Povestea drumului dintre Campu lui Neag si Baile Herculane este una veche si care a generat multe discutii si polemici. Lucrarile au fost incepute in anul 1999, cand Basescu era ministru al Transporturilor, primele fonduri fiind aprobate chiar de ac
Povestea drumului dintre Campu lui Neag si Baile Herculane este una veche si care a generat multe discutii si polemici. Lucrarile au fost incepute in anul 1999, cand Basescu era ministru al Transporturilor, primele fonduri fiind aprobate chiar de actualul presedinte. Drumul ar trebui sa lege localitatile Petrosani si Baile Herculane pe terasamentul unui drum forestier vechi clasificat la rangul de Drum National. Lucrarile la sectorul 1 al acestui drum s-au incheiat in 2002 si au ajuns pana la Campu lui Neag, din judetul Hunedoara. El ar fi trebuit sa continue pana la Herculane.
Constructia DN 66A a fost contestata in mai multe randuri de activistii de mediu, care protestau fata de "distrugerea" unui ecosistem pe care l-au calificat drept "unic in Romania". Concret, ecologistii sustineau ca lucrarile la sectorul 2 al drumului afecteaza Parcul National Retezat. Lucru confirmat chiar de catre Garda de Mediu care a stabilit ca o parte din lucrari se fac in raza Parcului National Retezat. Din acest motiv, "beneficiarul lucrarii avea obligatia obtinerii acordului scris al Administratiei parcului si al Comisiei de ocrotire a monumentelor naturii din cadrul Academiei Romane, pentru amplasarea proiectelor si/sau desfasurarea oricarei activitati susceptibile sa genereze impact negativ asupra ariei naturale protejate". De asemenea, beneficiarul nu a obtinut avizul NATURA 2000 (eliberat de Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile), fapt care a impiedicat obtinerea acordului de mediu din partea Agentiei de Protectie a Mediului Hunedoara.
Acest lucru nu s-a intamplat, astfel ca in urma cu aproximativ o luna Garda de Mediu a sistat orice lucrare "pana la intrarea in legalitate". Trebuie spus ca, inainte de a decide sistarea lucrarilor, Garda de Mediu a dat, anul trecut, doua amenzi pentru lipsa unui "acord de mediu investitie si pentru lipsa autorizatie de mediu organizare de santier".
Aceasta este practic "actiunea abuziva a birocratiei" la care s-a referit presedintele si pentru care a depus o plangere la Parchet.
Greenpeace: "Presiuni iresponsabile"
La o zi dupa ce seful statului si-a exprimat public nemultumirea fata de blocarea lucrarilor la drumul dintre Campu lui Neag si Baile Herculane, organizatia ecologista Greenpeace i-a cerut presedintelui Traian Basescu "sa solicite respectarea legii si a valorilor deosebite ale tarii inainte de a sustine constructia DN 66A". In acelasi timp, membrii organizatiei cer prim-ministrului Calin Popescu Tariceanu sa opreasca definitiv constructia drumului la Campusel, iar prefectului de Hunedoara, Cristian Marius Vladu, sa sprijine realizarea planului urbanistic zonal pentru DN 66A. Totodata, organizatia saluta initiativa Garzii Nationale de Mediu de suspendare a constructiei DN 66A, "care a distrus deja trei kilometri din Parcul National Retezat" si pune in pericol peisajul forestier intact din muntii Retezat-Godeanu si Parcul National Domogled-Valea Cernei. "La o luna de la suspendarea lucrarilor, este un real castig pentru mediul inconjurator faptul ca nici macar presiunile iresponsabile ale presedintelui tarii, ale prefectului de Hunedoara, ale primarilor din Valea Jiului sau ale ministrului Transporturilor nu au dus la reluarea masacrului inutil impotriva Retezatului. Se pare ca in acest caz, in sfarsit, legea este lege pentru toata lumea, si ca necesitatea conservarii mediului natural este luata in serios de autoritatile de protectia mediului. Exemplul trebuie imediat urmat in toate cazurile de incalcare a legislatiei de protectia mediului din Romania", a declarat coordonatorul de campanii al Greenpeace, Gabriel Paun, citat de Mediafax. Sustinand opinia membrilor Consiliului Stiintific al Parcului National Retezat, Greenpeace apreciaza ca modernizarea drumului DN 66A ar duce la o dezvoltare haotica a infrastructurii de turism si de agrement care ar duce la distrugerea valorilor peisagistice si naturale "asa cum se intampla in Valea Prahovei, culoarul Rucar-Bran, sau chiar in imediata vecinatate, la Straja". In acelasi timp, organizatia trage atentia asupra efectului de fragmentare a habitatelor, "care s-a produs deja prin modul in care s-a modernizat drumul".
