"Crearea bazei de date centrale este o masura pentru imbunatatirea activitatii de administrare fiscala. Demersurile au fost facute. La 1 ianuarie 2008 speram sa o avem implementata. In perioada urmatoare vom incheia protocoale pentru schimb de informatii cu celelalte institutii ale statului", a declarat, ieri, presedintele ANAF, Daniel Chitoiu (foto), intr-o conferinta de presa. Fiscul vrea sa monitorizeze tranzactiile realizate intre operatorii economici, precum si cele realizate cu persoanele fizice, pentru eventuale controale in scopul identificarilor faptelor de evaziune fiscala. Oficiul National al Cadastrului, Camera Notarilor Publici, Ministerul Internelor si Reformei Administrative, sunt doar cateva dintre institutiile cu care vor fi incheiate protocoale. Chitoiu a aratat ca una dintre probleme este baza de date a primariilor, de mari dimensiuni, o solutie fiind centralizarea datelor legate de proprietatile persoanelor fizice si juridice la nivelul judetelor.
Facilitati pentru firmele fara restante
Companiile fara restante ar putea plati, de la 1 septembrie, impozitele datorate bugetului de stat intr-un singur cont, iar cele aferente contributiilor de asigurari sociale intr-un alt cont. Autoritatea fiscala intentioneaza sa implementeze sistemul informatic necesar pana la 1 septembrie. "Masura presupune o debirocratizare foarte mare. Acum, agentii economici fac 10-50 ordine de plata pe fiecare categorie de impozit si pe ordine de vechime. Vor exista doar doua ordine de plata", a mai spus Chitoiu. Presedintele ANAF a precizat ca distribuirea sumelor pe bugete si impozite va fi realizata de Fisc, in Trezorerie. Masura va fi aplicata doar companiilor cu un comportament fiscal corect, care nu inregistreaza obligatii fiscale restante si va fi generalizata pentru toti contribuabilii incepand cu anul 2008. "Principalele avantaje pentru contribuabili vor fi reducerea numarului de ordine de plata, precum si usurinta in a retine contul in care obligatiile fiscale sunt achitate. In acelasi timp, aceasta masura presupune ca organele fiscale vor prelua o serie de operatiuni efectuate de catre contribuabili, cum ar fi repartizarea sumelor totale pe conturi bugetare", potrivit oficialului ANAF. Chitoiu a mai aratat ca gradul de conformare s-a imbunatatit in primul semestru, dar nu a specificat nivelul. Intentia Fiscului este sa ajunga la un grad de 90-92%, ca in SUA sau alte tari dezvoltate. Toate firmele din Romania vor putea depune online declaratiile fiscale, incepand cu a doua parte a anului viitor. In prezent, pot realiza aplicatii online pentru depunerea declaratiilor fiscale doar firmele inregistrate in Bucuresti si judetul Ilfov, precum si companiile mari contribuabili, cu o cifra de afaceri anuala de peste 70 de milioane de lei.