Templul zidit de un tata indurerat a chemat intr-u neuitarea unui inger oameni, cant si amintiria€¦ sarbatoarea celor 2 Iulii, Campina.

Cand miracolul poarta un nume. Nimic nu avea sa anunte surpriza care-l astepta cand, in 1873, un tanar poet face una din vizitele sale obisnuite in casa directorului Arhivelor Statului. Venise sa ceara parerea cat se poate de avizata a mai varstnicului carturar cu privire la cateva poezii noi pe care le scrisese. De pe scaunelul ei, mezina familiei asculta atenta, tacuta, cu o maturitate ce parea a depasi cu mult varsta ei frageda. La finalul intrevederii, momentul stingher al criticiia€¦ Apoi, conversatie. Si ce altceva poti intreba un copil, decat daca stie o poezie. "Dar tu?", veni pe data intrebarea pe cat de nonsalanta, pe atat de surprinzatoare din partea fetitei. Orgolios, asa cum il aflasera contemporanii sai, si condescendent in fata celor patru anisori care zambeau inainte-i, tanarul prinse a-i recita una dintre poeziile cu care venise cautand sfatul celebrului ei tata. Povestea spune ca, dupa ce l-a ascultat cu bagare de seama, fetita i-a recitat pe data intregul poem.

Astfel avea sa o evoce Alexandru Macedonski peste ani pe cea care, la numai doua primaveri de la amintita intamplare prindea a scrie la randul ei poezii, romane pentru copii, eseuri si teatru, pentru ca mai tarziu sa-si ia bacalaureatul, cu dispensa de varsta, iar la 16 ani sa devina eminenta studenta a Univesitatii Sorbona. Pe Iulia Hasdeua€¦


MON ANGEa€¦ Cataplasme cu iod, siropuria€¦ Toate dau gres. Boala, atata vreme ascunsa, nu mai poate fi camuflata - asa cum corespondenta Iuliei tradeaza - sub mantia unei "usoare raceli" sau "indisipozitii trecatoare". Nu in fata mamei, ingerul ei pazitor in timpul sederii la Paris. Arhivele pastreaza inca retetele pe care doctorii parizieni i le scriu in zadar Iuliei. Apoi cura de arsenic. Ucigatoare. Iulia o respinge. Dar spiritul refuza sa se predea in fata iminentei sfarsitului. Scrie, scrie mereu. Apoi, pe 29 septembrie 1888, ceea ce incepuse cu citiva ani in urma printr-o tuse seaca si-o vaga urma rubinie in batista imaculata, isi desavarseste teribila menire.


"Pe catafalc intinsa, de flori impresurata,
Sta alba si frumoasa. La cap ii ard faclii.
In jurul ei s-aduna multimea-nfiorata,
Ce-n plans fara de lacrimi durerea si-o arata,
Caci gurile sunt mute si mintile-s pustii.
Ea doarme, si pe chipu-i de sfanta lumineaza
Misteriosul zambet al linistii de veci.
Pe lustrul fruntii joaca a geniului raza,
Si-n maiestatea mortii ea pare ca viseaza,
La piept tinandu-si crucea sub degetele-i reci.
Asa o iau pe brate in haina-i de mireasa,
Si-n cantece de preoti o culca in sicriu.
Cu talpile-nainte incet o scot din casa.
Plangand, ai sai o cheama. In urma ei se lasa
Pe toate-nghetul mortii, mutenie, pustiu.
Cu ochii plini de lacrimi, duiosul ei parinte
Pe migalite randuri sta nopti intregi plecat:
Sunt gandurile moartei, sunt urmele ei sfinte...
S-acum el intelege:
Sa poarte-atata minte
Un cap asa de tanar, a fost de neiertat."
(Alexandru Vlahuta, "Iulia Hasdeu")


Astfel, un batran tata avea sa indure supliciul ingropaciunii propriului copil. Dar nu si resemnarea. "Mon Ange, cum am sa ma pot eu obisnui cu lipsa corespondentei tale", scria Bogdan Petriceicu Hasdeu intr-una din primele sale sedinte, solitare, de spiritism. Meditatii, cum avea sa le denumeasca ulterior, cand persoana mediumului, mai intai Cosmovici, apoi scriitorul Theodor Sperantia - amandoi colaboratori literari ai savantului -, avea sa intre in joc.

Cadere in spiritism, se invata pina deunazi din manualele de scoala. Un nou inceput, ar fi spus Hasdeu insusi. De ce nu si noi alaturi de el deopotriva. Caci, moartea Iuliei in anul 1888 deschide carturarului, asemeni lui Victor Hugo, poarta catre un domeniu nou de cercetare, cel al sufletului, si spre materializarea ideilor in forme simbolice, eruditul afirmandu-se in arta arhitecturala prin cele doua temple, cavoul familiei din cimitirul Serban-voda (astazi Bellu) din Bucuresti si Castelul Iulia Hasdeu de la Campina.


