Londra este in acest weekend capitala mondiala a sportului, aici desfasurindu-se o cursa de Formula 1, turneul de tenis de la Wimbledon si startul in Turul ciclist al Frantei.

La Londra, tensiunea este palpabila. Zeci de mii de spectatori sint asteptati simbata la prologul ce va avea ca punct de plecare Trafalgar Square, iar traseul de 7,9 km atinge multe dintre obiectivele turistice ale orasului, precum Palatul Buckingham si Turnul Londrei. Dupa cele doua atentate dejucate saptamina trecuta in capitala britanica si la Glasgow, politia londoneza a concentrat un dispozitiv important pentru asigurarea securitatii Marii Bucle, care, pentru a 16-a oara in istorie, pleaca din afara Frantei. Membrii a trei unitati de politie, Serviciul Politiei Metropolitane (MPS) si politia transporturilor vor sta cu ochii in patru, cu atit mai mult cu cit ziua Marelui Start, 7 iulie, coincide cu data aniversara a atentatelor de la Londra care au facut 52 de morti in 2005.

Valoarea istorica a concursului este incontestabila, insa, din punct de vedere sportiv, editia din acest an este mult mai saraca decit anterioarele. Lipseste in primul rind contestatul cistigator de anul trecut, Floyd Landis, dar si unul dintre cei mai buni sprinteri ai momentului, Alessandro Petacchi. Italianul avea o autorizatie terapeutica pentru folosirea salbutamolului, un medicament impotriva astmului, insa un control efectuat pe durata Turului Italiei a relevat un nivel prea ridicat al acestuia in organism, fapt ce i-a atras suspendarea pe un an si implicit absenta din Marea Bucla. Echipa sa, Milram, a anuntat deja inlocuirea lui cu ucraineanul Andrei Grivko.

Marile dificultati ale traseului din acest an sint plasate intre etapele 7-9 si 14-16, cind caravana va urca sase virfuri de categorie speciala si noua de categoria I. De departe cea mai grea etapa va fi cea de-a noua, rutierii urmind sa ajunga la cea mai mare altitudine a actualei editii, 2.770 m, in Col de l’Iseran, dupa care vor cobori la 1.566 m, in Col du Télégraphe, si vor urca din nou, la 2.645 m, pe Col du Galibier, traseu care este inchis circulatiei pe durata iernii. La start se vor alinia 189 de concurenti care fac parte din 21 de echipe, iar marii favoriti sint ciclistii echipei Astana, Alexander Vinokourov si Andreas Klöden. In linia a doua asteapta americanul Levi Leipheimer (Discovery Channel), spaniolii Alejandro Valverde (Caisse D’Epargne) si Carlos Sastre (CSC), australianul Cadel Evans (Predictor-Lotto) si rusul Denis Menchov (Rabobank).

Nu se poate sti cit de sportiva va fi lupta din acest an, insa este imposibil sa nu planeze suspiciuni asupra concursului atit timp cit, de peste zece ani, in aer pluteste mirosul pestilential al dopajului. Pe 25 mai, Bjarne Riis recunostea ca Turul Frantei, din 1996, l-a cistigat cu ajutorul eritropoietinei (EPO), iar de atunci fiecare an a fost marcat de scandaluri. In 1997, Ullrich s-a impus cu ajutorul transfuziilor sangvine, in 1998, Pantani a avut clar de-a face cu drogurile, Armstrong a fost stapinul medicamentelor si al ciclismului intre 1999 si 2005, iar Floyd Landis a ajuns in fata Curtii de Arbitraj din cauza nivelului prea ridicat al testosteronului la citeva curse de anul trecut. Ce va fi in 2007 vom incepe sa aflam de simbata.

Dopajul in Turul Frantei, luat in balon de internauti, pe www.cotidianul.ro/select