"Experienta noastra a inceput undeva acum sase ani cand stiam ca suntem pe cale de a aduce tehnologii valoroase noi care ar face o diferenta economica clientilor companiei noastre aeriene", a declarat Mike Bair, vice-presedinte si Manager General pentru programul 787, citat de CNN. Avionul 787 Dreamliner, primul Boeing nou din ultimii 13 ani, va avea primul zbor - test al aeronavei in lunile august sau septembrie. Aeronava, destinata curselor pe distante lungi, are o greutate redusa, fiind realizata din materiale compozite, ceea ce determina un consum scazut de combustibil. Costurile inregistrate pentru combustibili se vor reduce cu circa 20%, in contextul masei mai reduse a aparatului si a utilizarii unor motoare noi, dezvoltate de companiile General Electric si Rolls Royce. "787 va aduce imbunatatiri dramatice in ceea ce priveste zborurile de pasageri: vor deveni mai ieftine, confortabile si mai convenabile pentru pasageri, mai eficiente si mai profitabile pentru companiile aeriene si mult mai progresive din punct de vedere al mediului pentru planeta noastra", a declarat Jim McNerney, CEO al Boeing. Practic, noul avion este unicul "gigant" aviatic realizat in principal din fibra de carbon si nu din aluminiu, fiind catalogat de specialisti drept cel mai "ecologic" avion construit vreodata. Boeing sustine ca noul model produce cu 20% mai putin dioxid de carbon decat concurentii sai.Modelul prezentat concureaza cu A350 XWB, produs de compania europeana Airbus, care nu a fost inca lansat oficial, in contextul efectuarii unor modificari de design. Vanzarile pentru 787 au depasit vanzarile rivalului Airbus A350, dupa ce constructorul european, raspunzand solicitarilor clientilor, a decis sa redeseneze aeronava si sa o lanseze pe piata pana in 2013.
Airbus la panda
Dreamliner este prima aeronava complet noua lansata de Boeing dupa modelul 777, care a inceput sa zboare in 1985. Noul model are o importanta cruciala pentru succesul comercial al companiei, asa cum, la randul sau, Airbus isi pune toate sperantele in nou-lansatul A380. "Chiar daca maine Airbus va reprezenta, in continuare, un concurent puternic, ziua de astazi apartine Boeing", a aratat directorul general al Airbus, Louis Gallois, intr-o scrisoare transmisa directorului producatorului american, Jim McNerney. Aparatul 787 Dreamliner va deveni operational la cateva luni dupa lansarea modelului A380 de la Airbus, insa cele doua avioane nu vor intra in competitie directa, A380 are o capacitate de 800 de locuri si va lega marile aeroporturi si aglomerari urbane, in timp ce Dreamliner are o capacitate mult mai mica si este destinat zborurilor intre orase medii. 787, cel mai nou aparat al companiei Boeing, de cand companiile aeriene au inceput utilizarea aparatului 777 in anul 1995, va fi cea mai mare aeronava comerciala din lume construita in principal din componente din fibra de carbon, care sunt mai usoare, mai durabile si mai putin predispuse la coroziune decat aluminiul, transmite Associated Press. Asamblarea avionului a inceput in mai 2007, dar Boeing a precizat ca, odata ce aceasta este in plina desfasurare, sunt necesare doar trei zile pentru finalizarea unui avion.