CASTELUL MAGULUI. "In 1893, la invitatia doctorului C. I. Istrati, familia Hasdeu face acestuia o vizita la resedinta lui de vara de la Campina. Clima blanda si atmosfera pitoreasca a oraselului de pe Valea Prahovei reusesc sa-l cucereasca pe B. P. Hasdeu intr-o asemenea masura incat va decide sa cumpere un teren pe numele sotiei si sa construiasca acolo castelul. O insemnare a lui B. P. Hasdeu pe un manuscris spiritist, scrisa cu cerneala neagra, s-a pastrat nealterata peste timp: "Acest castel sa€™a zidit in anii 1894-1896, planul fiind dat de spiritul Juliei B. P. Hasdeu prin medium B. P. Hasdeu, apoi desemnat arhitectonic de T. Dobrescu, constructiunea de N. Angelescu".


Despre istoria construirii si semnificatia primului templu stau marturie cartea savantului, "Sic cogito", articolul semnat de Ionnescu-Gion, "Un mormant-poema" si fragmentul din scrisoarea adresata lui Hasdeu de catre arhitectul I. Socolescu, directorul revistei "Analele arhitecturei". Descrierile cavoului, facute de Gion si Socolescu au fost cu certitudine apreciate de carturar din moment ce acesta insereaza pasaje in cuprinsul capitolului "Excelsior" din "Sic cogito". Ceea ce este in principal de remarcat la ambele descrieri este incercarea de a evidentia simbolismul constructiv prezent in arhitectura si in modalitatile de decorare a edificiului funerar. "Poezie si simbolism" cuprinde mormantul - templu unde "nemic nu este necugetat">>, aminteste directoarea Muzeului Memorial "B. P. Hasdeu", dr. Jenica Tabacu.


CELE 2 IULII. Dupa pierderea fiicei, apoi a sotiei, a celor doua Iulii ale sale, ziua a doua a lunii lui cuptor a devenit momentul in care, an de an, savantul isi va evoca scumpele disparute. Apoi, odata cu moartea sa in 1907, lantul s-a rupta€¦ Falsi mostenitori revendica proprietatea - caz solutionat abia anul acesta, la 100 de ani distanta, printr-o decizie a Curtii Supreme ca bunurile savantului sa ramana, conform ultimei sale dorinte, statului roman! -, iar executorii testamentari fac apel la autoritatea guvernului. Dar Spiru Haret ministru pe atunci al educatiei publice, deja la al treilea mandat, refuza pentru cel ce facuse atatea in folosul natiunii romane pana si acoperirea cheltuielilor de inmormantarea€¦ O altfel de intilnire, trista, a unor mari spiritea€¦


Caragiale scria dupa una din vizitele facute la Castel, ca "in fiecare colt, materia spune ceva". Dar dincolo de fireasca empatie, sta un gind. "Prin evocarea unor amintiri si a unor documente care isi afla originea chiar in epoca de aur a Castelului Iulia Hasdeu am dorit sa restauram, macar pe hartie, imaginea monumentului atat in ceea ce priveste arhitectura si simbolismul sau cat si decoratia originala", marturiseste sufletul acestei manifestari, directoarea Muzeului, dr. Jenica Tabacu intr-una din comunicarile cu care ziua de 2 iulie din acest an a debutat. Simbolurile alese de Hasdeu transmit mesajul lui. A face altceva decat ce a fost inseamna a ignora ideile care-au brazdat fruntea Magului de la Campina. Castelul Iulia Hasdeu a fost creat de B. P. Hasdeu, iar ceea ce trebuie sa se faca macar de acum incolo este a se reconstitui simbolurile alese de creatorul initiat in stiinta lor. Castelul Iulia Hasdeu este "ca o imensa carte, ca un imens poem de genul celor ale lui Dante sau Milton", scria Eugeniu Sperantia. Intr-adevar monumentul trebuie sa fie citit pentru a fi inteles. Altfel, pentru cei ce nu-l pot intelege el va ramane asa cum, de altfel, a fost privit timp de un secol. O constructie stranie. In "Sic cogito", savantul si-a exprimat prin cuvinte credinta lui despre "stiinta sufletului". Prin simboluri, a materializat-o in cavoul familiei din cimitirul Bellu si in Castelul Iulia Hasdeu din Campina, in piatra si fier, modeland-o inspirat.


Astazi, o reperatie istorica, morala, isi afla rostul. Iar de 16 ani incoace, sarbatoarea celor 2 Iulii aduna laolalta, sub brivirea aspra a lui Bogdan, sub tutela Doamnei Iulia sau sub pana tanara a lui Julie, suflete. Iar an de an, pe 2 iulie, muzica, poezia si studiul se inclina in fata unei fetite de 19 ania€¦