Esecul pensiilor
Sistemul de pensii este vulnerabil in fata riscurilor provocate de deciziile de moment luate de politicieni pentru a-si proteja interesele si, din aceasta cauza, ar putea ajunge la esec total, se arata in studiul "Progra
Esecul pensiilor
Sistemul de pensii este vulnerabil in fata riscurilor provocate de deciziile de moment luate de politicieni pentru a-si proteja interesele si, din aceasta cauza, ar putea ajunge la esec total, se arata in studiul "Programul de dezvoltare umana al Romaniei" al Bancii Mondiale.
Potrivit studiului sistemul de pensii "continua sa fie afectat de slabiciuni structurale majore si sa impuna o rata de contributie sporita care stimuleaza evaziunea, reducand si baza de contributie. Expertii institutiei financiare constata ca sistemul de pensii este inca nesigur, din punct de vedere al sustenabilitatii financiare. Specialistii recomanda ca actualul ritm de crestere a varstei de pensionare sa fie accelerat. De asemenea varstele de pensionare pentru barbati si femei ar trebui egalate cat mai repede posibil. Banca Mondiala arata ca Romania trebuie sa ia in calcul optiunea cresterii varstelor de pensionare in conformitate cu cresterea sperantei de viata.
Unul din riscurile sistemului este, potrivit documentului, existenta a "mult prea multe posibilitati de interventie discretionara din partea politicienilor". Institutia financiara da ca exemple, in acest sens, modalitatea de indexare si practica recorelarii pensiilor. Banca Mondiala apreciaza ca sistemul este vulnerabil la presiuni politice din cauza absentei unor reguli clare de indexare si a unei abordari sistematice a recorelarii. Prin urmare, studiul apreciaza ca "sporeste riscul ca sistemul sa cada din nou intr-un cerc vicios de decizii ad-hoc, menite sa protejeze anumite interese politice care ar putea duce la esecul total al sistemului".
Un alt motiv de ingrijorare este faptul ca guvernul nu a stabilit inca in mod adecvat implicatiile majorarilor si ale reformelor structurale, in cadrul fiscal pe termen mediu. Pe de alta parte, institutia face referire la masurile luate de Guvern incepand din 2004 care au reusit, pe termen scurt, sa echilibreze fondul de pensii si sa imbunatateasca viabilitatea financiara a sistemului, dar nu si sa atinga sustenabilitatea financiara. Printre riscurile evaluate in studiu, se mai afla introducerea pilonului II de pensii private. Tranzitia la pilonul pensiilor private va implica o serie de costuri bugetare, evaluate la 0,3% din PIB, in urmatorii patru ani, si la 0,7% din PIB, intre 2012 si 2017. Studiul mai remarca provocarea pe care o va avea de infruntat piata de capital, din momentul in care se vor colecta contributiile de pensii private, din cauza afluxului de titluri de valoare nesigure, dar si influentele negative ale taxarii prea mari a salariilor. In Europa de Vest sistemul public de pensii reprezinta inca o componenta dominanta in state precum Franta, Italia, Spania si Germania, de altfel si tarile cele mai afectate de greve si miscari sociale in ultima perioada, in timp ce in Olanda, Elvetia sau Islanda sistemul pensiilor private facultative este foarte dezvoltat.
Impozitarea ridicata a fortei de munca in Romania, una dintre cele mai mari din Europa, dauneaza intregii economii, determinand o reducere a productivitatii muncii si, prin urmare, a PIB, fara sa ofere, in schimb, siguranta pensionarilor. Forta de munca din Romania este una dintre cele mai greu impozitate din Europa, cheltuielile totale cu asigurarile sociale (pensii, sanatate, somaj, accidente de munca si handicap) reprezentand jumatate din salariul brut. Intr-un clasament al valorii contributiilor platite atat de angajat, cat si de angajator in Europa, Romania se situeaza pe locul sase din 26 tari, cu 46,25%, fiind depasita numai de Olanda, Cehia, Franta, Albania si Polonia. La polul opus al clasamentului de afla Belgia, Marea Britanie si Irlanda, unde contributiile cumuleaza mai putin de 30%. (Corina SCARLAT )
Pacuraru nu vede barna
Ministrul Muncii, Paul Pacuraru, ne-a declarat ca raportul Bancii Mondiale nu iese din nota obisnuita a rapoartelor pe care aceasta institutie le face atunci cand analizeaza sistemele de asigurari sociale, de asistenta sociala. El ne-a explicat pe scurt cum priveste recomandarile Bancii Mondiale si ce masuri are in vedere pentru viitor.
