O declaratie recenta a presedintelui Basescu la adresa Drumului National 66A involbura spiritele la Bucuresti, unde principalele organizatii de protectie a mediului ii atrag atentia sefului statului ca nici el n-ar trebui sa fie mai presus de lege.     Controversatul DN 66A, care ar trebui sa lege Petrosaniul de Baile Herculane, revine in atentia opiniei publice dupa ce liderul de la Cotroceni a declarat vineri ca sistarea lucrarilor la drumul national construit in vecinatatea Parcului National Retezat echivaleaza cu inchiderea definitiva a zonei, ceea ce dovedeste ca Executivul de la Bucuresti nu este interesat de nevoile oamenilor. Potrivit Mediafax, dupa ce a inspectat drumul care face legatura intre Petrosani si Baile Herculane, Basescu a declarat ca va solicita Parchetului sa se deplaseze in zona pentru a verifica cum "au fost ingropati banii publici".   CU EFECT INTARZIAT. "Peste lucrarile astea va trece o iarna. Macar lucrarile de conservare trebuiau facute. Mi-e greu sa spun cine e vinovat. Dar pot sa constat o iresponsabilitate majora. E o birocratie care trebuie desfiintata pur si simplu. Ceea ce se intampla azi aici e mostra birocratiei din Romania", a mai spus seful statului, care s-a aratat dintr-o data interesat de felul inexplicabil in care a fost inchis santierul. Singurul vinovat in ochii lui Basescu este, cum era de asteptat, Guvernul, care "nu tine cont si de nevoile populatiei" si nu a aflat inca faptul ca santierul din Retezat nu afecteaza mediul. "Se pare ca atitudinile mele infurie pe toata lumea. Daca spun cat de iresponsabil trebuie sa fie cineva sa sisteze o lucrare fara a tine cont de lucrarile de conservare, toata lumea va spune ca e un atac la institutiile statului. Dar institutiile statului nu isi fac treaba. Au ingropat sute de miliarde de lei", a mai spus presedintele.     REACTII. Reactia intarziata a presedintelui - lucrarile la DN 66A fiind oprite la inceputul lunii iunie - este criticata de ONG-urile de mediu WWF si Greenpeace, care amintesc ca nerespectarea legii reprezinta o iresponsabilitate majora. Ecologistii ii transmit presedintelui ca sistarea lucrarilor la DN 66A de catre Garda de Mediu s-a decis pentru ca firma care se ocupa de constructia drumului lucra fara avizele si acordurile de mediu obligatorii, desi fusese anterior amendata. Constructia DN 66A, care "a distrus deja trei kilometri din Parcul National Retezat si pune in pericol peisajul forestier intact din Muntii Retezat-Godeanu si Parcul National Domogled-Valea Cernei, a fost contestata in repetate randuri de activistii de mediu, care au protestat fata de distrugerea unui ecosistem unic in Romania. "Consiliul Stiintific al Parcului National Retezat nu si-a dat avizul, intrucat lucrarile de modernizare afecteaza in mod semnificativ zona, iar drumul, odata modernizat, va crea conditii favorabile unei dezvoltari haotice. Acest drum ofera sanse deosebite pentru dezvoltarea turismului, dar fara o strategie bine fundamentata si fara masuri deosebite de a pastra nealterate bogatiile naturale ale zonei, sursa principala de venit din turism, exista riscul de a transforma drumul dintr-o oportunitate intr-o amenintare majora. Este regretabil ca in constructia DN 66A s-au investit bani publici, dar acesta nu este un argument pentru a continua nerespectarea legii", a declarat Erika Stanciu, coordonator program Arii Protejate de la WWF Programul Dunare-Carpati.     COMISIA EUROPEANA. "Astazi, la o luna de la suspendarea lucrarilor, este un real castig pentru mediul inconjurator faptul ca nici macar presiunile iresponsabile ale presedintelui tarii, ale prefectului de Hunedoara, ale primarilor din Valea Jiului sau ale ministrului Transporturilor nu au dus la reluarea masacrului inutil impotriva Retezatului. Se pare ca in acest caz, in sfarsit legea este lege pentru toata lumea si ca necesitatea conservarii mediului natural este luata in serios de autoritatile din domeniul protectiei mediului. Exemplul trebuie imediat urmat in toate cazurile de incalcare a legislatiei de protectia mediului din Romania", a spus Gabriel Paun, coordonator campanii Greenpeace. El a mai tinut sa precizeze ca, "desi lucrarile la drum sunt suspendate, starea curenta a mediului este inacceptabila, drumul fiind inaltat pe aproape intreaga sa lungime cu ziduri verticale de aproximativ trei metri, adica o bariera pentru amfibieni, reptile si mamifere". ONG-urile de mediu amintesc ca lucrarile la Sectorul 1 al acestui drum s-au incheiat in 2002 si au ajuns pana la Campu lui Neag (din judetul Hunedoara), iar lucrarile la Sectorul 2 afecteaza deja Parcul National Retezat. Lucrarile la acest tronson au fost incepute in 1999, cand Basescu era ministru al Transporturilor, iar primele fonduri au fost aprobate chiar de el. Pana acum au fost cheltuite peste 700 de miliarde de lei vechi. Responsabilul Greenpeace a mai spus ca, in prezent, "cautam cai pentru a actiona in judecata Primaria Uricani pentru conditiile in care a acordat autorizatia de constructie pentru tronsonul 2 (Campu lui Neag km 37+600 - Campusel km 47+440) si, mai mult, daca beneficiarul nu initiaza imediat masuri de reconstructie ecologica, am luat in calcul o plangere la CE".