Premiera - Tori Amos dezlantuie panteonul grecesc la Bucuresti Muziciana cunoscuta si adorata in lumea intreaga, Tori Amos dezvaluie Jurnalului National ce sta in spatele muzicii sale si a noului sau album, pe care il promoveaza si in Romania. Ieri-seara, la Sala Polivalenta, ea urma sa sustina un concert de promovare al albumului "American Doll Posse". Jurnalul National: Dupa albumul "From the Choirgirl Hotel" (1998) ati ales o linie melodica mai usoara, mai putin incarcata. Iar ultimul dumneavoastra album, "American Doll Posse", pe care il promovati in concert si la Bucuresti, in aceasta seara, pare a fi o rascruce. Cum va vedeti evoluand cu acest album si chiar si dupa el. Tori Amos: Sincera sa fiu, nu stiu exact spre ce ma indrept, pentru ca toata energia mea se concentreaza acum in proiectarea tridimensionala a spectacolului, femeile apar live pe scena, este unul din cele mai mari turnee pe care le-am facut in ultima vreme. Toata energia mea este consacrata acestui proiect, nu ma gandesc ce va urma, stiu ca vom face un DVD live dupa acest tur. Imi consuma toata energia, deoarece, pentru a ma transforma in toate aceste femei (cele cinci avataruri inspirate din mitologia greaca in jurul carora a fost conceput albumul American Doll Posse - n.r.), in aceste personalitati, trebuie sa studiez din nou miturile. Oamenii se intreaba cum fac asta. Totul se bazeaza pe miturile antice. Poti gasi mituri comparabile in mitologia celtica sau altele, pentru a lucra cu avatarurile, cu Pip folosesc Khali, pentru a lucra cu Clyde, o folosesc pe Izolda sau pe Freia pentru a lucra cu Santa. Dupa cum va puteti imagina daca lucrezi cu, eu stiu... 70 de arhetipuri feminine antice cum lucrez eu si in fiecare seara, inainte de fiecare concert, o privesc pe fiecare in parte si structurez un sistem Chakra, si decid daca va fi Santa, Isabel sau Pip sau Clyde. Imaginati-va roata unui vraci, arhetipurile sunt plasate in toate directiile cardinale ale rotii, si deasupra, si dedesupt. De aceea, structura mea fizica se bazeaza pe sistemul Chakra.  "Copiii din suflet" ai lui Tori Amos Ati mentionat in trecut ca "From the Choirgirl Hotel" este albumul dumneavoastra preferat... N-as spune asaa€¦ Poate ca aceasta idee a fost sugerata de un jurnalist care mi-ar fi atribuit mie aceste cuvinte, dar nu este asa. Nu as spune niciodata ca unul sau altul este preferatul meu, este posibil sa fi spus ca este un album experimental. Fiecare album are "ranile" lui pe care le-a lasat, tatuaje. Sper ca ranile se vindeca insa frumos. Toate albumele sunt dificil de facut, sunt si romantice. Unele sunt mult mai autentice decat altele, este adevarat...  Ceea ce ne duce la urmatoarea intrebare: care dintre albume a fost cea mai dificila "nastere"? Cred ca "Boys for Pele" (1996 - n.r.). Cred ca acela a fost cel mai dificil. Cand il ascult pot auzi cat de greu a fost. Pentru ca stiu. Dar acest album a fost si prima oara cand am controlat eu situatia. Am invatat enorm, iar asta a fost inainte ca Matt Chamberlain (bateristul din trupa lui Tori Amos - n.r.) sa vina sa cante cu mine. Am lucrat cu Mark (Mark Hawley, sotul si inginerul de sunet al lui Tori Amos - n.r.) si Marcel (Marcel van Limbeek, inginer de sunet pentru Tori Amos - n.r.). Cred ca este evident acest lucru, ritmul este mult mai strans, mai alert. Pe "Pele" a trebuit sa scap de acel tempo, am fost implorata sa refac piesele de pe album, pentru ca erau prea laxe. Inregistrasem totul intr-o biserica si am spus "nu". Dar retrospectiv, acum cred ca as reface felul in care au fost plasate piesele pe album, l-as reface complet. De aceea, experienta iti da intelepciune. Mark m-a implorat sa-l refac, dar acest proiect a fost abandonat chiar inainte de casatoria noastra. Trebuie sa va spun, ca producator, n-as fi realizat American Doll Posse daca n-as fi facut "Boys for Pele", pentru ca experienta ca producator m-a facut sa "regizez" toata instrumentatia si sa nu-l fac doar cu ajutorul pianului.  Muziciana, producatoare, solista Pe "American Doll Posse", totul este nou, este altfel orchestrat, este absolut nou. Aceasta noua abordare in instrumentatie este gandita sa sustina fundalul ideatic al intregului concept de album? Da si nu... Daca ma intrebati din perspectiva compozitorului, este foarte posibil sa fim supusi procesului de stereotipizare. Oamenii cred ca poti scrie numai un tip de structura muzicala. Pentru ca muzica este noua, atunci cand am simtit si auzit prima oara "Teenage Hustling" (una din piesele albumului "American Doll Posse" - n.r.), nu m-am dus imediat sa ascult Joni Mitchell, ci am mers sa ascult trupe cantand live. Mai degraba producatorul din mine a avut de-a face cu compozitorul din mine si cu pianista din mine. Si pianista a trebuit sa fie de acord sa fie parte a unei trupe. Iar Tori (este vorba de avatarul Tori - n.r.) a trebuit sa fie de acord. Tori este cea mai gentila dintre cele cinci, daca as fi facut-o Afrodita, ar fi omorat pe toata lumea... De aceea, am asociat-o cu Demetra, dar si cu Dionisos, pentru a putea lucra cu trupa, pentru a gestiona toate energiile testosteronului din trupa... Dar, dupa cum spuneam, data viitoare poate fi ceva total altfel. Revers Am intrat in sala special amenajata pentru interviul pe care Tori Amos a avut gentiletea de a-l acorda ieri, in ziua concertului de la Bucuresti. Am fost intampinata cu o naturalete, modestie si sarm total opuse imaginii ei usor excentrice. Prima intrebare din interviu a fost pusa paradoxal de Tori: "Spune-mi, te rog, care este statutul femeilor in Romania?". O intrebare de asteptat, de altfel, din partea unei mari muziciene care isi dedica ultimul album, "American Doll Posse", emanciparii spiritului feminin de sub tutela barbatilor.