"Lucrarile distrug biodiversitatea"
Potrivit Legii ariilor protejate, in perimetrele ariilor naturale protejate si in vecinatatea acestora, precum si a altor bunuri ale patrimoniului natural supuse unui regim special de protectie si conservare, este interzisa orice lucrare sau activitate care ar putea avea impact negativ asupra acestora. De asemenea, Codul Civil obliga beneficiarul constructiei sa aduca mediul natural la starea initiala. "Cu alte cuvinte, cu toate ca lucrarile la drum sunt suspendate, starea curenta a mediului este inacceptabila, drumul fiind inaltat pe aproape intraga sa lungime cu ziduri verticale de aproximativ trei metri, adica o bariera pentru amfibieni, reptile si mamifere. In prezent cautam cai pentru a actiona in judecata primaria Uricani pentru conditiile in care a acordat autorizatia de constructie pentru tronsonul 2 (Campu lui Neag km 37-600 - Campusel km 47-440), si mai mult, daca beneficiarul nu initiaza imediat masuri de reconstructie ecologica, am luat in calcul o plangere la Comisia Europeana", a mai precizat Gabriel Paun. Greenpeace afirma ca pana la aceasta ora nici o autoritate competenta nu a demonstrat ca DN 66A este "o constructie benefica mediului sau locuitorilor din Valea Jiului". "Nu am vazut un Plan Urbanistic Zonal, un studiu de fezabilitate si nici o strategie de turism care sa demonstreze necesitatea constructiei si care sa garanteze prevenirea dezvoltarii haotice, care ar aduce dupa sine alterarea uneia din cele mai mari atractii pentru turisti. DN 66A arata a propaganda care din pacate are impact distructiv asupra mediului pe banii nostri publici. Lucrarea nu este justificata nici din punct de vedere financiar deoarece exista deja un drum national modernizat care leaga Petrosani de Baile Herculane prin Baia de Arama (DN 67D), iar DN 66A ar deveni un fel de Transfagarasan inchis opt luni pe an. Lucrarile la DN66A distrug biodiversitatea, sunt ilegale, nerentabile, si nu trebuie sa mai avanseze nici un metru", a mai spus Paun.
Pozitia Garzii de Mediu

Garda Nationala de Mediu a sistat in urma cu o luna lucrarile din cauza faptului ca beneficiarul nu detinea mai multe avize de mediu.
"In urma dispozitiilor Comisarului general al Garzii Nationale de Mediu, reprezentanti ai Comisariatului general si ai GNM - Hunedoara au efectuat un control in data de 07.06.2007, la investitia DN 66A Petrosani-Baile Herculane, unde au constatat urmatoarele. Pe santierul drumului DN 66A, tronson de drum I si II, se desfasoara lucrari de realizare a proiectului "drum de legatura DN 66A". Investitia a fost verificata in perioada anului 2006 de GNM- Hunedoara si pentru neregulile constatate s-au aplicat doua sanctiuni in valoare de 600.000 lei fiecare. Amenzile au fost aplicate DRDP- Timisoara, pentru lipsa acord de mediu investitie DN 66 A si SC CCCF - Filiala Timisoara, pentru lipsa autorizatie de mediu organizare de santier", se arata intr-un comunicat la Garzii Nationale de Mediu. Potrivit GNM, o parte din lucrarile pentru realizarea obiectivului se fac in raza Parcului National Retezat, lucru pentru care beneficiarul lucrarii avea obligatia obtinerii acordului scris al Administratiei parcului si al Comisiei de ocrotire a monumentelor naturii din cadrul Academiei Romane, pentru amplasarea proiectelor si/sau desfasurarea oricarei activitati susceptibile sa genereze impact negativ asupra ariei naturale protejate. "Beneficiarul lucrarii a fost de acord cu executarea lucrarilor impuse de Administratia Parcului National Retezat privind protejarea habitatului batracienilor si migrarea unor specii de vanat. Intrucat la data controlului Administratia parcului nu si-a exprimat acordul scris privind desfasurarea acestora pentru realizarea obiectivului, beneficiarul nu a obtinut nici avizul NATURA 2000 (aviz eliberat de Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile), fapt care a impiedicat obtinerea acordului de mediu din partea Agentiei de Protectie a Mediului Hunedoara. Avand in vedere aspectele constatate, reprezentantii Garzii Nationale de Mediu au stabilit sistarea activitatii lucrarilor pana la intrarea in legalitate", se mai arata in comunicatul GNM.
Basescu: "Lucrarile nu afecteaza mediul inconjurator"
Traian Basescu a declarat saptamana trecuta, dupa ce a inspectat drumul care face legatura intre Petrosani si Baile Herculane, ca sistarea lucrarilor echivaleaza cu "inchiderea definitiva a zonei", ceea ce dovedeste ca Guvernul nu este interesat de nevoile oamenilor.
