„Heroes" inlocuieste „Seinfeld" in grila de programe de la Hollywood si in preferintele telespectatorilor. Romania continua cu comediile in serial, dar prin productii autohtone.

Epoca sitcomurilor a apus. Asa arata planurile producatorilor de la Hollywood. „Ratusca cea urita din prime time", dupa cum o numeste cronicarul tv Mike Duffy, nu mai are loc in grilele televiziunilor, potrivit unui articol publicat pe www.freep.com. Din cele 30 de seriale programate pentru vara asta in SUA, 17 sint drame, sapte sint reality show-uri si doar sase - sitcomuri. Unul singur are potential de a obtine o audienta considerabila: „Back to You", al retelei FOX.

Moartea sitcomului a fost anuntata in mai multe rinduri de ziarele americane, dar anul acesta tendinta este confirmata atit de planurile marilor retele de televiziune, cit si de rating sau de reactiile publicului. Tot mai multi producatori tv se orienteaza spre seriale in care drama e condimentata cu putin umor (de genul dramedy), seriale de o ora care imita la nivel de buget, numar de personaje, figuranti si dinamism productiile de pe marele ecran. Jumatatea de ora de comedie e inlocuita, mai nou, de seriale precum „Lost", „Heroes", „CSI" sau „Roma". Publicul s-a obisnuit deja cu productii sustinute de bugete mari, cu efecte speciale bine realizate si care imbina drama cu divertismentul. Dupa ultimele mari hituri „Seinfeld" si „Friends", care s-au incheiat in 2001, respectiv 2004, sitcomurile produse in ultimul timp nu se mai ridica la nivelul asteptarilor din punctul de vedere al audientei. NBC, reteaua care difuzeaza „Heroes", nu a reusit sa atinga aceleasi ratinguri cu „My Name is Earl" sau „A treia planeta de la Soare", chiar daca reteta folosita e aceeasi. Trendul toamnei 2007, conform criticului de film Mike Duffy, este supranaturalul: povesti fantastice, personaje cu puteri nemaipomenite („Heroes") sau productii experimentale („Kid Nation", a retelei CBS).

Succesul noilor seriale e enorm. Conform studiului facut de compania Eurodata TV Worldwide, aproape 80 de milioane de oameni din toata lumea au urmarit in 2006 „CSI - Crime si investigatii", votat cel mai popular serial din acest an. Nici „Neveste disperate", viata a cinci femei, cu suisuri si coborisuri, cu umor si drama, nu a stat rau la capitolul audienta: 70 de milioane de telespectatori. Un impact puternic l-a avut si „Heroes", serial american produs de NBC, povestea unor oameni cu puteri supranaturale care vor sa salveze lumea. Productia e difuzata in 30 de tari si e lider de rating in America Latina, Anglia si Spania.

„Nu cred ca e vorba de un trend ca atare si nici nu cred ca producatorii de la Hollywood au vreo intentie sa inlature comedia. Cred ca umorul e mult mai greu de definit, mai eluziv si mult mai dificil de realizat la comanda. Si aici mai intervin si considerentele financiare: serialele de actiune se vind mai bine. De aceea se vorbeste despre disparitia sitcomurilor", declara insa pentru Cotidianul Ada Roseti, director de achizitii la TVR.

In Romania, sitcomurile nu si-au pierdut inca farmecul. „Seinfeld", „Friends", „Familia Bundy" sau „M.A.S.H." sint redifuzate periodic de televiziunile autohtone. „Televiziunile romanesti continua sa achizitioneze seriale de comedie, insa, de cele mai multe ori, ele sint depasite de mediatizarea serialelor de actiune", dupa cum precizeaza Ada Rosetti. „S-a incercat o noua programare a serialelor de comedie, folosita si in SUA, pentru ca sezonul sa fie prelungit: unul pe zi, timp de o saptamina, pentru a diversifica grila. Insa programul romanilor nu e la fel de flexibil precum cel al americanilor si experimentul a esuat, iar sitcomurile s-au rarit", mai explica directorul de achizitii al televiziunii publice. In prezent insa, grila este mai bogata in productii romanesti. „La Bloc", „Fast Food", „Trasniti in NATO", „Om sarac, om bogat" bat la rating serialele de comedie de la Hollywood.

Milioane de telespectatori si de dolari Ultimul episod din „Seinfeld" a fost vizionat de 76 de milioane de telespectatori, iar costurile unui spot publicitar de 30 de secunde in timpul serialului a ajuns la 1,7 milioane de dolari. Chiar din momentul lansarii, 31 mai 1990, de catre NBC, sitcomul a avut de partea sa nu doar publicul, ci si criticii de film. Pe parcursul celor 11 ani de emisie, serialul a strins in palmares zece Premii Emmy si trei Globuri de Aur. „Seinfeld" nu e singurul sitcom cu succes in intreaga lume. Inaintea lui a fost „M.A.S.H.", satira din Coreea care a adus retelei Castle Rock Entertainment incasari uriase si care a fost nominalizata de cinci ori la Oscar, obtinind un Palme d' Or la Festivalul de la Cannes din 1970.

De 60 de ani in top Difuzat pentru prima data in 1926 pe un post de radio din Chicago, sitcomul a facut saltul pe micul ecran de abia la sfirsitul anilor ‘40, cu „I Love Lucy". In 1950, cei de la NBC au adaugat in „Show-ul lui Hank McCune" si ingredientul definitoriu pentru miniserialele comice: risul de pe fundal. Criticii spun ca reteta a ramas aceeasi in 60 de ani si consta in tipologia umana: prostul naiv, unde concureaza la popularitate Joey din „Friends" si George din „M.A.S.H.", inteleptul atotstiutor, ca Chandler din „Friends", vecinul bagaret, intruchipat de Newman din „Seinfeld" sau Marcy din „Familia Bundy", si blonda sexy si naiva, care a culminat cu Kelly din „Familia Bundy".

Lista personajelor din sitcomuri celebre, pe www.cotidianul.ro/select