Piata office bucuresteana, unul dintre cele mai dinamice segmente imobiliare autohtone, a cunoscut in ultimul timp o dezvoltare din ce in ce mai accentuata. Cea mai mare nevoie este fireasca pentru o piata emergenta ca Romania - numarul crescand de m

Piata office bucuresteana, unul dintre cele mai dinamice segmente imobiliare autohtone, a cunoscut in ultimul timp o dezvoltare din ce in ce mai accentuata. Cea mai mare nevoie este fireasca pentru o piata emergenta ca Romania - numarul crescand de multinationale cer cladiri de birouri de calitate, de clasa A, astfel incat majoritatea dezvoltatorilor se grabesc sa se plieze pe aceasta cerinta. In ciuda faptului ca sunt anuntate tot mai multe proiecte de amploare, se pare totusi ca exista inca o cerere sustinuta si pentru variantele office "traditionale" - vile sau suprafete amenajate special pentru acest scop in cladiri mai mari. Astfel, intr-un comunicat al companiei imobiliare EuroMetropola, se arata: "Companiile private mici, aflate in cautarea unui nou sediu pentru birouri, opteaza pentru inchirierea partiala sau integrala a unei vile din zona centrala sau ultracentrala, in detrimentul unui spatiu pus la dispozitie de modernele office-building-uri care s-au inaltat recent in Capitala, in special in zona de Nord".

Cand isi cauta sediu, firmele urmaresc locatiile centrale

Principalul criteriu in functie de care se ghideaza companiile este reprezentat de locatia centrala, ce ofera avantajul unui acces rapid. In plus, dupa cum arata Monica Marin, Partner Manager EuroMetropola, pe langa pozitionarea stradala, compartimentarea bine gandita si amenajarea placuta sunt de asemenea unele dintre cele mai importante exigente ale firmelor care doresc sa se instaleze intr-o vila.
"Foarte multe companii isi doresc expres ca vila respectiva sa aiba curte individuala, iar ei sa fie singurii locatari, pentru a evita conflictele cu alti coabitanti. De asemenea, este de preferat ca noul sediu sa nu necesite investitii majore din partea companiei, in privinta finisajelor si a igienizarii", a adaugat Monica Marin.

In general, in imobilele de birouri nu sunt disponibile suprafete sub 300 mp

Principala cauza care sta la baza acestui fenomen - paradoxal la prima vedere, luand in considerare tendinta de evolutie a pietei office - este aceea ca, de cele mai multe ori, cladirile office nu ofera spre inchiriere suprafete mai mici de 300 mp. Aceasta in contextul in care o firma mica nu are nevoie decat de 100, cel mult 200 mp. "Desigur ca vorbim de conditii mult mai bune in cladirile moderne", arata Monica Marin, "dar chiria pentru o suprafata atat de ampla, insa care nu raspunde nevoilor acestor companii, ii indeparteaza pe acesti potentiali clienti". Din punctul de vedere al chiriei, suprafata este de fapt cea care face diferenta, intrucat pretul platit pentru un metru patrat intr-o vila situata central este, de fapt, comparabil cu cel din cladirile office, si anume de aproximativ 20 euro.
In ciuda preferintei firmelor pentru spatiile de birouri mai mici insa, si cererea pentru suprafete mari, venita in special din partea companiilor multinationale, se mentine la un nivel ridicat. Astfel, datele EuroMetropola arata ca, la ora actuala, rata de neocupare pentru imobilele office recent finalizate este inca scazuta, de circa 3%. Acest lucru demonstreaza fara putinta de tagada ca cererea de spatii office, indiferent de ce natura, nu este nici pe departe satisfacuta de oferta existenta pe piata.
"Specialistii imobiliari spera intr-o redresare a pietei in urmatorii 5 ani, cand situatia se va echilibra datorita finalizarii proiectelor aflate in derulare sau doar planificate", se arata in comunicatul EuroMetropola.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.