Acesta a declarat ca va solicita Parchetului sa se deplaseze in zona pentru a verifica cum "au fost ingropati banii publici". "Peste lucrarile astea va trece o iarna. Macar lucrarile de conservare trebuiau facute. Mi-e greu sa spun cine e vinovat. Dar pot sa constat o iresponsabilitate majora. E o birocratie care trebuie desfiintata pur si simplu. Ceea ce se intampla astazi aici e mostra birocratiei din Romania", a declarat presedintele. Basescu nu a exclus, potrivit Mediafax, nici luptele politice care puteau genera sistarea lucrarilor, fiindca, din punctul sau de vedere, lucrarile de aici nu afecteaza nici un metru din mediul inconjurator.
Basescu a inspectat si la sfarsitul anului trecut stadiul in care se afla lucrarile la Drumul National 66A Campu lui Neag-Herculane. Seful statului a apreciat ca acesta este important pentru ca ofera o deschidere economiei din zona Vaii Jiului, prin dezvoltarea serviciilor de turism. "Vreau sa vad cum decurg lucrarile. Este o lucrare care am tinut sa se realizeze pentru ca este o sansa pentru zona, pentru dezvoltarea turismului", afirma Basescu atunci. Presedintele i-a felicitat apoi pe constructori si a mentionat ca va sustine in continuare realizarea lucrarilor. Seful statului spunea ca nu are cunostinta despre un protest al activistilor Greenpeace cu referire la acest drum si a opinat ca lucrarile nu au cum sa afecteze Parcul National Retezat, a carui limita exterioara de rezervatie este situata in apropiere.
Plangerea presedintelui
Presedintele Traian Basescu a transmis ieri Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sesizarea cu privire la verificarea conditiilor sistarii operatiunilor de constructie efectuate pe drumul national 66 A Uricani-Campul lui Neag-Herculane, anunta Administratia Prezidentiala. Basescu solicita Parchetului sa stabileasca "daca ratiunea pentru care lucrarile respective au fost sistate si daca modul de gestionare a acestei operatiuni, respectiv prevederea sau nu a unor lucrari de conservare, nu intra sub incidenta legii penale". Presedintele considera ca "oprirea lucrarilor este de neinteles si poate cauza pierderi financiar-bugetare grave, dar poate impiedica si dezvoltarea zonei", se arata intr-un comunicat de presa. In acesta se precizeaza si ca "sistarea lucrarilor s-a produs in conditiile in care obiectivul de investitii, demarat in 1999, a fost cuprins, pentru perioada 2006-2008, in Hotararea Guvernului nr. 513/2006 si in Hotararea Guvernului nr. 1466/2006". Seful statului invoca faptul ca "sistarea lucrarilor face imposibila valorificarea acestei oportunitati de dezvoltare de catre locuitorii Vaii Jiului, in ciuda faptului ca pana in prezent au fost investiti peste 1000 miliarde de lei vechi". (A.H.)
Informari oficiale
Lucrarile la DN 66A se pot realiza legal numai cu avizul Consiliului Stiintific al Parcului National Retezat. In toamna anului trecut, Consiliul Stiintific a avut doua solicitari: solutii tehnice pentru a se asigura trecatori pentru vietuitoarele din padure (n.r. - solicitare rezolvata) si elaborarea unui plan urbanistic zonal autoritatilor locale, pentru ca se asteapta o dezvoltare insemnata a zonei in conditiile in care se va realiza drumul. Mai mult, fostul ministru al Mediului, Sulfina Barbu, si-a informat oficial omologul de la Transporturi, Radu Berceanu, despre conditiile legale de continuare a lucrarilor la DN 66A. Mai dur este faptul ca DN 66A va ajunge chiar in inima Parcului National Domogled-Valea Cernei, nu la marginea lui, ca in cazul Parcului Retezat, unde se gasesc unele dintre ultimele paduri virgine din Europa. (L.M.)
Invitati la negocieri
Autoritatile locale din Uricani declarau la sfarsitul anului trecut ca vor sa negocieze, in teren, cu activistii Greenpeace. Viceprimarul orasului Uricani, Costel Stancu, declara, citat de Mediafax, ca autoritatile locale sunt dispuse sa negocieze cu ecologistii de la Greenpeace si sa le explice situatia in privinta constructiei drumului, astfel incat lucrurile sa nu degenereze, cunoscute fiind actiunile de protest ale activistilor Greenpeace. "Noi nu taiem copaci si nu facem absolut nimic rau mediului inconjurator. Era un drum forestier pe care acum doar il modernizam si nimic altceva. Nu este nici un motiv sa protesteze acesti ecologisti si noi ii asteptam sa vina aici si sa le aratam la fata locului despre ce este vorba", spunea acesta.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.