Sondajul, realizat in luna aprilie a acestui an in randul a aproape 1200 de firme mici si mijlocii, arata ca 42,91% dintre acestea apreciaza ca situatia economica este favorabila afacerilor. Aproximativ 35,1% au raspuns ca situatia economica nu le influenteaza activitatea, iar aproape 22% ca afecteaza negativ afacerile. "Se remarca o diminuare a ponderii intreprinzatorilor care apreciaza nefavorabil mediul economic, ceea ce este un semnal bun pentru noi", a declarat, ieri, la lansarea Cartei Albe a IMM-urilor, Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National pentru Intreprinderile Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR). Printre dificultatile pe care intreprinzatorii intervievati le-au indicat au fost birocratia excesiva, fiscalitatea si angajarea, pregatirea si mentinerea personalului. Daca birocratia si fiscalitatea au fost indicate si in editia din 2006 ca fiind principalele dificultati, dar cu intensitati mai mari, lipsa personalului, resimtita de 43,7% dintre intervievati, a intrat in acest an in topul primelor trei probleme ale mediului de afaceri. Cu toate acestea, performantele majoritatii IMM-urilor nu au fost afectate anul trecut. Firmele au raspuns, in proportie de 56%, ca au obtinut performante economice superioare in 2006 fata de 2005. Sondajul a evidentiat ca firmele mici si mijlocii si-au schimbat perceptia in ceea ce priveste oportunitatile de dezvoltare, in urma aderarii la Uniunea Europeana. Astfel, peste 58% dintre firmele intervievate au apreciat ca cea mai importanta oportunitate de afaceri o repezinta penetrarea pe noi piete externe, 55,26% obtinerea unui grant si 47,1% utilizarea de noi tehnologii.
Firmele mici si mijlocii din domeniul comertului vor fi cele mai afectate de intensificarea concurentei ca urmare a aderarii la Uniunea Europeana, piata urmand sa fie dominata de magazinele de tip hypermarket, a declarat, ieri, vicepresedintele Consiliului Concurentei, Constantin Ciutacu. La sfarsitul anului 2005 erau inregistrate peste 221.000 de firme din domeniul comertului cu ridicata si cu amanuntul, in scadere fata de anul precedent. "Reducerea numarului firmelor din comert este determinata de intrarea pe piata a hypermarketurilor, care au determinat inchiderea mai multor societati din domeniul comertului. Este bine si nu prea. Aceste firme vor fi afectate in continuare de extinderea acestui tip de magazine", a spus Ciutacu. (E.I.)