In tot cartierul, in tot centrul, in tot Bucurestiul se lucreaza la "reteaua stradala": refaceri de conducte subterane si de fundatii, instalari de sine noi de tramvai, asfaltari, amenajari de locuri de parcare. Sigur, intre timp se aud multe voci indignate. Pe buna dreptate: santierele omniprezente au facut traficul rutier infernal. Verdict: "Orasul e practic blocat!".
Mai sunt si santierele de constructii: peste tot se fac case sau blocuri noi, se extind imobilele existente, se amenajeaza, se tencuieste, se finiseaza. Vai!, strazi si trotuare blocate, va sa zica!
Ies din oras spre Nord, spre Otopeni. Ritmul in care avanseaza amenajarile comerciale si in care se ridica podurile de pe DN1 e debordant. Cine n-a mai fost pe-acolo in ultima vreme nu mai recunoaste zona. Pe dreapta, dupa ce treci de Aeroportul Baneasa, supermarket-urile si parcarile din jurul lor ocupa cateva hectare. La sosea, si pe dreapta, inainte de "primul IKEA din Romania", si pe stanga s-au ridicat "show-room"-uri auto. In curand va fi dat in folosinta primul pod pe sub care se va iesi dinspre spatiile comerciale, iar cel de-al doilea, aproape de ramificatia spre Gradina Zoologica, spre cartierul rezidential in constructie si spre vilele care au impanzit marginile Padurii Baneasa, va fi si el gata spre toamna. Pana una-alta, lumea se plange de aglomeratia de la iesirea din Capitala: santierele creeaza blocaje apocaliptice. Si ce-o sa mai fie din septembrie incolo, cand incep si lucrarile la pasajul subteran din intersectia de la Aeroportul Baneasa?!
In orice directie o iei, peste tot in tara, e cam la fel, in proportii - fireste - diferite. Orasele mari din provincie s-au schimbat mult: s-au facut sistematizari, amenajari stradale, renovari, s-a construit si se construieste enorm, zonele centrale s-au umplut de magazine si localuri publice si s-au "colorat" cu firme si panouri publicitare. La margine, in jurul blocurilor dincolo de care incepea "extravilanul", s-au intins cartierele de vile, supermarket-urile, depozitele de marfuri, magazinele auto, benzinariile. Bineanteles, "gura targului" stie foarte bine care sunt ale cui si cine dintre liderii politici din oras e vecin cu care judecator de la Tribunalul judetean. Casele noi sunt peste tot cu miile, insa in "gura targului" si in paginile ziarelor locale raman doar cazurile de aranjamente dubioase si de coruptie, dovedite au ba.
Fenomenul diminueaza in localitatile mici, la tara, in regiunile marginale, aflate la oarecare departare de axele mari de circulatie nationala. Dar si acolo, oricare sat ai traversa, vezi si casele noi ridicate in ultimii ani, si simptomele universale ale cresterii nivelului de trai: mormane de nisip si stive de caramizi la tot pasul, de-o parte si de alta a drumului, semn ca oamenii construiesc, isi paveaza curtile, adauga camere peste bucatariile de vara din spatele casei. Altfel, se stie ca taranii au venituri mici si pensii de mizerie, ca viata e - in genere - grea.
Pe scurt: tara isi etaleaza somptuos dezvoltarea, se schimba incredibil de rapid la fata; dar multa lume e suparata sau revoltata din cauza santierelor si a blocajelor de circulatie sau pentru ca ilegalitatile si prostul-gust continua raman stridente. Depinde ce alegem din Romania actuala: neajunsurile, saracia unora, coruptia, mitocania latita sau extraordinara transformare in bine careia s-a intamplat sa-i fim contemporani...