La inceputul lunii octombrie 2006, Adrian Porfir, directorul roman al sucursalei locale Holcim, a fost promovat in cadrul filialei rusesti a companiei. Locul i-a fost luat de un francez, care avea sa devina la randul sau expat in tara noastra. Dupa ce a ocupat timp de 3 ani postul de director de Vanzari al diviziei Georoc din cadrul Holcim Franta - Benelux, François Laporte a devenit astfel noul director de Marketing si Vanzari al Holcim Romania.

Promovarea diversitatii este o strategie globala

Acesta este doar unul dintre exemplele concludente ale strategiei promovate pe plan international de compania elvetiana producatoare de ciment, betoane, agregate si alte materiale aferente industriei constructiilor. Despre ce strategie este vorba? Ei bine, s-ar putea spune ca Holcim practica o adevarata cultura a diversitatii, ce se traduce - nu doar la nivelul Romaniei, ci si in toate celelalte 69 de tari incluse in reteaua Holcim - prin apeluri repetate la specialisti straini. Astfel, Laporte ne-a declarat: "Ideea companiei este de a amesteca experiente si istorii ale oamenilor" - in acest sens, o parte integranta a politicii interne o reprezinta dorinta si efortul ca oamenii sa fie promovati, adesea in afara tarii de origine. Este o politica ce se aplica nu numai din punctul de vedere al nationalitatii angajatilor, ci si din cel al personalitatii acestora - cu cat oamenii sunt mai diferiti, cu atat mai bine este pentru companie, ce poate integra in acest fel un spectru extrem de larg de calitati si abilitati.

"Cererile clientilor din Romania nu sunt atat de diferite"

La varsta de 36 de ani, casatorit si tata a doua fete, lui Laporte i-a suras din prima ideea de a se muta intr-o alta sucursala Holcim - singura sa rugaminte a fost ca respectiva locatie sa fie cat mai departe de Franta, astfel incat sa poata simti cu adevarat experienta de a trai intr-o alta tara. S-a mutat oficial in Romania in ianuarie 2007, iar familia sa l-a urmat la scurt timp, in februarie. Termenul de sedere este, dupa cum ne-a declarat, intre 3 si 5 ani, dar nu se stie exact cat va ramane aici, intrucat necesitatile variaza in functie de fiecare situatie in parte.
Despre aceasta schimbare pe plan profesional, Laporte ne-a declarat ca promovarea implica mai multe responsabilitati, trebuind sa se ocupe de logistica, marketing si vanzari. In rest, insa, lucrurile nu sunt atat de diferite in cadrul companiei, avand in vedere ca Holcim promoveaza aceeasi strategie globala pe pietele locale unde actioneaza. "Nu e nimic special in modul de abordare a Romaniei", ne-a declarat Laporte, subliniind faptul ca nici macar "cererile clientilor nu sunt atat de diferite". In comparatie cu Franta sau cu alte tari occidentale, ceea ce se regaseste in egala masura in tara noastra este preocuparea pentru siguranta angajatilor si protectia mediului, astfel incat aici sunt aplicate aceleasi standarde promovate de Holcim pe plan international. "In Europa de Vest suntem mai constienti de valoarea vietii", este de parere Laporte, adaugand ca un alt domeniu in care este nevoie ca tara noastra sa-si schimbe perspectiva este protectia mediului. In ambele sensuri insa, directorul Holcim considera ca "aceasta schimbare va veni prin intermediul companiilor internationale".

Citeste si:

Motivarea angajatilor: un ingredient necesar al succesului

Despre dezvoltarea companiei pe plan intern, Laporte ne-a declarat ca in cadrul Holcim exista "o concentrare evidenta asupra oamenilor". Astfel, unul dintre principalele sale obiective consta in motivarea angajatilor la munca - acest lucru functioneaza chiar daca, in mare parte, angajatii Holcim Romania sunt in ei insisi motivati, chiar mai mult decat cei din alte tari. In plus insa, oficialul companiei este de parere ca este extrem de "important sa asculti oamenii", si, pe langa aceasta, "trebuie sa le dai sansa de a fi responsabili".
Astfel, Holcim pune accentul nu numai pe dezvoltarea profesionala a angajatilor - din care se crede ca deriva in mod primordial succesul unei afaceri -, ci si pe dezvoltarea personala a oamenilor, acesta fiind un "ingredient" la fel de important al unei organizatii.
Cu scopul de a stimula aceasta dezvoltare bilaterala a angajatilor, o politica a Holcim este ca fiecare angajat sa aiba minimum 2 intalniri pe an cu seful sau, astfel incat oamenii sa poata fi cu adevarat ascultati. Pe linia dezvoltarii profesionale, compania a infiintat o scoala pentru pregatirea si instruirea tehnicienilor din domeniul cimentului, in corelatie cu implementarea unui sistem intern de coaching, astfel incat oamenii sa poata fi promovati. "Este important sa asiguri devotamentul fata de organizatie", ne-a declarat Laporte, subliniind ca fundatia "casei Holcim", cum numeste el compania, sunt, de fapt, chiar angajatii. "Suntem mandri de ceea ce facem pentru oameni", a tinut sa adauge oficialul.

"As vrea sa ma mai bucur putin de Romania"

In ceea ce priveste latura personala a mutarii sale in Romania, Laporte pastreaza entuziasmul primei experiente ca expat. Declara ca prima sa impresie asupra tarii a fost "foarte buna", subliniind chiar ca, in cele aproximativ 6 luni de cand este aici, nu a avut parte de nicio experienta negativa. Totusi, precizeaza el, modul in care percepi diversele circumstante depinde foarte mult si de modul in care privesti viata. Iar perspectiva directorului Holcim este, fara indoiala, una cat se poate de optimista.
Radacinile comune dintre Franta si Romania sunt cele care-l fac sa se simta confortabil in Bucuresti, pe care-l considera un oras sigur. "Aici, am un sentiment de libertate - imi aduce aminte de Franta de acum 30 de ani: uneori e nebunie, dar si multa libertate", ne-a declarat Laporte. "Am impresia ca e un moment foarte bun pentru a fi in Romania: oamenii au suferit foarte mult, iar acum se bucura de multe lucruri", a adaugat acesta. Cat despre impresia pe care i-au facut-o oamenii, Laporte considera ca acestia "sunt, de departe, mult mai motivati decat cei din Europa de Vest", nedandu-se in laturi de la a munci din greu pentru a se afirma.
"Cred ca sunt destul de aproape de acest mod de gandire", ne-a aratat acesta. Inca la inceputul primei sale experiente de expat, François Laporte ne-a declarat, cu privirea spre viitor: "As vrea sa ma mai bucur putin de Romania, dupa care mi-ar placea sa merg in America Latina sau Australia".