Cum comentati Raportul Bancii Mondiale?
Banca Mondiala intotdeauna a subliniat in toate rapoartele pe care eu le cunosc ca exista o fragilitate a sistemului public de pensii, ca acesta fragilitate este de notorietate, ca sistemul are un raport de dependenta foarte strans si ca este expus riscului de imixtiune din zona politicului sau a unor decizii aleatorii din zona politicului. Toate aceste lucruri sunt adevaruri pe care noi le cunoastem si de care se tine cont. In ceea ce priveste situatia efectiva actuala a sistemului public de pensii, raportul subliniaza ca exista un excedent, dar ca acesta este limitat si trebui extrem de multa prudenta astfel incat sa nu se ajunga in situatie de dificultate si de imprumuturi masive de la bugetul de stat.
Se va egaliza varsta de pensionare?
Romania are de aplicat o serie de directive care vizeaza egalitatea de sanse ceea ce conduce la obligativitatea egalizarii conditiilor de munca si de pensionare pentru barbati si femei. In Romania este cunoscut faptul ca sistemul public de pensii a prevazut varste diferite de pensionare pentru barbati si femei si stagii diferite de pensionare (35 de ani la barbati si 30 de la femei). Va trebui macar unul din factori sa-l egalam. Opinia mea este sa lasam varsta de pensionare (60 de ani pentru femei si 65 pentru barbati) asa cum este prevazuta de Legea 19/2000 si sa incercam sa egalam stagiu de cotizare. Insa, vom incerca sa gasim o valoare intermediara, a stagiului de cotizare, intre 30 si 35 de ani undeva la 32 de ani. De asemenea ritmul de crestere a varstei de pensionare, asa cum e prevazut de Legea 19 nu va fi accelerat astfel incat va fi finalizat intreg procesul in 2014.
Sistemul educational, la rascruce
In pofida unei lungi serii de reforme in Educatie, performantele elevilor romani se situeaza sub media tuturor tarilor europene si central-asiatice, si semnificativ sub a tarilor Uniunii Europene, se arata in Nota privind Politici ale Sectorului Educatie din Romania, ce sintetizeaza constatarile si concluziile celei mai recente analize a sectorului educatiei realizate de Banca Mondiala. Potrivit documentului, valorile acestor indicatori au stagnat in cazul Romaniei, in timp ce in alte tari din regiune, precum Lituania si Letonia, s-au imbunatatit. Competitivitatea Romaniei, indeosebi in contextul aderarii la UE, este amenintata de un curriculum care nu tine seama de noile nevoi ale angajatorilor, ca si de rata extrem de scazuta de participare in educatia tertiara si in educatia continua. Pentru personalul didactic, politicile depasite privind resursele umane care nu leaga sistemul de salarizare de performanta si responsabilitate au facut ca sectorul sa fie neatractiv pentru tinerii absolventi talentati, ducand la scaderea calitatii noilor veniti in randurile acestei profesii. Iar slaba calitate a profesorilor scade la randul ei calitatea serviciilor educationale si, prin extensie, a rezultatelor educatiei, se precizeaza in document.
Nivelul incadrarii cu personal este, in general, prea ridicat, iar raportul elevi/profesor este in scadere, se atrage atentia in Nota. Totodata, norma didactica este foarte mica comparativ cu cea din alte tari, dar salariile profesorilor si altor categorii de personal sunt si ele mici, ceea ce are ca rezultat slaba calitate a noilor veniti in acest sector. Cadrele didactice din invatamantul primar au 473 de ore de predare/an, fata de tarile din OCED, care desfasoara 803 ore/an, iar cadrele didactice din invatamantul gimnazial au 525 de ore/an, fata de tarile din OCED, cu 717 ore/an. Salariul mediu al unui profesor reprezinta doar doua treimi din PIB-ul pe locuitor, un nivel scazut raportat la media OCED, care este de 1,33 din PIB-ul pe locuitor pentru invatamantul primar si 1,37 din PIB-ul pe locuitor pentru invatamantul secundar.
