemente, avem de ce sa fim ingrijorati. Nu sunt, din pacate, unicele vesti proaste pe care le aflam. "Cu exceptiile de rigoare", zice Raportul, calitatea personalului de predare si cercetare din universitati este <<la un nivel foarte scazut>> si ca <<nepotismul, clonarea imposturii pe criterii>> de <<gasca>>, coruptia sunt fenomene comune in universitatile romanesti"...
Dar cercetarea? Ei, bine, nici cercetarea nu sta bine. Raportul amintit zice ca in invatamantul superior si in cercetare, sunt doar cateva insule de excelenta "scufundate intr-o mare de mediocritate" si ca, daca ne-am raporta la numarul de articole stiintifice inregistrate de I.S.I., performanta noastra este slaba de tot, ca sa nu zicem catastrofala: ccupam locul 49 sau 52, spun alte surse de informare. Oricum stam rau, domnilor, stam foarte rau, vorba lui I. L. Caragiale. Nu-mi dau seama daca aceasta evaluare, radical negativa, este in totalitate dreapta, daca stam chiar peste tot atat de rau si daca profesorimea romana este, cum se zice, asa de slaba intelectualiceste si asa de corupta?! Sunt si eu, ca profesor, ingrijorat de multe, am predat timp de 40 de ani la Universitatea din Bucuresti si nu pot sa nu fiu melancolizat cand vad, azi, care este statutul invatamantului umanistic in sistemul de educatie si cercetare. Raportul comisiei prezidentiale aminteste vag, ca sa nu spun deloc, de acest domeniu. Nici in alte imprejurari, cand se discuta despre cercetarea romaneasca, "umanioarele" nu sunt luate in seama prea mult, pe motiv (indreptatit pana la un punct) ca "stiintele tari" fac sa progreseze, in societatea cunoasterii, economia si, fara stiinta performanta, lumea ramane saraca. Adevarat, dar fara cultura, s-a spus de atatea ori (si s-a spus bine, s-a spus cu indreptatire), lumea se intoarce la barbarie. stiinta este o forma a culturii, dar ea, singura, fara cealalta jumatate a simbolului (jumatatea reprezentata de umanioare) nu reuseste sa faca un om intreg... Dar despre acest subiect cu alt prilej...