Doar concesionarea prin licitatie publica a autostrazilor catre companii private ar putea elimina pericolele care ii pandesc pe soferi la orice pas. Aceasta este solutia pe care o ofera ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, insa acest lucru nu se va intampla prea curand. Peste cateva luni, cel mai probabil la sfarsitul anului, s-ar putea ca lucrurile sa revina la normal. Concret, abia atunci se vor imparti cu exactitate responsabilitatile si tot atunci ar putea fi tras cineva la raspundere pentru deficientele care pun in pericol traficul. Deocamdata, Ministerul Transporturilor (MT) si Ministerul Internelor si Reformei Administrative (MIRA) sunt prinse intr-o disputa de-a dreptul penibila privind ultimele evenimente grave petrecute pe Autostrada Soarelui. Vina se paseaza de la unul la altul, fara niciun rezultat. Intentii bune exista din partea autoritatilor, insa prea putine dintre ele se concretizeaza. In prezent, lucrurile stau foarte bine pe hartie.
La propunerea MT, Executivul a intocmit deja un memorandum privind concesionarea constructiilor si serviciilor de administrare si intretinere a autostrazilor unor companii private specializate.
aAm inaintat in Guvern si Guvernul a adoptat memorandumul privind concesiunea de autostrazi, pentru ca intentia noastra este sa concesionam serviciul de administrare si de intretinere. La ora actuala se realizeaza caietul de sarcini si in termen de 3, 4 luni o sa dam anuntul de licitatie pentru selectarea companiei care va asigura concesiuneaa, a declarat Ludovic Orban. In legatura cu accidentul de pe Autostrada Soarelui, Orban spune ca totul a pornit de la lipsa unui sistem electronic de comunicare a datelor din trafic.
aIn buget nu aveam sumele necesare pentru refacerea instalatiei electronice de transmitere de informatii si de afisare catre cetateni. Acestea au fost furate.
Practic nu am gasit nimic in momentul in care m-am deplasat pe autostrada, cu doua luni in urma.
Am luat decizia sa includem sumele necesare in buget, lucru pe care l-am facut la rectificarea bugetara de acum o saptamana. La ora actuala pregatim sumele, urmand ca in luna august sa putem demara procedurile pentru a putea reface instalatia electronica de comunicarea, a declarat Ludovic Orban, aflat in inspectie la mai multe drumuri din judetul Buzau.

Destituirile, singura solutie

Asa cum si la MIRA a "plouat" cu destituiri pentru implicare defectuoasa in cazul producerii tamponarilor in lant de saptamana trecuta de pe Autostrada Soarelui, si ministrul Transporturilor promite o ancheta minutioasa care se va solda cu sanctiuni. Potrivit acestuia, pe viitor trebuie delimitate clar sarcinile autoritatilor in ceea ce priveste exploatarea autostrazii.
aVoi avea o intalnire cu ministrul Internelor si Administratiei, ministrul David, pentru a stabili o mai buna colaborare cu Politia in ceea ce priveste administrarea autostrazii. Au fost disfunctii, nu le-as spune conflicte sau dispute.
Relatiile se pot imbunatati si vreau sa perfectam printr-o intelegere la nivel de ministri care sunt obligatiile Politiei si care sunt obligatiile administratorului actual, respectiv Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationalea, a mai spus Orban. La randul sau, ministrul Cristian David, in urma unei anchete serioase, a depistat principalii vinovati pentru producerea carambolului din 6 iulie a.c.
Nenorocirea a fost cauzata de nesemnalizarea din partea Garzii de Mediu sau a Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta a incendiilor la miristile din apropierea autostrazii, precum si de lipsa panourilor de avertizare a conducatorilor auto cu privire la aceste pericole. Acest lucru ar fi putut fi posibil in conditiile functionarii sistemelor de avertizare apartinand Companiei Nationale Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) sau prin monitorizarea si interventia directa a echipajelor Politiei Rutiere. Dupa tot acest iures, nici conducerea CNADN nu a stat cu mainile in san. Reprezentantii institutiei au anuntat ca vor lua masuri pentru punerea in functiune a sistemelor de monitorizare si avertizare din zona autostrazii.