Doamna Mariana Nicolesco, se apropie editia 2007 a Festivalului si Concursului International de Canto Hariclea Darclée, pe care l-ati creat in 1995 la Braila, eveniment muzical de un exceptional relief national si international. In ce stadiu sunt pregatirile?
Ele sunt in toi: invitatiile, afisele, bannerele si caietele-program sunt la ora actuala sub tipar, sutele de partituri necesare intr-un concurs ca acesta, la care participa peste 150 de concurenti, fiecare cu cate sapte arii, sunt pregatite, ca si materialele de orchestra, pentru care multumim institutiilor muzicale din tara care ni le-au pus la dispozitie. Iar numeroasele partituri care nu exista in Romania ni le-am procurat ca de obicei de la Editura Ricordi din Milano.
Teatrul in care a debutat la 21 de ani, in 1881, viitoarea figura legendara a scenei lirice, Hariclea Darclée, ne asteapta de pe acum pentru marea sarbatoare a muzicii, a cantului, care incepe miercuri 18 si se incheie duminica 29 iulie cu Gala Laureatilor si ceremonia decernarii premiilor. Marele Premiu Darclée este de
$ 15.000, Premiul I de $ 10.000, Premiul II de $ 7000, Premiul III de $ 5000.
Din ce orizonturi vin participantii la Concursul Darclée?
Competitia se anunta si in acest an pasionanta. S-au inscris peste 150 de concurenti din 4 continente si 26 de tari. Acestia se adauga participantilor la Cursurile Master Class de anul trecut si celor peste 1200 de concurenti din tara noastra si din alte peste 40 de tari, care s-au prezentat pana acum la marea noastra competitie. In afara de Romania si Republica Moldova, participa in acest an tineri artisti lirici din Italia si Germania, Argentina si Coreea de Sud, Franta, China si Statele Unite, Rusia si Brazilia, Taiwan, Austria si Spania, Bulgaria si Elvetia, Israel si Ucraina, Ungaria si Mexic, Georgia, Japonia si Polonia, Albania, Turcia si Cehia. Dovada indiscutabila de prestigiu si de vitalitate a acestei manifestari, una dintre cele mai importante din lume in acest domeniu.
Josef Hussek, fost director al Concursului International de Canto Belvedere de la Viena si director al Festivalului de la Salzburg scria despre evenimentul creat de noi: "Nu cunosc nici un alt concurs de canto care sa se plaseze in toate momentele si in toate manifestarile sale la un nivel atat de inalt ca acela dedicat memoriei Haricleei Darclée. Ceea ce se intampla aici e mai mult decat un concurs de canto obisnuit, este totdeodata competitie, master class si adevarat festival al muzicii. Iata de ce aceasta manifestare este incomparabila si unica." Astfel se perpetueaza prin concurs, master class si festival ceea ce-mi place sa numesc Atelierul Liric Continuu, care a modelat de peste un deceniu serii intregi de tinere vocatii, care se afirma azi pe scenele din tara si din strainatate.
Nu intamplator revistele Orpheus din Berlin si Amadeus de la Milano au dedicat pagini intregi Festivalului si Concursului International de Canto Hariclea Darclée. Nu intamplator manifestarile noastre de la Braila retin si in acest an, dincolo de sfera nationala, atentia marilor posturi de televiziune EuroNews si Mezzo.
La Concursul Enescu a fost eliminata sectiunea canto, urmare a succesului irezistibil al Concursului Darclée...
A fost o decizie realista, cred, cata vreme numarul concurentilor nu depasea cu prea mult numarul de membri ai juriului. Situatie paradoxala, insa, noi trebuie sa ne batem din greu pentru fonduri la fiecare noua editie a Concursului Darclée, in timp ce sumele alocate Festivalului si Concursului Enescu sunt uriase.
Cum se explica succesul extraordinar al Festivalului si Concursului International de Canto Hariclea Darclée?
Cred ca spiritului creat la noi de la bun inceput, sufletului pus de noi in slujba muzicii si a noilor talente i-a mers vestea in lumea intreaga. Fiecare participant este respectat in demnitatea lui si, premiat sau nu, se considera si este de fapt in felul sau un invingator, in masura in care a invatat sa se depaseasca pe sine. O mare comuniune prin muzica, prin cant, o formidabila fraternitate domneste in competitia de la Braila, odata cu exigenta suprema, indiscutabila.
Ati prezentat la fiecare dintre ultimele editii ale Festivalului Darclée opere din marele repertoriu interpretate de tinerii artisti romani. La fel si in acest an...
In totala simbioza cu marea competitie, Festivalul Darclée propune si in acest an mai multe manifestari exceptionale. In Concertul Inaugural din 18 iulie vor aparea trei dintre laureatii editiilor anterioare, tenorul Bogdan Mihai, soprana Georgeta Grigore si contratenorul Florin Ouatu, precum si tanarul prodigiu pianistic Laur Hreniuc. Seara de 22 iulie este intitulata Omagiu lui Nicolae Herlea, marele nostru bariton, Presedinte al Juriului International al Concursului Darclée, care implineste varsta de 80 de ani. Vom asculta inregistrari ale acestei minunate voci, cercetatorul in muzicologie Dr. Stephan Poen va evoca exceptionala cariera a artistului, iar Mihaela Maxim, laureata Marelui Premiu Darclée 2005, va interpreta aria Rosinei din Il Barbiere di Siviglia de Rossini, opera in care Nicolae Herlea e recunoscut ca un Figaro fara egal. Marti, 24 iulie, in regia, scenografia si interpretarea lui Mihai Bica, propunem, pentru prima oara, o piesa de teatru, Taina cersetorului de Costin Manoliu. Aceasta va reprezenta o mare lectie in arta spectacolului pentru concurenti, si o incantare pentru noi toti. In fine, publicul va asista miercuri 25 si joi 26 iulie la Etapa finala, cu orchestra, a Concursului de canto.