Coruptie la titularizare
Profesorii sunt slab motivati, in mica masura supervizati si rareori responsabilizati, se mai spune in documentul citat. Deteriorarea situatiei profesorilor a dus la scaderea calitatii acestora, dupa cum reiese din rezultatele examenelor de titularizare. S-au relatat cazuri de coruptie la examenele si concursurile nationale pentru obtinerea posturilor in invatamant. In plus, exista relatari privind coruptia legata de promovarea in invatamantul superior si obtinerea titlului de doctor. Principala dilema strategica a Guvernului este cum sa mareasca salariile profesorilor, imbunatatind in acelasi timp eficienta si managementul in educatie. "Managementul resurselor umane constituie un principal motiv de preocupare, iar lipsa unui plan strategic reprezinta in continuare un obstacol in vederea imbunatatirii acestuia", se precizeaza in Nota. Pe de alta parte, sectorul educatie - pana in 2006 cronic subfinantat - are cheltuielile indreptate cu precadere spre invatamantul superior, in dauna celui preuniversitar. "Cheltuielile merg in mai mica masura catre invatamantul de baza si secundar, in timp ce ponderea cheltuielilor pentru invatamantul superior in cadrul sectorului se numara printre cele mai ridicate din lume", se mai arata in document. Recomandarile facute Guvernului sunt sa mareasca eficienta si echitatea educatiei - prin introducerea formulei de finantare pe elev -, sa ridice calitatea educatiei - prin optimizarea retelei scolare si formarea de manageri in domeniul educatiei, si printr-o mai buna gestionare a resurselor umane. (Magda SEVERIN)
Mai multa reforma nu strica
Ministrul Sanatatii Publice, Eugen Nicolaescu, a declarat ieri ca, desi recentul raport al Bancii Mondiale (BM) privind sistemul de sanatate din Romania dovedeste ca reforma inceputa la noi se aliniaza tendintei mondiale, "vom avea mult de reformat pana vom asista la o performanta a managerilor". "Asta nu inseamna ca reforma este continua, ci ca ea este fluida permanent adaptabila la realitate. Dar aceasta munca nu este unilaterala. MSP nu poate face singur reforma, ci in parteneriat cu sistemul. Deocamdata unii din sistem se opun tendintei de aducere a serviciilor de sanatate la standardele secolului 21", a spus ministrul. Acesta a argumentat fiecare punct al raportului BM astfel: specialistii Bancii recomandau modificarea structurii cheltuielilor pentru sanatate marind proportia pentru asistenta primara si ambulatorie. "Conform contractului cadru 2007, valoarea punctului pentru medicina primara a crescut cu 40%/capita. Aceasta inseamna ca fondul pentru medicina primara a crescut la 51%. De asemenea, valoarea pentru orice serviciu oferit de medicul de familie a crescut cu 6,5%. In premiera, medicii de familie vor fi platiti pentru serviciile acordate pacientilor cu diabet tip II, insuficienta cardiaca cronica si hipertensiune cu accident vascular cerebral", explica Nicolaescu. (C.P.)
Manageri la conducerea spitalelor
O alta recomandare a BM era legata de cresterea eficientei spitalelor printr-un mai bun management. "Prin noua Lege a spitalelor am introdus profesionalizarea managementului. De asemenea, am pus in aplicare Legea incompatibilitatilor si conflictului de interese, Sanatatea fiind singurul domeniu bugetar in care aceasta lege nu functiona. In urma concursurilor organizate avem 408 manageri profesionisti in cele 429 de spitale publice", a mai spus Nicolaescu. In ceea ce priveste recomandarea BM de imbunatatire a sistemelor de plata, ministrul a explicat ca, de la 1 iulie a.c., spitalele au inceput sa codifice cazurile rezolvate conform clasificarii australiene, ceea ce va permite monitorizarea performantei spitalelor mult mai aproape de realitate. "Pentru 2007, MSP a reusit sa obtina cel mai mare buget din ultimii ani. Anul acesta, Sanatatea a primit 4,3 miliarde de euro fata de 2,1 miliarde in 2004, 2,9 miliarde in 2005 sau 3,4 miliarde in 2006", spune ministrul.
Nu in ultimul rand, Programul de evaluare a starii de sanatate a populatiei a fost analizat de expertii BM. Studiul arata ca nesatisfacatori indicatorii starii de sanatate, ceea ce releva lipsa profilaxiei. "Programul MSP are ca scop, in primul rand, depistarea precoce a unor boli in vederea prevenirii imbolnavirilor. Nu urmareste sa faca statistici, ci sa obisnuiasca omul sa constientizeze ca la medic nu te duci doar cand esti bolnav, ci trebuie sa te duci ca sa afli cum sa nu te imbolnavesti", a conchis ministrul. (Carmen POPESCU)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.