Compania aeriana a mers pe pierdere in 2006 la intern, dar a facut profit in ansamblu.

Cursele nerentabile interne au tras anul trecut in jos rezultatele liniei aeriene nationale Tarom, profitul acesteia pe zborurile interne situindu-se pe un trend descendent fata de 2005. „Pe segmentul curselor regulate interne s-a inregistrat un trend descendent in anul 2006, marja profitului fiind cu 5% mai mica decit in 2005. Evolutia se explica prin cresterea numarului de pasageri si a venitului mediu pe pasager, inferioara cresterii costului", au declarat pentru Cotidianul oficialii companiei. Salvarea a venit din cistigurile in crestere de pe cursele externe, care au determinat per total, in 2006, un profit brut de 1,6 milioane de euro, cu 12,5% mai mult decit in 2005.

Restructurarea politicilor pe piata domestica a demarat de-abia la finele anului, mai precis dupa ce fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu a criticat conducerea companiei pentru „un marketing dintr-un alt secol". Promotiile adoptate pentru majoritatea curselor interne (scaderi pina la jumatate ale pretului biletelor) au dat rezultate, dar pierderile nu dispar usor. „Pe perioada ianuarie-iunie 2007, gradul de incarcare al aeronavelor (unul dintre factorii care arata profitabilitatea unei curse - n.r.) a fost de 66% la extern, cu 7,3% mai mult decit in perioada corespunzatoare din 2006, si de 68% la intern, cu 24% mai mult decit in anul precedent", spune Gabriela Bordea, director de marketing al companiei romanesti. Cresterea globala asteptata pentru 2007 este de 16%, ca numar de pasageri, fata de 2006. Pentru a reduce pierderile interne, compania a renuntat la anumite rute interne neprofitabile, un exemplu fiind cursa Bucuresti - Satu Mare, desfiintata in primavara acestui an dupa ce s-a constatat ca incarcarea aeronavelor era in medie de 25-27%.

„Tragem linia pe diferite destinatii si in august, cind se va anunta orarul de iarna, este posibil sa anuntam si alte rute desfiintate daca acestea nu isi arata rentabilitatea sau posibilitatea de a deveni profitabile, asemenea Clujului, Timisoarei", promite Bordea. Rezultatul financiar al companiei s-a lovit si de impedimente precum cresterea costului combustibilului cu 30%, spune si directorul financiar al companiei, Maresi Caravan.

Tarom intentioneaza intarirea prezentei regionale deoarece Bucurestiul are un aeroport aglomerat, cu multe linii aeriene prezente. Astfel de centre regionale care ar putea aduce in viitor profit sint Sibiul, de unde se zboara direct spre München, Clujul, care are curse directe spre Madrid si Bologna, sau Bacaul, de unde se poate zbura la Torino si Roma. „Nu putem gindi alb-negru, nu putem pur si simplu anula curse interne fara a lua in calcul ca unele ne aduc si trafic extern", spune Bordea. Potrivit directorului financiar, compania vizeaza o reducere a pierderilor la intern in 2007 de cel putin 15% din nivelul acestora de anul trecut.