Un eveniment fara precedent in viata noastra muzicala ne asteapta vineri, 27 iulie: seara dedicata marilor eroine tragice donizettiene: Reginele Anna Bolena, Maria Stuarda si Elisabetta I din Roberto Devereux. Sunt roluri fantastice, pe care le-am cantat pe marile scene, pe care le-am pregatit indelung cu tinerii interpreti si pot sa va asigur ca vom asista la performante iesite din comun. Completam astfel seria de impliniri inceputa cu Idomeneo si Don Giovanni de Rossini, La Traviata de Verdi, La Boheme de Puccini sau Il Barbiere di Siviglia de Rossini, reprezentatii ovationate de public, transmise integral de televiziunea nationala si de Radio Romania, asa cum vor fi si concertele si spectacolele noastre din acest an. In fine, ca la fiecare editie a Festivalului si Concursului Darclée, vom oferi pe Esplanada Dunarii un Concert Extraordinar, sambata 28 iulie, la care vor asista 15000 de persoane. Orchestrei Festivalului Darclée, dirijata ca si in etapa finala a Concursului, in seara Reginelor donizettiene si la Gala Laureatilor din 29 iulie de maestrul Marco Balderi, atat de iubit de artisti si de public, i se alatura pe Esplanada Dunarii Corul Filarmonicii George Enescu. Nu intamplator acest Concert Extraordinar Europa canta cu noi incepe cu Imnul Europei din Simfonia a IX-a de Beethoven. Prin cant, prin muzica, prin cultura nimic nu ne-a putut separa vreodata de valorile eterne ale Europei. Prin cant am fost prezenti mereu pe scena Europei si dincolo de ea, aplaudati si ovationati, mentinand astfel peste ostilitatea vremurilor constiinta permanentei noastre. Pe care o vom reafirma si de aceasta data.
Mariana Nicolesco
Regina la Teatrul Scala din Milano si pe multe dintre marile scene lirice ale lumii, stralucind in cele mai prestigioase sali de concert din Europa, America si Japonia, Mariana Nicolesco a colaborat cu mari dirijori, de la Carlo Maria Giulini, Wolfgang Sawallisch si Seiji Ozawa la Riccardo Muti sau Lorin Maazel, si cu regizori de importanta unor Luchino Visconti sau Giorgio Strehler, abordand cu aceeasi stralucire cele mai diverse pagini din marele repertoriu liric, de la baroc la Mozart si la belcanto, de la Verdi la compozitorii contemporani. Mariana Nicolesco este considerata drept o inegalabila Violetta in La Traviata de Verdi. Inregistrarea sa cu Beatrice di Tenda e o piatra de hotar in discografia belliniana. Incomparabila Donna Elvira in Don Giovanni, a intrat in istoria Festivalului de la Salzburg cu Idomeneo, tot de Mozart, atunci cand la Felsenreitschulle, in rolul Elettrei, tradata in dragoste, eroina chema sfarsitul lumii, iar prin acoperisul mobil publicul vedea ca in cer se declansa, ca prin magie, o adevarata furtuna, cu fulgere si tunete, care a inceput cu prima nota din arie si s-a incheiat cu ultima nota a sopranei. Toata aceasta vasta experienta, Mariana Nicolesco, acoperita de cele mai inalte titluri academice si onorifice din lume, a pus-o din 1991 incoace, de cand a cantat pentru prima oara in tara natala, in slujba renasterii culturii romanesti.
Diva Divina
A intrat in legenda intrebarea Patriarhului adresata Papei: "Sfinte Parinte, o cunoasteti pe Diva Divina?" Diva Divina o numise pe Mariana Nicolesco o renumita publicatie americana citita de zeci de milioane de oameni. Sanctitatea Sa Ioan-Paul al II lea o cunostea prea bine, spre incantarea I.P.S. Teoctist. Era vocea care, in anii negri, prin Requiemul lui Krzysztof Penderecki, cantat de ea in lumea intreaga, unise sufletele a milioane de oameni, cu acea tragica si purificatoare Lacrimosa pe care nimeni n-o putea uita. Era artista pe care o desemnase Teatrul alla Scala din Milano sa-l intampine pe Sfantul Parinte in marele templu al artei lirice, la prima vizita in capitala Lombardiei a unui Papa in cinci sute de ani. Ioan-Paul II o invitase sa cante la marele Concert de Craciun din Vatican, transmis de radiouri si in Mondoviziune, colindele romanesti intrand atunci in casele a un miliard de oameni. In audienta privata, ii oferise mataniile sfintite, un colier de perle albe rezervat indeobste reginelor catolice. Se intalneau acum pentru a treia oara, la Bucuresti, unde aveau sa evoce impreuna intalnirile anterioare.