700 de avioane deja comandate
Interiorul (Foto: Mediafax) Companiile aeriene au comandat aproape 700 de avioane Dreamliner 787, in valoare de peste 100 miliarde de dolari, la preturile de lista, transmite Mediafax. Primul zbor - test al aeronavei va avea loc in lunile august sau septembrie, iar primele livrari sunt programate pentru mai 2008, catre compania japoneza Nippon Airways. Pe langa Nippon Airways, alte 46 de firme, specializate in transportul aerian sau leasing, au lansat comenzi pentru Boeing 787, care va oferi mai mult spatiu, va opera mai rapid si va fi mai eficient decat modelul 767, pe care il inlocuieste. Compania germana low-cost Air Berlin a comandat, la sfarsitul saptamanii trecute, 25 de unitati, in cadrul unui acord de patru miliarde de dolari, la preturile de lista, iar International Lease Finance Corp. (ILFC), cea mai mare companie de leasing in domeniul aeronautic, a comandat 63 de aeronave Boeing jet, inclusiv pentru 50 de avioane de transport comercial 787 Dreamliner. Comanda ILFC, care include si 10 aeronave de generatia a treia 737, are o valoare de catalog de 8,8 miliarde de dolari (6,6 miliarde de euro). Suplimentarea comenzii pentru Dreamliner face din compania ILFC cel mai mare client pentru aeronava construita din materiale compozite si fibra de carbon, care au inlocuit aluminiul. In acest moment compania are 74 de comenzi ferme. "Stim ca nu este usor sa reusim la timp. Oricum, vom sprijini Boeing si vom lucra cu ei astfel incat sa reusim pana la data limita", a spus Osamu Shinobe, vice-presedintele executiv al Corporatiei Tuturor Companiilor Aeriene Nipone. Aeronava 787-8, primul dintre cele trei modele Boeing 787 care a inceput sa fie produs, are un pret mediu de 162 milioane de dolari, desi clientii negociaza de regula discounturi la comenzile de tip bulk (fara prea multe optiuni suplimentare).
Motoarele Rolls-Royce domina piata
Rolls-Royce a inregistrat comenzi in valoare totala de peste 15 miliarde
de dolari, la Salonul Aeronautic de la Paris, informeaza Rompres. Firma a fost selectata sa propulseze avionul de transport C-27J pentru fortele armate ale SUA, in urma participarii la eveniment. De asemenea, a semnat un acord pentru dezvoltarea unui nou motor pentru avioane de business pentru Dassault. La salon s-au anuntat acorduri pentru livrarea a 728 de motoare pentru un total de 355 de avioane. Rolls-Royce furnizeaza motoare pentru mai mult de 30 de tipuri de avioane civile, iar produsele sale sunt in serviciu in 41 dintre principalele 50 de companii de transporturi aeriene si de cargo si in serviciu in cadrul a 160 de forte armate. De asemenea, si-a extins portofoliul prin semnarea unui acord foarte important cu Dassault Aviation, pentru furnizarea unui nou motor pentru avioanele de corporatie Falcon din noua generatie. In prezent, Rolls-Royce are o cota de piata de 47 la suta pe segmentul motoarelor pentru avioanele moderne de mare capacitate.
Airbus in conflict cu General Electric
Accentuarea unui conflict existent intre producatorul de aeronave Airbus si furnizorul de motoare General Electric (GE) ar putea amana livrarile aeronavei A350 XWB (Extra Wide Body), concurentul avionului 787 Dreamliner prezentat recent de Boeing, transmite Mediafax.
GE si Airbus, companie controlata de grupul european de aeronautica si aparare EADS, sunt implicate intr-o disputa, intrucat varianta cea mai mare a aeronavei A350 va concura direct cu versiunea similara a Boeing 777, pentru care GE este furnizorul exclusiv de motoare, informeaza publicatia, citand oficiali ai Airbus si ai GE. In cazul A350 XWB, motoarele sunt furnizate deocamdata exclusiv de rivalul britanic al GE, compania Rolls-Royce. Oficialii GE au declarat ca nu vor sa dezvolte un motor care ar concura cu cel produs pentru Boeing 777, dar compania a oferit Airbus o versiune a noului model GEnx, creat pentru Dreamliner. Pe de alta parte, conducerea Airbus a aratat ca motorul propus de GE este potrivit doar pentru cele doua variante de dimensiuni mai mici propuse pentru A350. Atat oficialii GE, cat si reprezentantii Airbus, au declarat ca negocierile referitoare la A350 vor continua.